تشخیص افسردگی در کودک پارت چهارم

در مقابله با افسردگی در کودک : مهمانی های خانوادگی و دوستانه با افرادی که کودک هم سن و سال کودک شما دارند شروع خیلی خوبی می تواند باشد.

روش های مقابله با افسردگی در کودک :

در مقابله با افسردگی در کودک :

مهمانی های خانوادگی و دوستانه با افرادی که کودک هم سن و سال کودک شما دارند شروع خیلی خوبی می تواند باشد. یک دفعه مهمانی پنجاه نفره نگیرید.

با یک کودک شروع کنید. در کشورهای پیشرفته خدماتی وجود دارد به نام کمک والد به والد در این سرویس ها شما با خانواده هایی که مشکل مشابه مشکل شما دارند آشنا می شوید

و می توانید از تجربیات آنها استفاده کنید. متاسفانه این خدمات را در ایران به صورت وسیع نداریم ولی مثلا در کشور فنلاند فقط برای خانواده هایی که فرزند اوتیسم دارند این امکان فراهم شده است.

اما خودتان دست به کار شوید و خانواده هایی که کودک افسرده دارند را پیدا کنید و با آنها سعی کنید تعامل کنید.

اگر تصمیم دارید مهارت های اجتماعی کودکتان که افسرده است را بالا ببرید و کم کم کودک را در جمع ها قرار دهید، باید چند تا مورد را متذکر شویم:‌ همانطور که اول بحث هم گفته شد

کودکان افسرده به صورت های مختلفی افسردگی های خود را بروز می دهند، می توانیم آنها را به سه دسته ی کلی تقسیم کنیم در دسته­ی اول کودکان کناره گیری می کنند، از آدم ها، از فعالیت ها، از بازی ها حتی گاهی از اسباب بازی های مورد علاقه­ی خود.

در دسته­ی دوم شیوه­ی بروز افسردگی کاملا برعکس است. به جای کناره گیری به شدت واکنشی رفتار می کنند. این کودکان هر لحظه آماده­ی منفجر شدن هستند.

شدیدا بی قرار و عصبانی هستند. خیلی وقت ها این کودکان اشتباها به عنوان نوعی از اختلال نقص توجه و بیش فعالی که تکانشی هم به آن گفته می شود شناخته می شوند.

در ادامه­ی بحث در مورد اختلال نقص توجه و بیش فعالی صحبت خواهد شد تا بتوانید تفاوت این دو را از هم تمیز دهید.

افسردگی در کودک تغیر پذیر :

 هرچند که برای هر دو مورد لازم است متخصص کودک یعنی روانپزشک یا روانشناس کودک و نوجوان کودک شما را ویزیت کند.

اما دسته ی سوم که نوع پیچیده تری هستند کودکانی هستند که خیلی تغییر پذیر هستند. اینها اصلا تعادل ندارند. گاهی شاد و پرانرژی هستند

و بعضی وقت ها مقابله گر و غمگین. جالب است بدانید این دسته از کودکان بیشتر از سایر کودکان مورد تنبیه قرار می گیرند.

 فرض کنید کودک شما همیشه آرام، گوشه گیر و غمگین است، درست است نگران کودک می شوید و سعی می­کنید به کودک کمک کنید اما احتمال آن کمتر است

که کودک را به خاطر رفتارش تنبیه کنید اما در کودکانی که خلق متغییری دارند چون والدین انتظار دارند یا حتی اطرافیان کودک انتظار دارند همیشه کودک پر انرژی و شاد باشد

زمان هایی که به این شکل نیست با کودک وارد چالش می شوند در نتیجه احتمال تنبیه شدن این دست از کودکان بیشتر است.

دسته­ی  اول، آن دسته از کودکانی که کناره گیری می کنند. کودکان افسرده به ويژه این قسم از آنها که با کناره گیری واکنش نشان می دهند، خیلی به تغییرات حساس هستند.

پس برای این کودکان تنظیم برنامه­ی خواب و بیدار شدنشان، ساعت غذا خوردن،‌ ساعت بازی آنها و تنظیم خیلی چیزهای دیگر و برنامه های زندگی آنها می تواند مفید باشد.

ادامه تیتر بالا :

این دسته از کودکان چون خیلی وارد جمع نمی شوند، پس توجه کمتری هم دریافت می کنند .به شیوه دیگر بیان کنیم:

فرض کنید شما عاشق دایی بزرگتان هستید. از بچگی کلی خاطره های خوب از او دارید و هنوز که هنوز است وقتی  او را می بینید در آغوشش میگیرید و او را بوس میکنید.

این لحظه چه حسی دارید؟ سرحال می شوید؟ درست است؟ حالا شما هرچقدر بیشتر از این آدم ها و لحظات داشته باشید، آدم پر انرژی و شادتری هستید، درواقع می گویند شما سوشال ساپورت یا حمایت اجتماعی بیشتری دریافت می کنید.

 اگر کودک شما جز با شما با کسی تعامل خاصی ندارد، یعنی به غیر از شما با کس دیگری ارتباط خوبی ندارد، سعی کنید فراوانی و کمیت توجه را بالا ببرید.

اما این توجه هم باید منطقی و براساس اصول اولیه­ای باشد که در بهبود روابط والد و کودک گفته شد. مثلا زمانی که برای کودک از تکنیک زمان کیفی استفاده می کنید

به جای بیست دقیقه در روز دو بیست دقیقه یا یک ساعت برای کودک وقت بگذارید، قبل از خواب کودک را بغل کنید یا اگر شاغل هستید

و شما باید هفت صبح از خواب بیدار شوید، سعی کنید یک ربع زودتر یا نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و به کودکتان بگویید هفت و نیم که بیدار شد می تواند به اتاق شما بیاید و راس ساعت هفت و نیم می تواند شما را بغل کند.

ادامه دارد

One thought on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *