ازدواج دخترم و انتخاب خواستگار

با سلام و احترام. زنی ۴۱ ساله هستم که یک دختر ۲۳ ساله دانشجو دارم. دخترم تنها فرزند خانواده است.یکی از همکلاسی های ایشان خواستگار ایشان نیز هست. دو سال از ایشان بزرگتر است. خانواده ای خوب و مذهبی دارند.در تمام مدت آشنایی و همکلاسی بودن چه قبل از مطرح کردن موضوع خواستگاری و چه بعد از آن حسن اخلاق و رفتار داشته و دارند. تنها مشکل تفاوت در نگرش اعتقادات مذهبی است که نمی دانم درآینده مشکل ساز خواهد بود یا نه! دختر من فردی مذهبی و معتقد به انجام فرائض و واجبات دینی است. در حالیکه خواستگار ایشان علیرغم خانواده مذهبی به این موضوع اعتقادی ندارند و می گوید که درون خودم احساس نیازی به انجام واجبات دین مانند نماز و روزه نمی بینم. لازم به ذکر است که حسن رفتار و اعمال خود را صرفا بر اساس اخلاقیات و تعهد خانواده می بیند و خود را ملزم می داند و نه از دیدگاه دینی و مذهبی.
از مشاور محترم می خواهم سوال کنم تصمیم درست چیست؟ چه کنم؟

اهمیت تناسب اعتقادی در ازدواج

هر چند ملاک انتخاب حلقه تعهد ازدواج . میتواند ..زیبایی، رنگ، نوع نگین و…باشد ، اما سایز حلقه قابل مباحثه نمیباشد …برخی ملاکهای ازدواج همچون سایز ،قابل مباحثه نیست و باید رعایت شود…
دین قسمت مهم فرهنگ و ذهنیت و شیوه زندگی هر فرد است و شیوه زندگی و روابط و و بویژه تربیت فرزندان متاثر از عقاید زیر بنایی فرد است .
افرادی که با اختلاف در نوع اعتقادات ازدواج می کنند، حتی اگر قبل از ازدواج به این توافق رسیده باشند که به مسائل مربوط به مذهب یکدیگر کاری نداشته باشند ، بعد از گذشت زمان و کاهش احساسات پرشور ، در زمینه های مختلف اختلاف نظر و احتمالا ناسازگاری خواهند داشت. قطعا در اینگونه خانواده با تولد کودک اختلاف تشدید می شود . تربیت و پرورش کودک یکی از زمینه های مهم برای ناسازگاری های دائم زن و شوهر خواهد بود.تناسب اعتقادی مهم ترین تناسبی است که باید برای تشکیل خانواده مدنظر قرار گیرد. مهمترین نکته ، پرهیز جدی از  ازدواج به شرط و به امید تغییر است.
مرد یا زنی که به شرط یا به امید تغییر ازدواج می کنند، باید بدانند که این امید و این شرط می تواند بی پایه، واهی باشد و این گونه تغییرات اگر هم پیدا شود ممکن است زودگذر و یا موقتی باشد…انتخاب همسر، انتخابی بسیار مهم در زندگی است که باید در چهار چوب عقل و منطق و خرد صورت گیرد …..

دکتر شهین بحرینی/درمانگر مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *