چگونه با کودک نق نقو رفتار کنیم ؟( قسمت پنجم)

عوامل و اتفاقات مضطرب کننده میتواند نق زدن کودک را بیشتر کند. فوت یکی از نزدیکان، جا به جا شدن منزل، رفتن یکی از دوستان از مهدکودک، طلاق والدین، دعوای والدین یا بیماری اعضای خانواده یا خود کودک همه¬ی شرایط با بالا بردن اضطراب کودک باعث شده رفتار کودک تغییر کند

عوامل و اتفاقات مضطرب کننده بر کودکان نق نقو :

عوامل و اتفاقات مضطرب کننده میتواند نق زدن کودک را بیشتر کند :

  • فوت یکی از نزدیکان
  • جا به جا شدن منزل
  • رفتن یکی از دوستان از مهدکودک
  • طلاق والدین
  • دعوای والدین یا بیماری اعضای خانواده یا خود کودک

همه­ یه این شرایط ، با بالا بردن اضطراب کودک باعث شده رفتار کودک تغییر کند و احتمال نق زدن و غر زدن کودک را بالا ببرد.

در این مسائل علاوه بر کارهایی که تا الان گفته شد باید برای کم کردن نق کودکان به کودک برای کاهش اضطرابش هم کمک کنیم.

کودک مضطرب :

در ادامه مبحث کودک مضطرب را خیلی مفصل بررسی می­کنیم اما تا آن زمان اینجا بسیار کوتاه چند تکنیک یاد می­گیریم که با آن بتوانیم اضطراب کودک را تا حدود زیادی کم کنیم.

در مورد موضوع پیش آمده با کودکتان حرف بزنید. شنونده­ی خوبی باشید. بگزارید کودک از ترس ها و ناراحتی هایش با شما راحت حرف بزند. یاد بگیرید که با او همدلی کنید.

از احساس خودتان به او بگید تا او بداند شما هم مثل او هستید و از اتفاقات پیش آمده ناراحت و مضطرب میشوید.

از او بپرسید فکر میکنن چه چیزی حالش را بهتر میکند ، به او کمک کنید.

شما کودکتان را بیشتر میشناسید.

مثال :

مثلا بگویید” بریم پارک یا استخر یا سینما می خواهی غذای مورد علاقه­ت را با هم دیگه بپزیم” هرکاری که ذهن کودک را از موضوع کمی دور کرده و به شما نزدیک تر میکند می تواند کمک کننده باشد و نهایتا به او نشان دهید که هر کسی جای او بود همین حس را داشت و با طبیعی جلوه دادن اضطراب و ترسهایش احساس گناه و تنها بودن را از وی بگیرید.

موقعیت های گوناگون

فرض کنیم شما الگوها و تکنیک های بهبود روابط والد و کودک را کاملا بلد شدید و به درستی انجامش میدهید. حالا فرض کنید در چنین موقعیتی قرار گرفتید درحال حرف زدن با تلفن با یکی از شرکای مهمتان هستید و موضوع بسیار مهمی را حل و فصل می کنید.

کودک به سمت شما می­آید. با گریه و داد و بیداد چیزی را به شما می­گوید در این لحظه چه کار می کنید؟ اگر تعامل شما با کودک درست باشد، کودک به شما اطمینان دارد که حرفتان درست است.

پس در این شرایط خونسردی خودتان را حفظ کنید و به کسی که پشت خط است بگویید عذر می خواهم یک لحظه اگر ممکن هست گوشی را نگه دارید و بعد در چشمان کودکتان نگاه کنید و به او بگویید :

“عزیزم من الان مشغول صحبت با یکی از همکارانم هستم و موضوع خیلی مهمی را باید حل کنیم به من اجازه بده صحبتم را در ده دقیقه تمام می کنم و بعد میایم اتاق شما تا با هم در مورد این موضوعی که تو را اذیت کرده صحبت کنیم” و بابت اینکه صبر می کنن از او تشکر کنید، ببوسیدش و راهی اتاقش کنید.

والدین توجه کنند که :

باز هم تکرار میشود اگر قبلا تکنیک ها را خوب انجام داده باشید، اینجا کودک به شما اطمینان میکند. دقت کنید اگر کودک پا فشاری کرد حرفتان را باور نکرده و شما قبلا بد قولی کرده­اید و او اعتمادش را به شما از دست داده است پس کارتان خیلی سخت تر شده چون باید دوباره اعتمادش را به دست بیاورید.

همیشه وقتی بچه نق و نوق یا داد و فریاد می­کند نقس عمیق بکشید. به خودتان بگویید که او نمی خواهد شما را اذیت کند فقط کمک می کند و هنوز یاد نگرفته است چه گونه کمک بگیرد.

این جمله می تواند بسیار به شما کمک کند که به اعصاب خود مسلط باشید و اگر دریافتید نمیتوانید خودتان را کنترل کنید چند دقیقه از آن محیط دور شوید.

One thought on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *