تشخیص و درمان اختلال وسواس جبری در کودک ocd

اختلال وسواس فکری – عملی در کودکان مشابه اختلال فکری – عملی در بزرگسالان در نظر گرفته شده و ملاک های تشخیصی این اختلال برای کودکان و بزرگسالان تقریبا یکسان است . وسواس فکری برای کودکان و بزرگ سالان به عنوان افکار، عقاید ، تصورات ،یا تکانه های ناخواسته و مزاحم تعریف شده که موجب […]


اختلال وسواس فکری – عملی در کودکان مشابه اختلال فکری – عملی در بزرگسالان در نظر گرفته شده و ملاک های تشخیصی این اختلال برای کودکان و بزرگسالان تقریبا یکسان است . وسواس فکری برای کودکان و بزرگ سالان به عنوان افکار، عقاید ، تصورات ،یا تکانه های ناخواسته و مزاحم تعریف شده که موجب ناراحتی ،صرف وقت یا تداخل با عملکرد میشود و مستقل از سایر اختلالات محور یک میباشد . اگر چه ملاک بینش به اختلال برای کودکان به کار نرفته است . بر اساس ملاک های تشخیصی ، اعمال وسواسی به عنوان رفتار تکراری تعریف میشود که در پاسخ به یک فکر وسواسی یا مطابق با قواعد خشک معنی دار با هدف جلو گیری یا کاهش پریشانی یا جلوگیری از رویداد یا موقعیتی وحشتناک صورت میگیرند با موجد اینکه رفتار ها به طور واقع گرایانه ای با رویدادی که فر از ان پیشگیری میکند درارتباط نبوده یا به وضوح افراطی هستند .

تفاوت های قابل ملاحظه ای بین OCD کودکان و بزرگ سالان وجود دارد که عبارتند از :

  • درگیری بیش از حد خانواده در موارد اختلال کودکی
  • بالا بودن نسبت پسر به دختر در کودکان و تسبت برابر در بزرگ سالان
  • وجود روند بالاتری از میزان اختلال روان پزشکی در میان بستگان درجه اول کودکان مبتلا به OCD
  • اختلال وسواس فکری صرف به ندرت در جمعیت کودکی یافت شده و اعمال اجباری بدون محتوای فکر وسواسی در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع ترند .
  • تیک ها و ناهنجاری ها ی عصب شناختی و عصبی درون ریز در جمعیت بزرگسالی شایع ترند

در کودکان، اختلال وسواسی ـ جبری اغلب به طور ناگهانی شروع می شود. به دلیل ترس های غیر منطقی همراه با این اختلال، توانایی فرد برای کنترل افکارو رفتارش دچار مشکل می شود.

فکر و رفتار فردی که به این اختلال دچار است از حالت منطقی خارج می شود چون می ترسد که اگر این اعمال را انجام ندهد اتفاق بدی رخ خواهد داد.

در این اختلال، افکار حالت تکرار شونده دارند. این افکار ذهن را به خود مشغول می کنند و به منظور دور نگه داشتن خطر احتمالی مدام تکرار می شوند.

علاوه بر افکار قوی و تکرار شونده، غالباَ تشریفاتی هم برای دور نگه داشتن خطر وجود دارد.برای مثال کودک وسایلش را با ترتیب خاصی مرتب می کند.

اکثر وسواس های عملی کودکان که به صورت رفتارهای اجباری بروز می کنند شامل بازبینی مکرر درست انجام دادن یک کار، شمارش به شیوه ی از قبل تعیین شده، مرتب کردن جیزها به روش خاص مانند (مرتب کردن لباس ها به ترتیب رنگ)، احتکارمانند (پسری که وسایل دور ریختنی را جمع می کند).

۸۵ درصد کودکان که دچار این اختلال هستند در نوجوانی، به تشریفات شستن یا دیگر تشریفات مربوط به تمیزی دچار می شوند.

اکثر کودکانی که احساس اجبار درونی برای فکر کردن و عمل نمودن به شیوه ی خاصی را تجربه می کنند، می دانند که فکر و عمل آنها عجیب و غیر عادی است، در نتیجه سعی می کنند که رفتارشان را از دیگران پنهان کنند و مدت ها به طور مخفیانه این کارها را انجام می دهند.

هر چقدر درمان این اختلال بیشتر به تعویق افتد، نشانه های بیماری بیشتر گسترش پیدا می کند و زندگی کودک را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

فهرست نشانه های متداول در کودکان مبتلا به اختلال وسواسی ـ جبری

نگرانی بیش از اندازه در مورد کثیفی و میکروب

انجام برخی از رفتارها برای اجتناب از تنبیه شدن توسط خدا

انبار کردن بی دلیل وسایل و اشیاء

جمع کردن آشغال

شستن مکرر دست ها یا آراستن و مرتب کردن ظاهر خود

حمام های طولانی و زیاد

خودداری از لمس وسایل آلوده

شمارش چیزها به شیوه ی از پیش تعیین شده

حس اجبار برای بررسی کردن مداوم مواردی چون خاموش بودن چراغ ها، بسته بودن شیر گازیا قفل بودن در

نگرانی مفرط از آسیب زدن به خود یا دیگران

بررسی کردن مکرر تکالیف مدرسه، پاک کردن مکرر تکالیف

خواب های تکراری در شب یا در طول روز.

از آنجایی که OCD یک بیماری پیچیده است،شما به کمک متخصصان احتیاج دارید.

در حال حاضر تفکر کلی این است که دو روش برای مقابله با این اختلال وجود دارد.اول، دارو درمانی در حذف یا کم کردن افکار وسواسی موثر شناخته شده است.

دوم، برنامه ی شناخت درمانی همراه با یک متخصص با تجربه که شامل مواجهه با افکار وسواسی ترسناک و جلوگیری از انجام تشریفات اجباری کودک می شود.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.