آیا همسر شما مانع موفقیت شما شده است ؟

آیا همسر شما مانع موفقیت شما شده است ؟  (قسمت اول) آیا آرزوی زندگی بدون همسرتان را دارید ؟ شاید در زندگی رویایی خود شما جذاب ترید ، دوستان بیشتری دارید ، یا آرزو های شخصیتیتان به حقیقت پیوسته است . احساس اینکه همسر یا رابطه شما با وی مانعی برای شما شده است می […]


آیا همسر شما مانع موفقیت شما شده است ؟  (قسمت اول)

آیا آرزوی زندگی بدون همسرتان را دارید ؟ شاید در زندگی رویایی خود شما جذاب ترید ، دوستان بیشتری دارید ، یا آرزو های شخصیتیتان به حقیقت پیوسته است . احساس اینکه همسر یا رابطه شما با وی مانعی برای شما شده است می تواند نگران کننده باشد ، ولی شما باید با دقت احساسات خود را بررسی کرده بل از اینکه کاری انجام دهید . قبل از اینکه تصمیم بگیرید که رابطه خود را تمام کنید باید از خودتان یک ارزیابی داشته باشید . با شناسایی جنبه های نادرست رابطه و گشتن به دنبال عواملی که باعث شده اند شما حس عدم موفقیت داشته باشید ، می توانید متوجه شوید که آیا رابطه شما مانع از موفقیت شما شده است یا خیر .

 

روش اول :

  1. به دنبال وابستگی بگردید

رابطه ی وابسته نشان دهنده یک همراهی نامتعادل است که در آن یکی از طرفین تحت عنوان کمک کردن به دیگری یا ” نجات دادن ” وی ، از خود و خواسته هایش میگذرد . رابطه های ناکارآمد این چنینی مانع از رشد شخصیتی افراد در جنبه های گوناگونی می شود ، میزان این ممانعت با توجه به اینکه کدام یک از طرین این فداکاری را می کند متغیر است .

  • اگر شما این فداکاری را می کنید ، تطابق دائمی با رفتار نادرست یا بی مسئولیتی همسرتان از شما انرژی زیادی می گیرد ، به قدری که برای رشد فردی خودتان وقت و انرژی نمی ماند . برعکس ، اگر همسرتان این فداکاری را می کند ، ماندن در این رابطه باعث رشد یک شخصیت نیازمند در شما می شود .
  • ممکن است وابستگی های ظریف تری هم در رابطه بوجود بیاید . برای مثال شما دچار تردید هستید که از مرز درونی خود عبور کنید – اگر که رابطه شما بر اساس احساس آرامش است کمی رشد در کنارش آن بوقوع می پیوندد .
  • اگر متوجه نشانه هایی از وابستگی در رابطه خود شدید ، باید به مشاوره تخصصی مراجعه کنید . نشانه ها ممکن است شامل ؛ نبود مرز شخصیتی ، بدست آوردن رضایت مردم ، و کنترل مفرط باشد .

 

 

  1. نبرد های قدرت را شناسایی کنید

احساس ضعف در زندگی یا رابطه ممکن است منجر به اعمال قدرت ناروا و زیاد یکی از طرفین به دیگری شود . برای اثبات قدرتشان ، همسر شما ممکن است خواسته های غیرطبیعی از شما داشته باشد . ناامنی ، ترس از تنها ماندن و نگرانی آن ها از عدم موفقیت خودشان می تواند به صورت عدم حمایت شما و یا حسادت شما تلقی شود .

  • برای مثال ، اگر شما با یک ایده خوب و یا یک خبر خوش به خانه آمدید و همسر شما از شما پرسید ” چرا همچین چیزی رو میخوای ؟ چرا نمیتونی با همین شرایطی که هست خوشحال باشی ؟ ” ، این ممکن است نشانه ای از اعمال قدرت یا سعی وی بر کنترل کردن شما باشد .

 

  1. آیا همسر شما روشن فکر است ؟

آیا احساس می کنید که باید طبق توقعات و اولویت های همسر خود رفتارکنید ؟ با افرادی که ذهن بسته ای دارند سخت می توان ارتباط برقرار کرد چه بسا چنین شخصی همسر فرد باشد که غیر قابل  تحمل خواهد بود . وقتی که همسر شما ذهن بسته ای داشته باشد ممکن است این حس را در شما القا کند که شما از کشف سایر جنبه های زندگی خود منع می شوید .

  • برای مثال ، شما رویا سفر دور دنیا را با همسر خود در میان می گذارید و همسر شما عصبانی می شود ؛ ” هزینه خیلی زیادی داره ! این روزا سفر خیلی خطرناکه ! ” پاسخ های این چنینی وی می تواند باعث عدم رغبت شما به ماجراجویی و حتی بیان رویاهای خود با همسرتان شود .
  • یک رابطه سالم شامل دو فرد است که هردو علایق مشترک و هم چنین علایق مستقل و فردی دارند . اگر که شما حس می کنید که باید از خواسته های خود بگذرید تنها چون با خواسته های همسرتان فرق دارند ، ممکن است که این رابطه مانع شما شده باشد .

 

 

  1. به مشلات تعهدی توجه کنید

ممکن است که شما آمادگی تعهدی عمیق تر را داشته باشید اما همسرتان این آمادگی را نداشته باشد . گاهی اوقات ممانعت در رابطه به این معنی است که یکی از طرفین می خواهد رابطه را به جلو پیش ببرد اما دیگری از سطحی که در آن هستند رضایت دارد .

  • اگر شما و همراهتان برای مدتی با هم بودید ، اما هنوز از پیش برد رابطه به مرحله جلوتر خودداری می کند ، این می تواند به معنای این باشد که او مانع شما شده است که به خواسته خود در رابطه با پیشرفت رابطه برسید .

 

  1. آیا با شما همدردی می کند ؟

شاید شما از رابطه نارارضیید زیرا همراه شما توانایی تامین حمایت عاطفی مورد نیاز شمارا ندارد . شما دائم منتظر او هستید که به شما کمک کند و از شما حمایت کند ولی هیچ وقت این اتفاق نمی افتد .

ادامه دارد

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.