اضطراب در کودک ۹ ساله

با سلام و احترام
من یک کودک ۹ ساله دارم که در کمترین تغییر وضعیت ها دچار اضطراب می شود و شدیدا بدنش از درون داغ و دست و پایش یخ می شود و بلافاصله بالا می آورد، شب ها موقع خوابیدن شدیدا با خوابیدن مشکل دارد و دلش نمی خواهد بخوابد و زمان زیادی طول می کشد تا به خواب برود و از من می خواهد تا وقتی به خواب نرفته از کنار او جایی نروم و نخوابم. اگر پروسه بخواب رفتنش طولانی شود و یا با کمترین صدایی خوابش به هم بخورد با حالات اضطرابی بیدار می شود و بلافاصله بالا می آورد. بعضی شب ها با یادآوری موضوعات بسیار ساده و معمولی مانند شیطنت برادر کوچکترش یا یه جمله از من که چندان مهم نبوده در ذهنش دچار اضطراب می شود. ۹۰ درصد مواقع بعد از پیش آمدن حالت های اضطرابی دچار استفراغ می شود.
وقتی مرور می کنم و به عقب بر می گردم اولین بار این حالت های اضطرابی دخترم وقتی ۵ ساله بود و چند روزی تلویزیون اخبار حادثه انفجارهای مخازن نفتی را پخش می کرد شروع شد.
بنده کارمند هستم و یک پسر کوچک ۳ سال و نیمه دارم و پدرش هم حسابدار می باشد.
دخترم تا قبل از پیش دبستانی روزها زمانی که من سرکار بودم پیش عمه اش می ماند و الان هم وقتی مدرسه نمی رود با برادرش خانه عمه می ماند.
دخترم پیش دبستانی را بدون مشکل و اضطراب سپری کرد ولی زمانیکه به کلاس اول رفت هفته دوم معلم در کلاس برای دانش اموز دیگر عصبانی شد و دخترم دچار اضطراب شد و در سر کلاس بالا آورد و بعد از آن دیگر در کلاس نماند، با نظر مشاور من یک ماه و نیم پشت در کلاس نشستم و تلاش کردم کلاسش را عوض کنم که نشد و هر روز اوضاع بد تر می شد و در نهایت پس از یک ماه و نیم به مدرسه غیرانتفاعی بردم و یک ماه هم آنجا در مدرسه نشستم تا کم کم با بچه ها ارتباط برقرار کرد و خودش تنها در مدرسه ماند. البته شایان ذکر است در آن یک ماه ونیمه ی اول مدرسه به خاطر شدت اضطراب مشاور ما را به روانشناس معرفی کرد و پزشک روانشاس دوز پایینی از آسنترا (یک چهارم صبح و شب)و دیاپازم (یک چهارم شبها)توصیه کرد و که پس از مصرف کم تر از سه ماه دارو را قطع کرد.
در همان مقطع هم مشاور نتوانست کمکی برای کم کردن حالت های اضطرابی شبانه دخترم انجام دهد.
اکنون هم مستاصل هستم و نمی دانم فرزندم را پیش مشاور یا روانشناس ببرم یا نه؟ کدام نوع از مشاورین می توانند به من کمک کنند؟ چه راهکارهایی در منزل می توانم استفاده کنم؟
با سپاس و احترام

با سلام خدمت شما
اضطراب معمولا در سه سطح فیزیولوژیک، شناخت و رفتار نمایان میشود. علائم فیزیولوژیکی مانند علائمی که دختر شما تجربه می‌کنند شامل حالت تهوع
بیقراری گاهی ذهنی(مرور مطالب در ذهن) و گاهی بیقراری حرکتی.
در برخی افراد تحریک پذیری، خستگی زیاد، بی خوابی یا پرخوابی.
علائم رفتاری معمولا با اجتناب از موقعیت ها یا بررسی زیاد و یا به تعویق انداختن کارها نمایان میشود.
و در سطح شناخت، افکاری که تولید اضطراب میکند و یا آن را تداوم می‌بخشد.
در درمان اضطراب با پرداختن به افکار، میتوان رفتارهای سازگارانه و مهارت های لازم را جایگزین رفتارهای ناکارآمد نمود. ترس از جمله احساساتی است که در تولید اضطراب دخالت دارد. مواردی که دختر شما دچار این احساس میشود را لازم است شناسایی کنیم تا از تولید اضطراب کاسته شود.
با توجه به سن فرزند شما درمانهای شناختی رفتاری از طریق روانشناسی که در حوزه کودک و نوجوان فعال هستند مناسب است.

ازاده سعادتمند . روانشناس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

One thought on

  • علی

    با سلام. پسر من ۹ ساله هست و تازگی ها ترس از مکان های ‌شلوغ را دارد و دچار اضطراب و نگرانی و دل درد و حالت تهوع میشود حتی مثلا رفتن به بازار میوه و تربار واقعا نگرانش هستم امسال محرم حتی بیرون نیومد چکار کنم تروخدا راهنمایی کنید

    Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *