دختر۵ ساله ام بسیارحساس و زودرنج است وزود گریه اش میگیرد.

سلام دختر۵ساله ای دارم که بسیار زودرنج وحساس است ازکوچکترین حرفی ناراحت میشود وگریه میکند در ارتباط با همسالانش بسیارخجالتی ودرعین حال مغروراست. وقتی ازچیزی ناراحت میشود بشدت گریه میکند ونمیتواند علت ناراحتی اش رابگوید میخواهم بدانم چه رفتاری با اوداشته باشم وچطور یادش بدهم که کمتر باهمسن وسالانش صمیمی باشد وکمتر ناراحت شود.

با سلام خدمت شما
کودکان معمولا به واسطه عدم شناخت کافی نسبت به احساسات خود توانایی بیان آن را ندارند و نقش والدین در این شرایط بسیار تاثیر گذار است. نامگذاری بر احساسات و به رسمیت شناختن آنها بهترین راه برای بیان است. در این صورت کودکان از داشتن احساساتی مانند غم، خشم و یا ترس نگران نخواهند شد.
در صورتی که به آنچه تجربه میکنند توجه نشود، نقد شوند و یا گاها تنبیه شوند شرم زیادی در آنها ایجاد میشود از این رو با رفتارهای اجتنابی (خجالتی بودن) و یا زودرنجی (گریه و بهانه گیری) عکس العمل نشان می‌دهند.
برای تغییر این رفتارها لازم است احساس ارزشمندی را در فرزند خود تقویت کنید در این صورت ضمن تجربه روابط صمیمانه با دوستان و دیگران که یکی از نیازهای اساسی در روابط بین فردی است، توانایی تحمل محدودیت ها هم تقویت می‌گردد.

ازاده سعادتمند / روانشناس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *