انرژی مغز و نظریه متابولیک روانی: ده ها پژوهش نشان می دهد که اختلالات روانی، اختلالات متابولیک مغز هستند.

انرژی مغز و نظریه متابولیک روانی انرژی مغز و نظریه متابولیک روانی: ین درک جدید می تواند نقاط بیماری روانی را به هم متصل کند و به سوالاتی پاسخ دهد که مدت هاست حوزه سلامت روان را درگیر کرده است. درمان های متابولیک ممکن است به نتایج بهتری نسبت به آنچه در حال حاضر ممکن است […]


انرژی مغز و نظریه متابولیک روانی

انرژی مغز و نظریه متابولیک روانی: ین درک جدید می تواند نقاط بیماری روانی را به هم متصل کند و به سوالاتی پاسخ دهد که مدت هاست حوزه سلامت روان را درگیر کرده است.

درمان های متابولیک ممکن است به نتایج بهتری نسبت به آنچه در حال حاضر ممکن است منجر شود.

اختلالات روانی یک بحران رو به رشد است و علت اصلی ناتوانی در کره زمین است. اگرچه ما درمان های زیادی برای ارائه داریم، اما آنها برای افراد بسیار زیادی کار نمی کنند.

اگر فکر می‌کنید این خیلی بدبینانه است، مهم است که توجه داشته باشید که افسردگی در حال حاضر تنها ناتوان‌کننده‌ترین بیماری است – بالاتر از نارسایی قلبی، کمردرد، سرطان و سایر شرایط – حتی اگر ده‌ها داروی ضدافسردگی، انواع مختلف روان‌درمانی، درمان تشنج الکتریکی داریم. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال، کتامین، و سایر درمان های موجود. اگرچه مشکلات دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان ممکن است برخی از این افزایش‌ها را توضیح دهد، حتی زمانی که افراد تحت درمان قرار می‌گیرند، اغلب در بهبود کامل و پایدار بیماری‌ها شکست می‌خورد.

چرا نمی توانیم بهتر عمل کنیم؟

در پایان، به این دلیل است که هیچ کس نمی تواند به یک سوال نسبتاً ساده پاسخ دهد، “چه چیزی باعث بیماری روانی می شود؟” به جای پاسخ کامل و کامل، ما فقط برخی از عوامل دخیل را می دانیم که شامل انتقال دهنده های عصبی، ژنتیک، هورمون ها، التهاب، مصرف مواد، ضربه، تجربیات نامطلوب دوران کودکی و استرس می شود. چگونه همه اینها با هم هماهنگ می شوند؟ باز هم هیچ کس نمی داند.

انرژی مغز

در کتاب تازه منتشر شده، انرژی مغز، من استدلال می کنم که اختلالات روانی اختلالات متابولیک مغز هستند. این نظریه جدید دهه‌ها پژوهش بالینی، علوم اعصاب، ژنتیک و متابولیک را ادغام می‌کند. این شامل همه عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی است که می دانیم در بیماری روانی نقش دارند و آنها را در یک نظریه وحدت بخش ترکیب می کند.

این درک جدید به سوالاتی پاسخ می‌دهد که مدت‌هاست حوزه سلامت روان را آزار می‌دهد، اما همچنین درمان‌های جدیدی را ارائه می‌دهد، درمان‌هایی که با امید به بهبودی طولانی‌مدت در مقابل کاهش فقط علائم همراه هستند. این درک جدید همچنین به ما کمک می کند تا ارتباط بین سلامت روان و سلامت جسمی را درک کنیم.

متابولیسم چیست؟

اگرچه بسیاری از مردم فکر می کنند متابولیسم کالری سوزی است و با وزن مرتبط است، اما در واقع بسیار بیشتر از این است. متابولیسم فرآیندی است که همه موجودات زنده برای تبدیل غذا به انرژی یا بلوک‌های ساختمانی پروتئین‌ها، غشاها و سایر بخش‌های سلولی از آن استفاده می‌کنند. برای تعریف زندگی اساسی است. وقتی مشکلاتی در متابولیسم وجود داشته باشد، مشکلاتی در عملکرد سلول ها وجود خواهد داشت. من استدلال می کنم که اختلال متابولیک در سلول های مغز می تواند همه علائم بیماری روانی را توضیح دهد.

اگرچه متابولیسم فوق‌العاده پیچیده است و واکنش‌ها و مسیرهای شیمیایی متعددی را در بر می‌گیرد، اما مشخص می‌شود که راه آسان‌تری برای درک متابولیسم وجود دارد و آن از طریق اندامک‌های کوچک در اکثر سلول‌های ما به نام میتوکندری است. آنها تنظیم کننده اصلی متابولیسم هستند. انجام یک بررسی عمیق در علم میتوکندری به ما کمک می کند تا همه عوامل مرتبط با بیماری روانی را درک کنیم.

به عنوان مثال، میتوکندری ها نقش مهمی در تولید و تنظیم انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و GABA دارند. آنها همچنین نقش کلیدی در تولید هورمون های کلیدی مانند کورتیزول، استروژن، تستوسترون و پروژسترون دارند. میتوکندری ها در واقع به کنترل بیان ژن ها در هسته سلول کمک می کنند و همچنین نقش کلیدی در التهاب دارند

با درک بهتر علم متابولیسم و میتوکندری، در نهایت می توانیم نقاط بیماری روانی را به هم متصل کنیم.

درمان های جدید

به نظر من خبر بسیار هیجان انگیزتر در مورد این نظریه این است که دری را برای درمان های جدید باز می کند. مداخلاتی مانند رژیم غذایی، ورزش، کاهش استرس، مدیریت خواب و کاهش مصرف مواد می تواند به طور موثر اختلالات روانی را در بسیاری از افراد درمان کند.

ممکن است فکر کنید که این چیز جدیدی نیست. ما قبلاً بیشتر آن را می دانستیم. با این حال، درک جزئیات این علم می‌تواند منجر به درمان‌های جدید و شگفت‌انگیزی شود، مانند مداخلات غذایی برای درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و اعتیاد به الکل، که در ظاهر به نظر نمی‌رسد مرتبط با رژیم غذایی باشند. برای سال‌ها بهبود کامل و دائمی علائم ناشی از داروهای ضد روان پریشی را تجربه کرده‌اند.

یک روز جدید برای سلامت روان

نظریه انرژی مغز در مورد بیماری روانی منجر به روز جدیدی در زمینه سلامت روان می شود. پزشکان می توانند درمان ها و مداخلات جدیدی را ارائه دهند. بیماران و مراجعین گزینه های بسیار بیشتری برای درمان دارند، برخی از آنها را می توانند به تنهایی دنبال کنند. محققان می توانند با درک بهتر علل متابولیک زمینه ای اختلالات روانی و شناسایی درمان های جدید، این زمینه را پیش ببرند. بالاخره یک منبع امید جدید و هیجان انگیز برای میلیون ها نفری که رنج می برند وجود دارد.

نویسنده:

دکتر سعیده عزیز محمدی

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ تماس حاصل فرمایید.