چرا از دست دادن والدین (مرگ والدین) در هر سنی از فرزندان برای آن ها بسیار آزاردهنده است؟

چرا از دست دادن والدین در هر سنی از فرزندان، برای آن ها بسیار آزاردهنده است؟

از دست دادن والدین از دست دادن والدین: غم و اندوه پیچیده اغلب منجر به تلاش برای خود درمانی می شود. مطالعات نشان می دهد که از دست دادن والدین می تواند منجر به افزایش خطرات درازمدت مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد شود. مرگ والدین می تواند آسیب ها یا رنجش های […]


از دست دادن والدین

از دست دادن والدین: غم و اندوه پیچیده اغلب منجر به تلاش برای خود درمانی می شود.

مطالعات نشان می دهد که از دست دادن والدین می تواند منجر به افزایش خطرات درازمدت مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد شود.

مرگ والدین می تواند آسیب ها یا رنجش های گذشته را احیا کند یا روابط و پویایی خانواده را تغییر دهد.

غم پیچیده یا اندوه پایدار به اندوهی اطلاق می شود که مدت ها پس از ماه های بعد از مرگ ادامه می یابد.

در ۵۲ سالگی یتیم شدم. با وجود سن و تجربه حرفه ای ام، مرگ پدرم مرا برای همیشه تغییر داد. مردم می گویند مثل از دست دادن بخشی از خودت است، اما من احساس می کردم لنگر من به هویتم همان چیزی است که قطع شده است.

شوک، بی‌حسی، انکار، خشم، غم و ناامیدی، احساساتی هستند که بیشتر مردم پس از از دست دادن عزیزانشان تجربه می‌کنند. این احساسات می توانند در درجات مختلف برای چندین ماه پس از آن باقی بمانند. اکثر مردم این احساسات را در مراحلی تجربه می کنند که بدون ترتیب خاصی رخ می دهند اما با گذشت زمان از شدت آن کاسته می شود.

مه شخصی من بیش از شش ماه به نظر نمی رسید که بلند شود. مهم نیست چقدر طول می کشد، بسیاری از اطرافیان شما ممکن است برای اینکه زودتر از شما احساس بهتری داشته باشید بی تاب شوند. با این حال، برخی از افراد تا سال‌ها پس از فقدان به تجربه احساسات شدید ادامه می‌دهند و این غم و اندوه پایدار می‌تواند اثرات شناختی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی داشته باشد.

پیوند بین اندوه، اعتیاد و بیماری روانی

مطالعات نشان می دهد که از دست دادن والدین (مرگ والدین) می تواند منجر به افزایش خطرات درازمدت مشکلات عاطفی و روانی مانند افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد شود. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که فردی در طول سوگ خود از حمایت کافی برخوردار نباشد و اگر در سنین پایین در هنگام مرگ یکی از والدین باشد، والدین جانشین پایدار و مستمر. از دست دادن والدین (مرگ والدین) در دوران کودکی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مشکلات روانی را افزایش می دهد و از هر ۲۰ کودک ۱۵ ساله و کمتر، ۱ نفر دچار از دست دادن یک یا هر دو والدین شده است.

یکی دیگر از عواملی که در ایجاد مسائل مربوط به سلامت روان تأثیر می گذارد، درک فرد از نزدیکی خود به متوفی است و اینکه چقدر از دست دادن زندگی آنها را تغییر می دهد. این بدان معنا نیست که مردم اگر پدر و مادری را که به او نزدیک نبوده اند، با او کنار بیایند یا به خوبی نمی شناسند، از دست بدهند، احساس غم و اندوه نمی کنند – این از دست دادن ممکن است هنوز عمیقاً احساس شود.

داده‌های نظرسنجی در مورد اثرات بلندمدت از دست دادن والدین (مرگ والدین) نشان می‌دهد که سوگ فرزندی می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی تأثیر بگذارد، به طوری که مردان بیشتر احتمال دارد مشکلات سلامت جسمانی را گزارش کنند. داده ها همچنین نشان می دهد که جنسیت بر تأثیر مرگ والدین تأثیر می گذارد – به نظر می رسد مردانی که پدر خود را از دست می دهند بیشتر از دختران این از دست دادن را تجربه می کنند، در حالی که به نظر می رسد زنانی که مادر خود را از دست می دهند بیشتر از پسران تأثیر می پذیرند.

مداخلات غمگینی: زمانی که برای بهبودی از دست دادن به کمک نیاز دارید

تحقیق در مورد تئوری دلبستگی و تئوری سوگ منجر به توسعه مداخلات غم و اندوه شده است که به افراد کمک می کند تا از فقدان شفا پیدا کنند. مداخلات غم و اندوه زمانی مؤثرتر است که بر منابع شخصی و ظرفیت فرد سوگوار برای افزایش تاب آوری خود و همچنین بر مراقبت های تسکینی ارائه دهندگان مراقبت های اولیه و اعضای خانواده در ماه های پس از فقدان تمرکز کند. هنگامی که یک فرد سوگ پیچیده یا اندوه پایدار را تجربه می کند – اندوهی که مدت ها پس از ماه های پس از مرگ ادامه دارد – ممکن است مداخلات و ارزیابی اضافی برای مسائل مربوط به سلامت روان ضروری باشد.

از آنجایی که هرکسی فقدان را به روش خود و بر اساس جدول زمانی فردی خود پردازش می کند، تشخیص اینکه چه زمانی و آیا احساس از دست دادن به اندوه پیچیده تبدیل شده است، می تواند دشوار باشد. این نوع طولانی‌تر سوگ که به عنوان اختلال سوگ پیچیده‌ی مداوم نیز شناخته می‌شود، معمولاً با احساسات آن‌قدر شدید، دردناک و طولانی‌مدت مشخص می‌شود که به نظر می‌رسد فرد نمی‌تواند این از دست دادن را بپذیرد و حتی ماه‌ها یا سال‌ها پس از آن زندگی را از سر بگیرد.

مراحل بهبودی پس از مرگ یکی از عزیزان معمولاً شامل اجازه دادن به خود برای تجربه درد از دست دادن است که به تدریج جای خود را به پذیرش واقعیت آن و یافتن راهی برای حرکت به جلو می دهد. روند درمان همچنین شامل یافتن امکان لذت بردن از روابط دیگر در زمان است. اگر همچنان تمرکز شدیدی بر یادآوری عزیزانتان دارید که باعث درد شدید می شود، مشاوره غم و اندوه می تواند مفید باشد.

یک مشاور غم و اندوه هنگامی که افراد در مورد غم، ناامیدی یا عصبانیت خود صحبت می کنند و یاد می گیرند که با این احساسات کنار بیایند و آنها را پردازش کنند، حمایت می کند. مشاوره خانواده نیز می تواند کمک کننده باشد. مرگ والدین می تواند آسیب ها یا رنجش های گذشته را احیا کند یا روابط و پویایی خانواده را تغییر دهد. یک خانواده درمانگر می تواند به حل تعارضات قدیمی و جدید کمک کند و راه های سازنده ای برای بهبود روابط و حل مشکلات آموزش دهد.

گر حمایت غم نیز وجود دارد اقداماتی که می تواند به افراد کمک کند در از دست دادن خود کمتر احساس انزوا کنند. این گروه ها را می توان در جوامع محلی و همچنین به صورت آنلاین از طریق سازمان ها و انجمن های حمایت از غم و اندوه یافت. غم و اندوه پیچیده اغلب منجر به تلاش برای خوددرمانی با مواد مخدر یا الکل می شود. در این موارد، هر دو موضوع را می توان به طور همزمان در یک مرکز توانبخشی دارویی تشخیص دوگانه بررسی کرد.

خودمراقبتی پس از از دست دادن نیز مهم است. اگر از احساسات، افکار و خاطرات خود پنهان نشوید، بهتر می توانید غم خود را پردازش کنید. با خوب غذا خوردن، خواب کافی، ورزش و وقت گذاشتن برای غمگینی و استراحت به خوبی از خود مراقبت کنید. با خودتان و عزیزان داغدارتان صبور باشید. سوگواری یک فرآیند شخصی است، اما لازم نیست به تنهایی آن را طی کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.