احتمالا به بیماری موکندن وسواسی مبتلا هستم

باسلام من باجستجوهایی که تواینترنت انجام دادم مشکلم خیلی شبیه موکندن وسواسی هست ده سال بیشتر که این مشکلو دارم اماتاحالا فکرمیکردم حساسیت به موهام باشه موهام خیلی تنک شده خونوادم وخودم خیلی اذیتیم کارای زیادی انجام دادم تابتونم کنترل کنم امابیشترین زمانش یک هفته بوده خواهش میکنم کمکم کنید باتشکر

سلام خدمت شما
اعمالی که ناچار به انجام آنها هستیم و توانایی دست کشیدن از آن را نداریم به نوعی رفتارهای وسواسی گفته میشه.
کندن موها، رفتاری وسواسی است و ویژگی اصلی رفتارهای وسواسی، اجباری و تکراری بودن است. این رفتار چند علیتی است و معمولا بعد از یک رویداد استرس زا ایجاد میشود، مشکلات با والدین، ترس ها و یا تجربه فقدان و عوامل ارثی در بروز آن اهمیت دارند.
معمولا انجام این کار تنش و فشار غیرقابل تحمل را کاهش میدهد پس لازمه هر بار که این کار رو انجام میدهید موقعیتی که در آن قرار داشتید و باعث ایجاد تنش در شما شده است را شناسایی کنید. گاهی این عمل عمدی و برای کنترل تجربه‌های شخصی ناگوار انجام میشه، نیاز شدید به کندن و تجربه آرامش بعد از کندن مو، تکرار را افزایش میدهد.
گاهی هم به شکل اتوماتیک و خارج از آگاهی و وقتی که بدون فعالیت هستید (مطالعه کتاب، دیدن فیلم) رخ میده.
در رفتارهای وسواسی کنترل شدن زیاد و تایید نشدن در سابقه افراد دیده میشه. از همین رو تلاش برای کنترل جزو الگوهای ذهنی و رفتاری افراد قرار می‌گیرد.
با توجه به شرح مختصری که عرض کردم رسیدگی به هر یک از عوامل ایجاد و یا ماندگاری این رفتار لازمه بررسی شود. از آنجا که این رفتارها به صورت مداوم مورد استفاده قرار گرفته اند پیگیری و مداومت در روان درمانی را می طلبد.

ازاده سعادتمند / روانشناس مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *