مشكل در تعامل با همسالان

پسر ٤ ساله ام، در مهد سركلاس نميشينه و در كارهاي گروهي همكاري نميكنه . كلا در حال هل دادن و لجبازي با بچه ها و مربي هستش. تو خونه كلا در حال لجبازيه

لجبازی نشانه ای از وجود خشم و عدم مهارت برقراری ارتباط است
شرایط رو بررسی کنید در منزل چطور با کودک برخورد می شود؟
ارتباط والدین رو بررسی کنید
اگر خواهر یا برادری دارد ارتباط آنها رو بررسی کنید
رابطه با کدام والد دچار مشکل است

لجبازی نشانه ای از وجود خشم است. در کودکان مهارت بروز احساسات به صورت موثر وجود ندارد چرا که آنها توانایی پردازش مناسب موقعیت ها را ندارند. لازم است والدین، مربی یا مراقب اصلی کودک با توجه به شرایط، توصیفی از آنچه کودک تجربه می‌نماید به او ارائه نمایند و آن احساس را نامگذاری کنند. تا کودکان نسبت به آن آگاهی کسب کنند در صورت وجود این الگو کودکان آرام آرام با احساسات خود آشنا میشوند و میتوانند راجع به آن صحبت کنند.
گاهی کودک در مواجهه با یک عامل استرس زا و قابل شناسایی ممکن است پاسخ مناسبی نداشته باشد پس توجه به این نکته حائز اهمیت است. مثلا رقابت با دوستان، یا دریافت توجه.
اگر تعامل مناسب با والدین وجود داشته باشد و یا عامل استرس زا مطرح نباشد، و همچنان بیقراری، کم تحمل بودن، بی توجهی و عدم رعایت قوانین بیشتر از ۶ ماه به صورت مداوم در رفتار کودک مشاهده شود لازم است از نظر بیش فعالی، نقص توجه و عدم تمرکز توسط یک متخصص کودک مورد بررسی قرار بگیرند.
آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان کمک میکند تا ضمن ایجاد روابط دوستانه پایدار با دیگران، از طریق مشاهده رفتار آنها بیاموزد سازگاری مناسب با موقعیت های مختلف چگونه خواهد بود.

ازاده سعادتمند/روانشناس مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *