اختلال نافرمانی و رفتار مقابله ای در کودک

اختلال نافرمانی و رفتار مقابله ای در کودک  : اختلال نافرمانی و رفتار مقابله ای در کودک  چیست ؟ این اختلال یکی از رایج ترین اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان است. مشخصه این نوع اختلالات رفتاری رفتار ستیزه جویانه است. ویژگی های اختلال ODD عبارت است از دوره های مکرر خشم، رفتار مقابله جویانه […]


اختلال نافرمانی و رفتار مقابله ای در کودک  : اختلال نافرمانی و رفتار مقابله ای در کودک  چیست ؟ این اختلال یکی از رایج ترین اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان است. مشخصه این نوع اختلالات رفتاری رفتار ستیزه جویانه است. ویژگی های اختلال ODD عبارت است از دوره های مکرر خشم، رفتار مقابله جویانه یا پرخاشگرانه عمدی و عدم تحمل سلطه.

اصطلاح «نافرمانی» اشاره به رفتارهایی دارد که در نافرمانی با قوانین یا قواعد اجتماعی انجام می شود. کودکان با این اختلال معمولا الگوی پایداری از تحریک پذیری، خشم و طغیان، مشاجره و نافرمانی دارند. درحالی که این رفتار معمولا در رابطه با مرجع قدرتی مثل والدین یا معلمان است، ولی ممکن است نسبت به خواهر و برادرها، هم کلاسی ها یا کودکان دیگر هم بروز یابد.

این اختلال نسبتا مشکل رایجی است و با مراقبت صحیح می توان تا حد بسیار موفقیت آمیزی ان را درمان کرد. راهکار کلیدی برای اینکه از این رفتارهای مشکل زا از منشا جلوگیری کنیم این است که تا جایی که ممکن است از رویدادهایی که موجب این نوع رفتارها می شوند ممانعت به عمل آوریم.اگر بتوانیم الگوی رفتاری را شناسایی کنیم یعنی در چه مواقعی و درمقابل چه نوع برخوردهایی بروز می یابد با توقف این عوامل می توان این رفتارهای مشکل زا را کم کرد.

علایم و نشانه های اختلال نافرمانی

کودکانی که این اختلال را دارند نشانه های این اختلال را در سن ۶ تا ۸ سالگی بروز می دهند، اگرچه ممکن است در کودکان کم سن تر هم بروز پیدا کند. نشانه ها ممکن است تا سن نوجوانی ادامه پیدا کنند. کودک شما اگر نشانه ها را به صورت دائمی به مدت حداقل ۶ ماه داشته باشد به این اختلال تشخیص داده می شود.

علایم این اختلال عبارتند از: کج خلقی، مخالفت بیش ازحد با بزرگسالان، عدم پذیرفتن خواسته ها و دستورات بزرگسالان، زیرسوال بردن دائمی قوانین، عدم تبعیت از قوانین، آزار و اذیت دیگران، مقصر دانستن بقیه به خاطر اشتباهات، زود دلخور شدن از دیگران، ابراز دائمی خشم، صحبت کردن خشن و تند با دیگران.

چگونه می توان علایم این اختلال را از رفتار مقابله جویانه طبیعی که همه کودکان گاهی دارند تشخیص داد؟

تشخیص اینکه کودکتان این اختلال را دارد ممکن است دشوارباشد چرا که بیشتر کودکان برخی از این علایم را هر زمانی بروزمی دهند بخصوص اگر خسته، گرسنه یا ناراحت باشند.

اما یک کودک با این اختلال:

این علایم را بسیار بیشتر از دیگر کودکان بروز می دهد.

به مدت حداقل ۶ ماه مشکلات رفتاری دائمی دارد.

به خاطر رفتارش اغلب با مدرسه و دوستانش به مشکل برمی خورد

عملکرد کلی انها به دلیل رفتارهای مقابله جویانه شان به خطر می افتد.

راهکارهایی برای کنار آمدن با کودکانی که اختلال نافرمانی مقابله ای دارند

اگر کودکتان دچار این اختلال است:

رفتارهای مثبت کودکتان را بشناسید و انها را ستایش کنید. تا جایی که می توانید به صورت جزئی رفتارش را بیان و تشویق کنید. مثلا: واقعا خوشم امد که امشب اسباب بازیهایت را جمع کردی.

رفتار خودتان باید الگوی فرزندتان باشد پس طوری رفتار کنید که انتظار دارید او رفتار کند.

دعوا نکنید و از نزاع بر سر قدرت اجتناب کنید. اگر اجازه دهید هر چیزی به نزاع قدرت تبدیل خواهد شد.

قواعد و حدود را وضع کنید و عواقب منطقی عدم رعایت این حدود را دائما گوشزد کنید.

یک برنامه روزانه برای کودکتان تعیین کنید. از کودکتان هم بخواهید تا به شما در تدوین ان کمک کند.

با یکدیگر وقت بگذرانید. یک برنامه دائمی هفتگی داشته باشید که با فرزندتان وقت بگذرانید.

با کمک همسر و سایر اعضای خانواده قواعد مناسب و دائمی برقرار کنید.

یکی از کارهای خانه را به کودکتان بسپارید و به او نشان دهید که ان کار انجام نخواهد شد اگر او انجامش ندهد. بسیار مهم است که برای کودکتان تکلیفی تعیین کنید که اسان باشد و به تدریج ان را با تکالیف سخت ترکیب کنید. دستورالعمل های روشن و واضح بدهید.

وقتی قواعد و انتظارات جدیدی وضع می کنید رفتارهای کودک ممکن است موقتا بدتر شوند. ولی با سماجت و استمرار نتیجه تلاش خود را خواهید دید و رفتار و روابط کودکتان بهبود خواهد یافت.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.