راهکارهای جامع و عملی جهت کاهش استرس مصاحبه

راهکارهای جامع و عملی جهت کاهش استرس مصاحبه

کاهش استرس مصاحبه کاهش استرس مصاحبه: درک تکاملی و روانشناختی موجب کاهش استرس مصاحبه می دهد. مصاحبه عوامل روان شناختی عمیق تکاملی تعلق و طرد شدن را مطرح می کند. و لذا برای همه استرس زا است. مصاحبه باید دو طرفه باشد. شما به همان اندازه که آنها با شما مصاحبه می کنند با مصاحبه […]


کاهش استرس مصاحبه

کاهش استرس مصاحبه: درک تکاملی و روانشناختی موجب کاهش استرس مصاحبه می دهد.

مصاحبه عوامل روان شناختی عمیق تکاملی تعلق و طرد شدن را مطرح می کند. و لذا برای همه استرس زا است.

مصاحبه باید دو طرفه باشد. شما به همان اندازه که آنها با شما مصاحبه می کنند با مصاحبه کنندگان مصاحبه می کنید.

مفاهیم مفید عبارتند از تغییر طرز فکر، درک اهمیت یک قبیله، رسیدگی به رد و در اختیار گرفتن کنترل موجود.

چگونه استرس مصاحبه را کاهش دهیم؟

در این زمینه چهار مفهوم از جمله تغییر طرز فکر، درک اهمیت یک قبیله، پرداختن به رد شدن، و در اختیار گرفتن کنترل در دسترس می تواند مفید باشد،

ابتدا طرز فکر خود را در مورد اینکه مصاحبه کاملاً روی شما متمرکز است تغییر دهید.

مصاحبه باید کاملاً یک خیابان دو طرفه باشد.

شما به همان اندازه که آنها با شما مصاحبه می کنند با مصاحبه کنندگان مصاحبه می کنید. باید اطمینان حاصل کنید که این شغل از نظر حرفه ای، فرهنگی و شخصی برای شما مناسب است. اگر فرصتی برای پاسخگویی به سوالات خود به شما داده نمی شود، مطمئناً این یک پرچم قرمز است.

مصاحبه نباید شبیه یک جوخه تیراندازی باشد.

این باید یک مکالمه فعال و دو طرفه با ارتباط دو طرفه موثر باشد. من در مصاحبه‌های بسیار زیادی شرکت کرده‌ام که در آن شرکت‌کنندگانی که با من مصاحبه می‌کنند، بارها و بارها در اتاق می‌چرخند و من را با سؤالاتی از فیلمنامه‌ای که در حال خواندن آن‌ها هستند، بمباران می‌کنند. سپس وقتی چند دقیقه باقی می ماند، از من می پرسند که آیا سؤالی سریع از آنها دارم یا خیر. برای من، این همیشه آخرین مصاحبه است و این نوع سازمانی نیست که می‌خواهم بخشی از آن باشم.

به یاد داشته باشید، شما به دنبال سازمانی با فرهنگی هستید که ارزش های شما را منعکس کند و سال ها می خواستید بخشی از آن باشید. این یکی از مهمترین تصمیماتی است که در زندگی می گیرید. مطمئناً شما سزاوار فرصت مصاحبه با سازمان هستید همانطور که آنها با شما مصاحبه می کنند تا از تناسب خود مطمئن شوید و تصمیمی آگاهانه بگیرید.

دوم، اهمیت روانی تکاملی یک قبیله را درک کنید.

از نظر روانشناسی، شما فقط برای پیوستن به یک سازمان مصاحبه نمی کنید، بلکه برای پیوستن به یک قبیله مصاحبه می کنید. از نظر شناختی ما در سطح خودآگاه اینگونه فکر نمی کنیم. با این حال، مغز ناخودآگاه تکاملی ما این کار را می کند. این منجر به چیزی می شود که من آن را عدم تطابق تکاملی می نامم تنشی بین انگیزه های ناخودآگاه تکاملی و افکار خودآگاه معاصر، که منجر به استرس قابل توجهی می شود. به خاطر داشته باشید که در زمان مصاحبه، معمولاً مهارت های فنی و تجربه مورد نیاز برای کار در نظر گرفته می شود.

مصاحبه تقریباً به طور کامل در مورد تناسب قبیله است. مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند تعیین کنند که آیا شما با فرهنگ ذاتی مطابقت دارید یا خیر و آیا می‌توانند با شما رابطه داشته باشند. با انجام تحقیقات خود و پرسیدن سؤالات دقیق، باید درک کاملی از فرهنگ و هنجارهای موجود به دست آورید. اگر اینها برای شما مناسب است، پس بر انتقال خود در پرتو فرهنگ قبیله به عنوان یک فرد و به طور جمعی به عنوان بخشی از قبیله (تیم یا سازمان) تمرکز کنید.

همچنین، هرگز سعی نکنید همانی باشید که فکر می کنید مصاحبه کننده می خواهد.

به طور معمول، شما در اشتباه خواهید بود. ناگفته نماند که این غیر معتبر است، به خودی خود استرس ایجاد می کند، و منجر به رد شدنی می شود که می خواستید از آن اجتناب کنید. یا اگر کار را به دست آورید، به احتمال زیاد عدم اصالت شما پس از شروع ظاهر می شود. در نهایت، همانطور که برای شغل جدیدی که نیاز به جابجایی دارد مصاحبه می کنید، مطمئن شوید که خانواده خود را درگیر کرده و تناسب شخصی را در کل جامعه جدید ارزیابی کنید.

سوم، به واقعیت و ترس از طرد شدن بپردازید.

البته، ما همیشه شغلی را که برای آن مصاحبه کرده ایم به دست نمی آوریم. این برای همه ما اتفاق می افتد از جمله من! می دانم که می تواند سخت باشد، اما به خودتان اجازه ندهید که این را یک رد شخصی یا حتی لزوماً رد رزومه، سابقه یا عملکرد مصاحبه خود بدانید. این معمولاً یک موضوع تناسب فرهنگی یا تجربه بسیار خاصی است که مصاحبه کننده (ها) به دنبال آن هستند.

با فرض اینکه اطمینان دارید که یک تناسب حرفه ای، فرهنگی و شخصی وجود دارد، یکی از جنبه های مهم مصاحبه ایجاد رابطه با مصاحبه کنندگان و جستجوی اشتراکات است. همه انسان ها نیاز روانی تکاملی به تعامل اجتماعی، پذیرش و تعلق دارند.

با تمرکز بر توسعه روابط فعال، حتی با زمان کوتاهی که در اکثر مصاحبه‌ها اختصاص داده می‌شود، تناسب با قبیله را می‌توان با سهولت بیشتری ارزیابی کرد و در صورت لزوم به آن دست یافت، و فرصتی برای یک فرآیند مصاحبه مؤثرتر و معنادارتر فراهم کرد. با این حال، اگر تمام تلاش خود را در مصاحبه انجام داده اید و کار را به دست نیاوردید، ادامه دهید.

نشخوار فکری، ترحم به خود، شک و تردید نسبت به خود، یا صحبت های منفی با خود شما را به کار نمی اندازد، استرس بیشتری ایجاد نمی کند و مهمتر از آن، مانع شما در مصاحبه های بعدی نمی شود. از مصاحبه بیاموزید، یادداشت های تشکر را برای مصاحبه کنندگان بفرستید و با کنجکاوی و هیجان روی مصاحبه های آینده تمرکز کنید.

چهارم، با استفاده از مفاهیم روانشناختی که نقاط قوت شما را مجدداً تکرار می کند، تا حدودی بر فرآیند مصاحبه کنترل داشته باشید.

وقتی با افراد در مصاحبه کار می‌کنم، به آن‌ها یاد می‌دهم که برای به دست آوردن یک منبع کنترل درونی تلاش کنند، که می‌تواند موجب کاهش استرس مصاحبه شود. یک تکنیک خوب این است که مصاحبه را با یک سوال از مصاحبه کنندگان شروع کنید: “چه چیزی در رزومه من دوست داشتید که باعث شد بخواهید با من مصاحبه کنید؟” این سؤال معمولاً می تواند در مرحله مقدمه کاملاً طبیعی جریان یابد.

این یک راه قدرتمند برای به دست آوردن کنترل زودهنگام و هدایت گفتگوی بعدی با ویژگی های مثبت است. این یکی از موثرترین نکات مصاحبه است که می توانم پیشنهاد کنم. این سوال مصاحبه را با نقاط قوت شما به جای نقاط ضعف یا حذف رزومه شما شروع می کند. همچنین به شما اطلاع می دهد که مصاحبه کنندگان در مورد شما چه چیزهایی را دوست دارند تا بتوانید آنچه را که آنها دوست دارند در طول مصاحبه مجدداً اجرا کنید.

با داشتن این اطلاعات حیاتی، می توانید مفاهیم روانشناختی دیگری مانند موارد زیر را جهت کاهش استرس مصاحبه به کار بگیرید:

تقدم و تازگی (مصاحبه را با نکات مثبتی که مصاحبه کنندگان ذکر کردند شروع و پایان دهید).

سوگیری تایید (در طول مصاحبه روی نکات مثبتی که در مورد شما دوست دارند تمرکز کنید، که باورهای آنها را تایید می کند).

شرطی سازی عملی (تقویت چیزهای مثبت در مورد شما که باعث شد آنها با شما مصاحبه کنند).

ارزیابی مجدد شناختی (مباحث منفی که در طول مصاحبه مطرح می شود را به نکات مثبت خود تغییر دهید تا آنها را حتی بیشتر تقویت کنید).

تمرین اینها ممکن است به زمان نیاز داشته باشد، اما پس از تسلط، می توانند رویکرد و تجربه مصاحبه شما را کاملاً بازتعریف کنند.

نکته پایانی

مصاحبه برای همه ما استرس زا است. استرس تا حد زیادی از عوامل روانی تکاملی ناخودآگاه ناشی می شود. با درک این عوامل و پیروی از چهار نکته بالا، می‌توانید مصاحبه را تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر (یا حداقل استرس‌زا) کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.