مرز بندی در روابط

مرز بندی در روابط : مفاهیم پایه مورد نیاز برای مبحث مرزبندی :

۱) شما به تنهایی برای هیچ هدفی به دنیا نیامدید .یعنی هدفی روی دوش شما نیست ، قرار نیست به جامعه بشری خدمت کنید یا ناجی کسی باشید.

۲) شما به هیچ جا تعلق ندارید و هیچ کس به شما متعلق نیست ، سند کسی به نام شما نیست و کسی هم سند شما رابه نام خود نزده است همه ی تعلقات توافقی هستند .تمام قراردادهای بیرونی برای نسبت دادن تعلق به کسی، توافق بشر بوده است همه ی ما نیاز به تعلق داریم پس ان را خلق میکنیم.

۳) انسان قادر به دیدن و براورده کردن نیازهای هیچ کس جز خودش نیست. مثلا نیاز به ارزشمندی ، تعلق، رابطه عاطفی و….مثلا اگر نیاز به رابطه عاطفی داریم وارد رابطه میشویم ومجبوریم برای براوردن ان نیاز هزینه کنیم تا در رابطه بمانیم. هزینه ای مثل دادن احساس امنیت  و عشق ورزیدن و…

مرز از بیرونی ترین حالت ممکن تا درونی ترین حالت ممکن است گسترده باشد. اصولا نارسیستیک ها مرزهای بسیار گسترده ای دارند و برای براوردن نیازهایشان در بزرگسالی دچار مشکل میشوند

خود ما  مسئول بر طرف کردن نیازهای خودمان هستیم . ما حتی جز نیازهای خودمان قادر به دیدن نیازهای کس دیگری نیستیم.

اگر با این تفکر که طرف مقابل مسئول احساس و نیازهای ماست وارد رابطه شویم در رابطه دچار سر خوردگی میشویم که این سرخوردگی منجر به خشم شده و حس می کنیم رابطه برایمان کافی نیست و به مرور باعث از هم پاشیدن ارتباط میشود.

*حقوق ما در یک رابطه چیست؟

۱)من مسئول خودم هستم و بر سر انها با تو مذاکره میکنم .پذیرش این نکته نیاز به مهارت شناخت و تمرین دارد، مذاکره به نوعی یک معامله است که مرقوم کردنی نیست ولی راجع به ان حرف زده میشود وبه ان پرداخته میشود.

۲)حق طرف مقابل برای ما الزام اور نیست.صرف گفتن چیزها و شرایط برای طرف مقابل الزام اور نیست ، اینکه ما قبل از شروع رابطه نکات و خواسته هایمان را گفته باشیم، باعث لزوم پایبندی طرف مقابل نمیشود.

۳)ما حق داریم نه بگوییم.وحتی برای نه گفتن دلیل و توضیح هم نیاوریم

۴) من حق اشتباه دارم، و هر اشتباهی مسلما تاوانی دارد که من بابت اشتباهی که میکنم میدهم.

۵ ) من حق داشتن سلیقه ی متفاوت دارم .

خیانت به عنوان بزرگترین تابوی یک رابطه معمولا به چه کسانی اسیب بیشتری میزند که مفهوم امنیت و تعلق برایشان اسیب دیده است.

ارزش ها نظر و سلیقه شخصی ادمها هستند ، و به هیچ وجه مطلق نیستند ، تعریف کردنی نیستند ودر چارچوب عقاید افراد تعریف میشوند

خانواده برای تامین نیاز های بشر تعریف شده است . بشر اموخته برای پاسخ به نیاز امنیت و تعلق باید مذاکره کند و خانواده را تعریف کند .

*میتوان بر نیازها پیروز شد؟

هر چقدر با سوپرایگو، اید یا سلف( انرژی درونی درون) و… نیازها را محدود کنیم در نهایت انها بر ما پیروزند. عواقب بر اورده نشدن نیازها در رابطه این است که  دچار خشم میشویم و در صدد انتقام از طرف مقابل بر میاییم.

بنابر این برای مرز بندی در روابط به مذاکره نیاز داریم، طبعتا هر کس به فکر منافع و قدرت بیشتر و سهم بیشتر است .

در مذاکره یک سری ملزومات مطرح میشود که لازمه ی ان زبان یکسان است.

مرز بندی در روابط : دپارتمان درمان مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

One thought on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *