آیا کورتیزول برای شما خوب است یا بد؟ پاسخ بله است.

آیا کورتیزول برای شما خوب است یا بد؟ پاسخ بله است."

کورتیزول کورتیزول برای بقا ضروری است، اما مقادیر بیش از حد می تواند منجر به سلامت ضعیف شود. حفظ سطح سالم کورتیزول برای سلامتی و تندرستی مهم است. کورتیزول هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود که در بالای کلیه‌ها قرار دارند. اصطلاح “هورمون” برای هر پیام رسان شیمیایی که از طریق جریان […]


کورتیزول

کورتیزول برای بقا ضروری است، اما مقادیر بیش از حد می تواند منجر به سلامت ضعیف شود.

حفظ سطح سالم کورتیزول برای سلامتی و تندرستی مهم است.

کورتیزول هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود که در بالای کلیه‌ها قرار دارند. اصطلاح “هورمون” برای هر پیام رسان شیمیایی که از طریق جریان خون حرکت می کند و بر برخی از بافت های بدن تأثیر می گذارد، اختصاص دارد. کار اصلی آن رساندن سوخت(در این مورد، گلوکز) به سلول‌های فعال است. با وجود اینکه  در درجه اول به عنوان یک هورمون استرس شناخته می شود، در طول روز ترشح می شود. بیشترین میزان آن در صبح هنگام شروع روز و کمترین میزان آن در شب هنگام استراحت است.

محدوده طبیعی کورتیزول برای یک فرد بالغ سالم بین ۳۰ تا ۱۴۵ نانومول در لیتر در ۲۴ ساعت است (Petersenn et al.2014). این محدوده با بالاترین سطوح در بیماری کوشینگ، که معمولاً توسط تومور در غده هیپوفیز ایجاد می شود و منجر به افزایش ترشح هورمون می شود، محدود می شود. کمترین میزان در افراد مبتلا به بیماری آدیسون مشاهده می شود که معمولاً در اثر آسیب به غده فوق کلیوی ایجاد می شود.

بیماری آدیسون مثال خوبی از اهمیت کورتیزول است. در دهه ۱۸۵۰، توماس آدیسون بیمارانی را که از خستگی و تحلیل عضلانی رنج می‌بردند، از جمله علائم دیگر توصیف کرد. ادیسون نشان داد که این بیماران می توانند با موفقیت با “عصاره آدرنال” که شامل کورتیزول است، درمان شوند. قبل از این کشف، اکثر بیماران آدیسون در عرض دو سال پس از تشخیص فوت کردند. امروزه این بیماران با مصرف دوزهای کورتیزول می توانند زندگی عادی داشته باشند (Munck et al.1984)

کورتیزول چه نقشی دارد؟

بسیاری از ما با استفاده از نسخه های مصنوعی کورتیزول، مانند هیدروکورتیزون، که برای کاهش التهاب استفاده می شود، آشنا هستیم. پیاده روی در مقداری پیچک سمی؟ مقداری هیدروکورتیزون روی آن بمالید و قرمزی و تورم ظرف چند روز از بین می‌رود. این اثرات ضد التهابی یکی دیگر از کارهای دیگرش است. کورتیزول در پاسخ به التهاب حاد آزاد می شود و به کاهش سریع آن کمک می کند، اما بدن را برای مبارزه با التهاب بعدی نیز آماده می کند.

پس چرا می خواهیم کورتیزول خود را کاهش دهیم؟

کورتیزول نمونه خوبی از ضرب المثل “اعتدال در همه چیز” است. پاسخ سریع کورتیزول برای مبارزه با عفونت مفید است، اما افزایش طولانی مدت کورتیزول می تواند منجر به پیامدهای منفی زیادی شود. کورتیزول، مانند بسیاری از مواد شیمیایی، بسته به دوز و زمان، به روش های بسیار متفاوتی عمل می کند. مهار مختصر التهاب با هدایت مجدد منابع متابولیک از سیستم ایمنی خوب است. مهار طولانی مدت سیستم ایمنی بدن ما را بیشتر در معرض بیماری قرار می دهد.

به نقش خود به عنوان یک هورمون استرس،  برای رساندن سوخت به عضلات در حال کار در پاسخ به یک رویداد استرس زا ضروری است. این به ما امکان می دهد تا به سرعت با استرس کنار بیاییم و زنده بمانیم. مشکل پس از غلبه بر رویداد استرس زا ایجاد می شود و بدن به پمپاژ ادامه می دهد. یا زمانی که رویداد استرس زا به پایان نمی رسد و تمام سوختی که عضلات ما در طول استرس به آن نیاز دارند شروع به عواقب منفی مانند تحلیل رفتن عضلات و سرکوب پاسخ ایمنی می کند.

بنابراین، آیا این هورمون استرس  برای شما خوب است یا بد؟ پاسخ بله است.”

همانطور که گلوکز (قند) در دوزهای کوچک برای بقا ضروری است اما در سطوح بالاتر می تواند منجر به دیابت شود. بله، کورتیزول در سطوح بالا می تواند مضر باشد، اما برای بقا و سلامتی نیز ضروری است. هنگامی که سعی می کنید سطح کورتیزول خود را متعادل کنید، این را در نظر داشته باشید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.