تشخیص افسردگی در کودک پارت پنجم

در شناخت تکنیک های تشخیص افسردگی در کودک : نیم ساعت با هم وقت بگذرانید و با هم صبحانه بخورید. این کودکان خودشان را خیلی بی ارزش تصور

شناخت تکنیک های تشخیص افسردگی در کودک :

در شناخت تکنیک های تشخیص افسردگی در کودک :

نیم ساعت با هم وقت بگذرانید و با هم صبحانه بخورید. این کودکان خودشان را خیلی بی ارزش تصور می کنند،این که کسی دوستشان ندارد.

پس گام بعدی که باید بردارید این است که به این دست از کودکان نشان دهید که ارزش آنها زیاد است و اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید.

قرار نیست مدام از آنها مصنوعی تعریف کنید بلکه کمتر از آنها ایراد بگیرید و نکات مثبت این دست از کودکان را ببینید.

برای کودک افسرده با سبک کناره گیر، زمانی که همه­ی قدم ها را برداشتید یعنی برنامه های کودک را منظم کردید، برای کودک وقت و انرژی معقول و بیشتری گذاشتید،

محیط و روابط خود را با کودک صمیمی تر کردید و نهایتا خواستید روابط کودک را با سایرین گسترش دهید، باید حواستان باشد این کودکان اعتماد به نفس پایین دارند.

پس نباید کودک پر انرژی و خوش صحبتی را یک دفعه روبروی کودک بگذارید! همانطور کودک را در شرایط سورپرایز کننده نگذارید. حتما از قبل برنامه ریزی کنید و به کودک اطلاع دهید.

 فعالیت هایی که برای این دیدار ترتیب می دهید هم تا حدودی مشخص کنید، موسیقی و رقص، وسطی بازی کردن، دوچرخه سواری، فعالیت های هوازی تمام این ها می تواند خیلی به بالا بردن خلق کودک کمک کند.

بعضی از کودکان اما در فعالیت فیزيکی یا جسمی دست پاچه می شوند. پس حتما تفاوت های فردی کودک خود را در نظر بگیرید و نهایتا فعالیت ها و کارهایی را برای کودک در نظر بگیرید که هم جذاب باشند و هم کمی فعالیت فیزیکی داشته باشند.

تقویت مهارت های حرکتی کودک :

اگر کودک شما از آن دسته از افرادی است که نمی تواند در فعالیت فیزیکی خودش را نشان دهد. باید اول مهارت های حرکتی را با کودک کار کنید تا اعتماد به نفس پیدا کند

و بعد فعالیت هایی را که در جمع هستند برای کودک در نظر بگیرید. روانشناس کودک می تواند بسیار در ارتقای مهارت های اجتماعی کودک شما و همانطور بالا بردن اعتماد به نفس کودک کمک کند. پس از کمک حرفه ای گرفتن غافل نشوید.

دسته ی دوم از کودکان، آن دسته از کودکانی که افسرده شده و به شدت بی قرار و تحریک پذیر، عصبانی و آماده ی انفجار می شوند. کودکان از بدو تولد که افسرده نیستند.

پس تغییر رفتار کودک به سمت پرخاشگری، قشقرق به پا کردن یا بی قراری عامل هشدار دهنده برای این کودکان است. برای این نوع از کودکان هم والدین لازم است برنامه های زمانی مشخصی برای کودک بچینند و برای کودک زمان اختصاصی بگذارند و به حرف های کودک گوش دهند.

ولی در کنار همه­ی این موارد، آموزش کنترل خشم برای این نوع کودکان، بسیار فوری و ضروری است که در ادامه ی مباحث، یک مبحث را کلا به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

اما تا آن زمان تکنیکی ساده و کاربردی را توصیه می کنیم. برای کودک یک بالشت یا پتو یا خرس عروسکی یا عروسک پولیشی نرم تهیه کنید. ممکن است لباس هایی که دوران خردسالی به تن می کرده است همین حس را به کودک بدهد.

اموزش به کودک :

 وقتی که این موارد را تهیه کردید، به کودک یاد دهید هر وقت عصبانی شد یا بهم ریخت به اتاقش برود و پتو یا بالشت یا عروسک نرمش را محکم بغل کند و شروع به کشیدن نفس های عمیق کند.

یادتان هست تنفس عمیق به چه شکل بود؟ دم از بینی، یک لحظه مکث هوا را در سینه نگه می دارد و سپس آرام از دهان فوت می کند به سمت بیرون، این تنفس را زمانی که کودک حال خوبی دارد انقدر تمرین کنید تا ملکه­ی ذهن کودک شود.

 حواستان باشد در مورد این کودکان، قرار دادن در موقعیت ساختگی برای پیدا کردن دوست یا یاد گرفتن مهارت های اجتماعی حتما حتما باید بعد از یاد گرفتن مهارت کنترل خشم باشد.

زیرا ممکن است به کودکان دیگر آسیب برساند یا سایر کودکان با او بازی نکنند و حال کودک ما بدتر شود و نکته ی آخر اینکه تا جایی که می توانید فقط از تکنیک های تشویق استفاده کنید، تنبیه روی این کودکان ممکن است تاثیر عکس داشته باشد.

دسته­ی آخر کودکانی هستند که مدام تغییر خلق دارند. درست است که گفته شد والدین نمی توانند درمانگر کودک خود باشند و حتما حتما باید کودک افسرده را به روانشناس یا روانپزشک کودک و نوجوان ارجاع دهند

اما برای این دسته از کودکان یعنی افسرده هایی که خلق آن ها به صورت چرخشی عوض می شود، رفتن پیش متخصص خیلی فوری تر است.

 این کودکان بی نظمی هیجانی شدیدی دارند.  یعنی خیلی زیاد به موضوع کوچکی واکنش هیجانی شدیدی نشان می­دهند. مثلا سر موضوع کوچکی که یک مقدار خوب است

ادامه مطلب :

، خیلی خوشحالی می کنند و جیغ و داد راه می اندازند یا روی موضوع کوچکی که آنها را ناراحت کرده است، خیلی بهم می ریزند، ناراحت می شوند، قشقرق به پا می کنند، گریه زاری می کنند و خلق این دسته از کودکان زیاد بالا و پایین می شود.

درواقع این کودکان خیلی به ناکامی حساس هستند. حالشان خوب است تا زمانی که کاری که برای آن کمی تلاش کرده اند را خراب می کنند و کلا بهم میریزند.

در حالت شدید تر دیگر این کودکان به سختی می توانند یا حاضر هستند تلاش کنند و همیشه غر می­زنند، دوست دارند مسئولیت کارهایشان را گردن دیگران بیاندازند.

برای همین شما به عنوان والدین این کودکان، لازم است خیلی بیشتر فضایی صمیمانه و مشارکتی در خانه ایجاد کنید. این کودکان همیشه سایرین را برای هر مشکلی مقصر می دانند.

پس لازم است علاوه بر کارهایی که تا الان گفته شد به این کودکان مسئولیت پذیری هم یاد داده شود. مهارت همدلی هم نیاز دیگری است که این کودکان باید یاد بگیرند.

یادآوری می کنیم که حتما این آموزش ها را جایی ببینید که معتبر باشد و روانشناس کودک حرفه­ای این کار را با کودک انجام دهد.

آخرین تکنیکی که قرار است یاد بگیرید تکنیک ساندویچ بستنی است. این تکنیک راه درست ارتباط  بر قرار کردن را نشان می دهد و والدین می توانند از آن استفاده کنند.

مخصوصا برای دسته­ی دوم و سوم کودکان افسرده یعنی آن دسته از کودکانی که پرخاشگری می کردند و آن دسته از کودکانی که خلق چرخشی داشتند و همانطور کودکان را تشویق کنند که

این گونه با سایرین حرف بزنند و خواسته ها و نیازهای خودشان را بیان کنند. تکنیک ساندویچ بستنی این است که بیان می­کند باید دو جمله­ی مثبت را انتخاب کنید.

جملات دستوری یا تقاضایی :

بعد وسط آن یک جمله دستوری یا تقاضایی می گذارید. مثلا می خواهید به کودکتان زمانی که غرق تماشای سی دی مورد علاقه­اش هست بگویید

” پاشو حاضر شو می خواهیم به عروسی برویم!” اگر به کودکان دسته ی دوم و سوم بگویید” دیگه بس هست پاشو باید بریم عروسی” مطمئن باشید اعلام جنگی کرده­اید که حسابی برای خودتان دردسر درست می­کنید.

اگر بخواهیم از تکنیک ساندویچ بستی به درستی استفاده کنیم، اینطور صحبت می کنیم که:‌

” این کارتون خیلی بامزه هست، آدم از دیدنش سیر نمیشه، توهم ازش خوشت میاد آره؟ ولی عزیز دلم باید بریم عروسی و لازم هست که لباس هات رو عوض کنی.

حتما یک وقت دیگه مثلا فردا را در نظر می گیریم تا با هم دیگه بشینیم ادامه­اش رو ببینیم و کلی کیف کنیم” این طوری هم کودک را درک کرده اید و هم به او احترام گذاشته اید و یک راه حل جایگزین به کودک داده اید و

درعین حال خواسته­ی خودتان را هم بیان کرده­اید. منتظر معجزه نباشید همه­ی این موارد در طول زمان نتیجه می دهد. پس ممارست داشته باشید و خسته نشوید.

پایان

One thought on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *