کودک باهوش پارت سوم

هوش دیگری که مطرح شده است در ارتباط با کودک باهوش ، هوش معنوی است این اصطلاح اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

رفتار های کودک باهوش :

هوش دیگری که مطرح شده است در ارتباط با کودک باهوش ، هوش معنوی است این اصطلاح اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

این هوش همه­ی چیزهایی است که فرد به آن معتقد است باورها، عقاید و ارزش ها را شامل می شود. زوهر و مارشال افرادی هستند که این هوش را معرفی کردند.

 آنها ادعا می­کنند افرادی که هوش معنوی بالایی دارند در حل مسائل مفهومی، ارزشی و اخلاقی قدرتمند تر از بقیه­ی افراد هستند. هوش سیاسی،‌ هوش مدیریتی، هوش تدبیری و خلاصه کلی هوش دیگر هم وجود دارد تا جایی

که می شود گفت خیلی از آدم های روی زمین روی یکی از موارد ذکر شده حداقل باهوش هستند، گاردنر جمله­ی تاثیرگذاری در مورد فرزندان خود گفته است، گاردنر می گوید: من می خواهم فرزندانم جهان را بشناسند،‌ جهان

را درک کنند نه به دلیل اینکه جهان جذاب است و ذهن انسان کنجکاو است، من می خواهم کودکانم جهان را درک کنند تا در موقعیتی قرار گیرند تا بتوانند آن را به جای بهتری برای خودشان تبدیل کنند.

عجب تلنگر زیبایی! اگر این متن را مطالعه می کنید تا متوجه شوید کودک باهوشی دارید یا نه؟ یا می خواهید تکنیکی به کار برید

که کودک باهوشی داشته باشید تا حالا فکر کرده­اید که چرا دنبال جواب این سوال هستید؟ که چه کار کنید تا کودک باهوشی داشته باشید؟

IQ کودک :

اگر کودکی دارید و می خواهید بدانید آی کیو کودک خود چقدر است؟ و در چه نوع هوشی قوی تر است، دو راه کلی وجود دارد.

اول اینکه به روانشناس کودک یا روانسنج مراجعه کنید تا از کودکتان تست بگیرد و با مصاحبه و مشاهده­ی حرفه ای بتواند به شما اظهار نظر کند یا اینکه خودتان به بازی هایی که کودک در طول روز بیشترین زمان را به آن اختصاص می دهد دقت کنید.

 اکثر آدم ها زمانی که در کاری خوب هستند، تمایل بیشتری دارند تا آن کار را تکرار کنند. البته برای افرادی که چالش طلب هستند و انگیزه­ی درونی بالایی دارند، ممکن است یاد گرفتن کارهایی که در آن ضعیف هستند جزو

اهداف زندگی آنها شود که به آن دسته از افراد کاری نداریم. اغلب موارد کودکان بازی هایی می­کنند که در آن موفق تر هستند و بیشتر دوستش دارند. همین امر می تواند راه شناسایی نوع هوش کودک باشد. یادتان هست که

اغلب کودکان باهوش هستند، فقط نوع هوش آنها فرق می کند؟ اما اگر می خواهید تازه بچه دار شوید و از آن دسته والدین دغدغه مند هستید که می گویند اول آموزش و بعد فرزند آوری پس به احترام شما از دوران بارداری شروع به توضیح دادن می کنیم.

اسیب های رشد :

 برخی از عوامل باعث آسیب جدی در رشد مغز جنین می شود که در نتیجه ممکن است هوش کودک به شدت افت کند. یکی از این عوامل سن پدر و مادر است! اما برخلاف باور عموم، سن پدر هم در هوش کودک یا به نوعی سلامت مغز کودک موثر است.

بهترین سن والد شدن برای پدران تا چهل سال است. بعد از آن احتمال وجود اختلالات مغزی در کودکان مدام بالا و بالاتر می رود. برای والد شدن مادر هم تا سی سالگی بهترین سن است. بعد از آن به اعضای هر پنج سال که

اضافه می شود ریسک ابتلای کودک به مشکلات رشد مغزی هجده درصد افزایش پیدا می کند. عوامل دیگری که در هوش کودک موثر است، شغل پدر است.

دانشگاه کارولینا در تحقیقی نشان داد نوزادانی که پدرانی با شغل پر استرس و پر ریسکی دارند احتمال ابتلای کودک به اختلالات دوران جنینی خیلی بالاتر است. عامل دیگر تولد زودرس است که می تواند باعث شود مغز

نوزاد کوچکتر از همتاهای خودش باشد، تغذیه نامناسب مادر،‌ رژیم غذایی ضعیف به ویژه از لحاظ کلسیم، آهن و ید و ویتامین ها می تواند آسیب جدی به رشد مغز نوزاد در دوران جنینی بزند. اگر می خواهید بچه­دار شوید حتما و حتما آزمایش تیرویید بدهید.

چرا که خود مشکل تیرویید در مادر می­تواند برای رشد مغز کودک مشکل جدی ایجاد کند،‌کمبود ویتامین دی و فولیک اسید از عوامل دیگری هستند که در شکل گیری مغز جنین تاثیر زیادی دارند. جالب است بدانید مادرانی که

ویتامین دی پایینی داشتند کودکان آنها در مدرسه دو برابر سایر کودکان به مشکلات درسی بر می­خوردند، داروهایی که مادر مصرف می کند هم بسیار مهم است.

ادامه تیتر بالا :

 تحقیقات نشان داده است مصرف حتی استامینوفن ساده که درواقع یک مسکن است با بروز ای دی اچ دی (اختلال نقص توجه و بیش فعال) در کودکان ارتباط دارد. حتما قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

مخصوصا اگر دارویی مصرف می کنید. حتی داروی آسپرین موجب خونریزی مغزی کودک می شود. شما ممکن است هیچوقت این موارد را ندانید پس حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سیگار و الکل هم در دوران بارداری مانند می تواند مصرف داروها خیلی خطرساز باشد. مثلا افرادی که هروئین مصرف می کنند کودک آنها در بزرگسالی هوش اجتماعی ضعیف تری دارد. پس هر گونه مواد مخدر،

سیگار و دخانیات و الکل را در دوران بارداری به طور کامل کنار بگذارید، آلودگی هایی مانند سرب هم می تواند آسیب جدی به مغز جنین وارد کند.

پس محیطی که مادر در آن نفس می کشد و زندگی می کند هم مهم می شود و نهایتا عاملی که خیلی مهم است، وضعیت روانی و خلقی مادر است.

ادامه دارد

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

One thought on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *