چگونه با کودک نق نقو رفتار کنیم ؟( قسمت ششم)

یکی دیگر از مسائلی که باید مد نظر داشته باشید :
قندی که در رژیم غذایی کودک هست میتواند این رفتار کودک را کمتر یا بیشتر کند …

تاثیر عوامل محیطی بر خلق کودکان نق نقو :

براساس پژوهش ها کودکانی که زمان غذا خوردن، خوابیدن و بیدار شدنشان نامرتب است، احتمال نق زدنشان بیش از سایر کودکان  است. پس یکی از کارهایی که برای این نوع کودکان باید انجام داده شود مرتب کردن، زمان بندی خواب، خوراک و بقیه­ی فعالیت های آنها است.

اگر به مهمانی میروید و میدانید مهمانی تا پاسی از شب ادامه دارد، شام دیر سرو میشود حتما برای کودک مقداری خوراکی داشته باشید یا در خانه کمی غذا به کودکتان بدهید.

اگر روابطتان با میزبان صمیمانه است از او خواهش کنید مقداری غذا برای کودک شما بکشد و سعی کنید کودک غذایش را کامل بخورد.

اهمیت تعامل کودک با محیط پیرامون :

قطعا تعامل با دیگران برای هر فردی مخصوصا در دنیای جدید مهم است .اصلا یکی از فاکتورهای انسان شاد و سالم داشتن روابط صمیمانه با دیگران است .

اما تا حد ممکن از مهمانی هایی که لازم است کودک تا نیمه های شب بیدار بماند اجتناب کنید. به  خصوص اگه کودک شما نشانه های نق زدن، غر زدن، یا بد قلقی کردن را داشته باشد.

رژیم غذایی کودک :

یکی دیگر از مسائلی که باید مد نظر داشته باشید این است که قندی که در رژیم غذایی کودک هست میتواند این رفتار کودک را کمتر یا بیشتر کند.

بر اساس پژوهش ها، کودک هایی که در رژیم غذایی روتین خودشان میزان بالایی مواد قندی دریافت می کنند، تحمل بدنشان در برابر قند بالا میرود و به محض اینکه مواد قندی کمی در اختیارشان باشد رفتار نق زدن آن ها زیاد میشود .

با توجه به عوارض مصرف زیاد مواد قندی توصیه می­شود که اگر کودک شما از این دست کودکان هست با اصول استاندارد ذره ذره از مواد غذایی قندداری که در رژیم غذایش هست کم کنید و تا حد خیلی خیلی پایینی آن را نگه دارید .

بعضی از موقعیت ها هست که نق زدن کودکان را زیاد میکند :

نخست اینکه خرید کردن از هایپرمارکت ها برای همه­ی بزرگسالان هم وسوسه کننده است که چیز های زیادی بخرند. این حالت برای بچه­هایی که سلف کنترل یا خود کنترلگری کمی دارند شدیدتر است.

قطعا همیشه در هایپرمارکت ها ما شاهد دعوای والدین و کودکانشان هستیم. برای جلوگیری از این اتفاق چند راه ساده را در پیش بگیرید.

قبل از اینکه به خرید بروید به کودک غذا بدهید تا سیر باشد. این در مورد آدم بزرگ ها هم صدق می­کند. همه­ی ما وقتی گرسنه به خرید میرویم میزان بیشتر از حد معمول خرید می­کنیم. تکنیک دوم اینکه لیست چیزهایی که قرار است خرید کنید را از قبل آماده کنید و با بچه هماهنگ کنید که برای خرید چه چیزهایی به هایپر مارکت یا فروشگاه میروید.

خرید به همراه کودک :

در طول خرید از کودک برای پیدا کردن اقلامی که در لیست هستند کمک بگیرید. دادن مسئولیت به کودک حواسش را از اذیت نق و نوق و دعوا پرت میکند و نهایتا همیشه یک یا دو انتخاب در خرید وسایل کودک را به خودش بسپارید.

موقعیت خطرساز بعدی، در جاده بودن و درماشین نشستن است. سفر کردن با ماشین ممکن است برای برخی مقداری اذیت کننده باشد. مدت طولانی بی حرکت روی یک صندلی نشستن و اگر جاده هم چشم انداز خوبی نداشته باشد.

پس کودکان را کاملا درک کنیم که بیش از ما بهم بریزند و بی قرار شوند. سعی کنید بازی هایی را برای بچه پیدا کنید که بتواند در ماشین انجام دهد. متاسفانه انتخاب اغلب والدین تبلت و گوشی است اما به خاطر حرکت ممکن است چشم کودک کمی درد بگیرد یا حالت تهوع داشته باشد.

بهتر است از بازی هایی استفاده شود که نه حواس راننده را پرت کند نه کودک را بی حوصله تر کند مثلا بازی بی سوالی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *