چگونه با کودک نق نقو رفتار کنیم ؟( قسمت چهارم)

در مواجه با حرف های کودک نق نقو دو تا حالت خواهیم داشت سعی کنید در تمام مدتی که کودک نق میزند شما کنترل خودتان را از دست ندهید. بچه را کتک نزنید. سرش داد نکشید. تحقیرش نکنید

برسی رفتار های احتمالی کودک نق نقو

در مواجه با حرف های کودک نق نقو دو تا حالت خواهیم داشت :

حالت اول : یک زمان درست و طبیعی حرف میزند که گاهی اوقات هر کودکی این کا را میکند یعنی از بد قلق ترین و نق نقو ترین کودک هم گاهی درست حرف زدن دیده می­شود. تا حد ممکن به تقاضا هایش عمل کنید.

اگر برای شما مقدور نیست برایش توضیح دهید چرا امکانش نیست. اگر می توانید آن کا را بعد انجام دهید به او بگویید که چه زمانی و در چه شرایطی امکانش هست و از اینکه کودکتان انقدر خوب صحبت می کند تشکر کنید .

حالت دوم : وقتی که کودک با نق حرف میزند، به او بگویید وقتی نق میزنی من اذیت میشوم و صدایت را درست نمی شنوم. می­توانید از چراغ راهنمایی هم که قبلا گفتم استفاده کنید. به اویاد بدهید چطور خواسته­اش را مطرح کند که در ناحیه­ی سبز باشد و شما آن را بشنوید.

از او بخواهید تکرار کند و با صبوری خطاهایش را اصلاح کنید تا حرف زدن خوب را یاد بگیرد و در آخر مثل قسمت اول به او پاسخ بدهید.

اما اگر کودک این رفتار را مدام تکرار کرد و به هیچ عنوان حاضر نشد دست از نق زدن، غر زدن با گریه حرف زدن بردارد از تکنیک ایگنور باید استفاده کنید.

تکنیک ایگنور یا همان عدم توجه به کودک هنگامی که رفتار اشتباه را انجام میدهد را قبلا به طور کامل مرور کردیم .

اکنون خلاصه­ ای از مطالب مطرح شده

وقتی که رفتار نق زدن را انجام میدهد سعی کنید اصلا به او توجه نکنید. نه خشم نه عصبانیت نه خوشحالی نه غر زدن نه حرف زدن هیچ چیزی بین شما و کودک رد و بدل نمیشود فقط وقتی که رفتار درست را انجام داد سریعا به او توجه می کنید و باهاش وارد صحبت میشوید.

سعی کنید در تمام مدتی که کودک نق میزند شما کنترل خودتان را از دست ندهید. بچه را کتک نزنید. سرش داد نکشید. تحقیرش نکنید. نق زدن کودک ممکن است از عدم اعتماد به نفسش باشد و هر کدام از این رفتار های شما وخامت موضوع را فقط بیشتر می­کند.

ممکن است کودک علاوه بر جیغ و غر یا نق زدن حرکات پرخاشگرانه­ی فیزیکی هم داشته باشد مثلا خودش را به زمین بزند، وسایلش را پرت کند.

قطعا اینجا شما تلاش بیشتری لازم دارید که خودتان را آرام نگه دارید، پس اگر در آرام نگه داشتن خودتان مشکلی می بینید حتما نزد روانشناس بروید و کمک بگیرید.

تربیت کردن کودک یکی از سخت ترین کارهای دنیاست :

پس توجه داشته باشید سلامت جسمتان و سلامت روانیتان در درجه ی اول اهمیت قرار دارد .به خود و کودکتان زمان بدهید تا آرام شوید. می­توانید از محیط دور شوید و وقتی آرام شدید شروع به صحبت درباره­ی موضوع کنید.

هر چقدر بهتر شرایط را برای کودک توضیح بدهید و اینکه رفتار او چه حسی را توی شما ایجاد میکند بیشتر می­توانید به او انگیزه بدهید که رفتارش را اصلاح کند.

وقتی احساس می کنید کودک می خواهد شروع به نق نق کردن کند سریعا وارد عمل شوید و حواسش را به موضوع دیگری پرت کنید.

با او درمورد موضوع های مورد علاقه­اش حرف بزنید .در بهبود روابط والد و کودک گفته شد که حتما بدانید کودکتان چه چیزی را دوست دارد و در اینترنت سرچ کنید تا در مورد آن موضوع مقداری اطلاعات داشته باشید

مثلا کودکتان عاشق دایناسور است، وقتی که متوجه میشوید کودکتان می­خواهد شروع به نق زدن کند سریعا به او بگویید:

“عه امروز توی سایتی در مورد یک دایناسور جدید که فسیلش پیدا شده یک مطلب باحال خوندم بیا بریم عکس هاش را توی اینترنت بهت نشون بدم” و با گوشی یا کامپیوتر شروع به سرچ در مورد آن دایناسور کنید و حواس بچه را از موضوع پرت بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *