تشخیص و درمان بیماری افسردگی در یکی از اعضای خانواده

تشخیص و درمان بیماری افسردگی در یکی از اعضای خانواده : توجه کنید که آیا یکی از اعضای خانواده تان احساس ناراحتی می کند. احساس ناراحتی نشانه اصلی افسردگی است مخصوصا اکر این احساس بدون دلیل باشد. این احساس می تواند روح و روان خانواده را تحت تأثیر قرار دهد و دیدن نشانه های آن […]


تشخیص و درمان بیماری افسردگی در یکی از اعضای خانواده : توجه کنید که آیا یکی از اعضای خانواده تان احساس ناراحتی می کند.

احساس ناراحتی نشانه اصلی افسردگی است مخصوصا اکر این احساس بدون دلیل باشد. این احساس می تواند روح و روان خانواده را تحت تأثیر قرار دهد و دیدن نشانه های آن کلید تشخیص افسردگی است. به حرفهای فرد گوش بدهید و ببینید آیا او ناراحتی شدیدی دارد که نمی داند علتش چیست. همچنین ممکن علائمی مانند بغض، احساس پوچی و نا امید از خود بروز دهد.

به اینکه آیا میزان علایق و انگیزه او کاهش یافته توجه کنید.

از دادن انگیزه یکی از نشانه های ریشه ای افسردگی است. به رفتار فرد نگاه کنید و دقت کنید آیا او از فعالیتهایی که قبلا برایش لذت بخش بوده، امتناع می کند و در اکثر موارد به همه چیز نه می گوید و در بیشتر اوقات با بی حوصلگی و کسالت عمل می کند. فرد بی حوصله رغبتی به انجام هیچ کاری ندارد و اصلا علاقه ای به فعالیت و حرکات فیزیکی و جسمی ندارد.

توجه کنید که آیا فوران خشم و تحریک پذیری در فرد، افزایش یافته است.

افراد مبتلا به افسردگی نسبت به زندگی احساس غم دارند و انگیزه ای برای خوشحال کردن خویش ندارند بنابر این آنها غمگین هستند و احساس شادی نمی کنند. این حس غم باعث تحریک پذیری آنها میشود و از کوچکترین چیزی که در برنامه روزانه شان پیش می آید احساس ناراحتی عمیق می کنند. اگر کسی از اعضای خانواده تان تحت هیچ شرایطی خوشجال نمی شود، ممکن است به افسردگی مبتلا شده باشد.

الگوهای خواب را مورد بررسی قرار دهید.

فرد افسرده گرایش به خواب شدید یا بی خوابی دارد. این افراد یا نمی توانند بخوابند یا خیلی زیاد می خوابند. ناتوانی در خواب را بی خوابی (insomnia) می نامند و اگر کسی از اعضای خانواده تان شروع به شکایت درباره بی خوابی کرد، دیگر نشانه های افسردگی را در او مورد بررسی قرار دهید تا ببینید آیا به این بیماری دچار شده است یا نه. در اکثر موارد، خواب زیاد یکی از راههای فرار از افکار منفی است.

راههای کمک به فرد افسرده

به عنوان فردی از افراد خانواده شروع به صحبت در مورد افسردگی کنید.

بیماری افسردگی یکی از اعضای خانواده تنها فرد افسرده را درگیر نمی کند بلکه بر روی همه خانواده تأثیر می گذارد. به عنوان عضوی از خانواده در مورد اینکه چگونه می توانید به فرد مورد نظر کمک کنید به بحث بنشینید و مسئله را با بقیه در میان بگذارید و احساس حمایتی خود را عنوان کنید. این می تواند به شما در جهت کشف اینکه چه کارهایی باید انجام دهید و چه کارهایی نمی توانید انجام دهید کمک کننده باشد.

با یک درمانگر ملاقات کنید.

تشخیص و درمان بیماری افسردگی :اگر فرد مبتلا به افسردگی بپذیرد می توانید با درمانگری حرفه ای ملاقات کنید و سپس به بررسی پیشرفتتان بپردازید. با این شیوه می توانید ببینید که آیا آنچه در خانه انجام می دهید کمک کننده فرد است یا اینکه مخرب است. این درمانگر می تواند به شما آموزش لازم را بدهد تا بتوانید مفیدتر عمل کنید.

به سراغ یک درمانگر یا مشاور خانواده بروید.

جستجوی درمانگر و مشاور خانواده یا زوج درمانگر می تواند در به اشتراک گذاشتن احساسات فردی موثر باشد. این درمانگر در احیای روابطتان مفید است مخصوصا اگر متأهل باشید. مشاور خانواده همچنین می تواند کمک کند تا کودکان نقش خویش را درک کنند و برایشان این قضیه را شفاف می کند که آنها مقصر نیستند.

به آنها کمک کنید تا برای خود یک سیستم حمایتی تشکیل دهند.

برای کمک به فرد، به او پیشنهاد دهید تا یک شبکه حمایتی برای خود بیابد و یا حتی بسازد. شما می توانید در میان دوستانتان کسانی را بیابید که با افسردگی دست و پنچه نرم می کنند و ببینید آیا آنها می توانند با فردی که در خانواده تان به این بیماری گرفتار است، صحبت کند. می توانید گروههای حمایتی را جستجو کنید و ببینید آیا فرد مورد نظرتان علاقه ای به برقرار ارتباط با آنها دارد. توجه داشته باشید که این بسیار مهم است که یک شبکه حمایتی برای فرد ساخته شود تا او احساس منزوی شدن و ایزوله شدن تحت مراقبتهای اعضای خانواده اش را نداشته باشد.

او را ترغیب به رفتن نزد درمانگر کنید.

تشویق کردن فرد افسرده برای رفتن به یک مرکز مشاوره بسیار سودمند است. شما می توانید خودتان کسی را پیشنهاد بدهید. این کمک شما می تواند فرد را از احساس درماندگی نجات دهد و باعث موفقیت در بهبود بیماری شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.