نقش فرهنگ در سلامت روان: درک تنوع فرهنگی افراد می تواند به اقلیت ها کمک کند تا بر انگ های جوزه سلامت روان غلبه کنند.

نقش فرهنگ در سلامت روان نقش فرهنگ در سلامت روان: وقتی به معنای فرهنگ فکر می کنیم، ناگزیر به تنوع زبان، لباس و غذا در جامعه چندفرهنگی خود فکر می کنیم، زیرا آن جنبه های فرهنگ برای افرادی که با فرهنگ آشنا نیستند قابل مشاهده ترین و ساده ترین هستند. فرهنگ عمیق تر از آن […]


نقش فرهنگ در سلامت روان

نقش فرهنگ در سلامت روان: وقتی به معنای فرهنگ فکر می کنیم، ناگزیر به تنوع زبان، لباس و غذا در جامعه چندفرهنگی خود فکر می کنیم، زیرا آن جنبه های فرهنگ برای افرادی که با فرهنگ آشنا نیستند قابل مشاهده ترین و ساده ترین هستند. فرهنگ عمیق تر از آن پس زمینه است. باورهای خاصی که در خانه در ما ریشه دوانده است همراه با فرهنگ جامعه نقش مهمی در شکل دادن به باورها، هنجارها، ارزش‌ها و برداشت‌های ما از ایده‌ها و رفتارهای خاص دارد.

وقتی صحبت از سلامت روان می شود، فرهنگ جامعه ای که ما را احاطه کرده است بر نگرش ما در مورد کمک جویی، نوع حمایتی که نیاز داریم و اینکه آیا اصلاً تصمیم به کمک گرفتن می گیریم یا نه، تأثیر می گذارد. هنجارهای فرهنگی می توانند تفاوت های جزئی را در نحوه ارتباط افراد با علائم خود با حذف عمده علائمی که گزارش می کنند، توضیح دهند. هر گروه فرهنگی باورها، سنت‌ها و شیوه‌های خاص خود را پیرامون مفهوم سلامت روانی ارائه می‌کند و درک نقش این عوامل فرهنگی در رویکرد کلی فرد برای دریافت درمان را ضروری می‌سازد.

تنوع یکی از مهمترین نقاط قوت ایالات متحده در نظر گرفته می شود، اما آمریکا همچنین کشوری با نابرابری های اقتصادی و فرهنگی عمیق است که بر سلامت روان مردم آن تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که اقلیت‌ها در ایالات متحده کمتر به درمان بیماری‌های روانی دسترسی دارند یا تا زمانی که علائم شدید نشود، به دنبال کمک نیستند. متأسفانه، تنها ۶۶ درصد از اقلیت ها در مقایسه با ۸۰ درصد بزرگسالان سفیدپوست، ارائه دهنده خدمات بهداشتی منظم دارند. به ترتیب ۵۸% و ۶۰%، جمعیت اسپانیایی و آسیایی کمترین میزان داشتن یک پزشک یا ارائه دهنده منظم را نشان می دهند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که آفریقایی-آمریکایی ها بیشتر از سفیدپوستان دچار اختلالات روانی می شوند، کمتر به دنبال درمان هستند و زمانی که انجام می دهند، اغلب در اتاق های اورژانس است.

چه کسی برای نسل‌ها بخشی از بافت متنوع این کشور بوده باشد و چه اخیراً با پناه بردن از فقر شدید، آزار و شکنجه سیاسی و آسیب‌های ظلم و ستم به این کشور آمده است، سلامت روان او تحت تأثیر فرهنگی است که او را احاطه کرده است.

ارائه مراقبت‌های بهداشت روانی در دسترس و مؤثر برای آمریکایی‌ها از همه فرهنگ‌ها مستلزم درک عوامل مرتبط با فرهنگ است که بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند، مانند:

انگ‌های فرهنگی:

هر فرهنگی نگاه متفاوتی به سلامت روان دارد و برای بسیاری از افراد، یک انگ وجود دارد. برخی فرهنگ ها چالش های سلامت روان را نشانه ضعف می دانند. دیگران آن را به عنوان یک مشکل مراقبت های بهداشتی نمی دانند یا معتقدند که در کنترل هر فرد است. این دیدگاه‌های نادرست می‌تواند برای کسانی که در تلاش هستند آشکارا درباره یک موضوع سلامت روان صحبت کنند دشوارتر می‌شود و بر تصمیم آنها برای کمک گرفتن تأثیر منفی می‌گذارد.

عدم تمایل به بحث در مورد علائم:

تابوهای فرهنگی همچنین می توانند بر توانایی فرد برای توصیف علائم و نگرانی های شخصی برای خانواده و دوستانی که ممکن است بتوانند آنها را به کمک حرفه ای هدایت کنند، تأثیر بگذارد. منع کردن بحث در مورد نگرانی‌های عاطفی و بیماری‌های روانی احتمالی می‌تواند تأثیر عمیقی بر این که آیا فرد علائم جسمی و عاطفی را تصدیق می‌کند و به دنبال کمک حرفه‌ای است یا خیر، داشته باشد.

فقدان حمایت اجتماعی:

بدون حمایت خانواده، دوستان و جامعه دلسوز، فردی که علائم هشدار دهنده سلامت روان را تجربه می‌کند، می‌تواند سرگردان بماند، شرمنده شود و جایی برای برگشتن و دسترسی به مراقبت‌های مورد نیاز خود نداشته باشد. درک تأثیر مضر این ننگ فرهنگی برای ارائه خدمات بهداشت روانی به اعضای اقلیت های نژادی و قومی و همچنین برای اعضای فرهنگ اکثریت ضروری است.

نیاز به منابع مرتبط:

هنگامی که به دنبال درمان سلامت روانی هستند، اکثر مردم احساس راحتی می‌کنند که با کسی صحبت کنند که می‌تواند با تجربیات و موقعیت آنها ارتباط برقرار کند. برای برخی از اقلیت ها، یافتن منابعی که عوامل و نیازهای فرهنگی خاص آنها را برآورده می کند، می تواند چالش برانگیز باشد، به همین دلیل است که ارتباط آزاد با خانواده حمایت کننده و جامعه دلسوز بسیار مهم است.

تجربه هر فرد در سفر برای بهبودی از مشکلات سلامت روان متفاوت است. درک تأثیرات اجتماعی و فرهنگی موجود در مراقبت از سلامت روان اولین گام برای جلوگیری از سوء تفاهم های مضر، حذف موانع و تشویق مردم از همه فرهنگ ها برای دسترسی به مراقبت های مورد نیاز است.

نویسنده:

دکتر سعیده عزیز محمدی

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ تماس حاصل فرمایید.