بررسی دلایل عجیب و شگفت انگیز برای بلوغ زودتر در دختران و زودتر پریود شدن دختران در سن پایین

  از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۰، سن قاعدگی در کشورهای توسعه یافته از ۱۶٫۵ به ۱۳ سال کاهش یافت. من ۱۳ دلیل شگفت‌انگیز را برای قاعدگی زودرس شناسایی کردم، از جمله استرس، پلاستیک و مادران خشن. پیامدهای منفی قاعدگی زودرس طولانی مدت است و تا بزرگسالی ادامه می یابد. تحقیقات آتی باید راه هایی را […]


 

از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۰، سن قاعدگی در کشورهای توسعه یافته از ۱۶٫۵ به ۱۳ سال کاهش یافت.

من ۱۳ دلیل شگفت‌انگیز را برای قاعدگی زودرس شناسایی کردم، از جمله استرس، پلاستیک و مادران خشن.

پیامدهای منفی قاعدگی زودرس طولانی مدت است و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

تحقیقات آتی باید راه هایی را برای حمایت از دختران و زنانی که دوران قاعدگی اولیه را پشت سر گذاشته اند، شناسایی کند.

بی ثباتی خانواده، از جمله طلاق، درگیری، و غیبت پدر، به قاعدگی زودرس کمک می کند. دختران زودتر و زودتر پریود می شوند. از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۰، سن منارک (شروع قاعدگی) در کشورهای توسعه یافته از ۱۶٫۵ به ۱۳ سالگی کاهش یافت. تغذیه بهتر یکی از دلایل واضح (و مثبت) قاعدگی زودرس است. با این حال، برخی از علل دیگر خطرناک هستند. در زیر ۱۲ دلیل شگفت انگیز برای قاعدگی زودرس آورده شده است.

پلاستیک ها مراقبت‌های شخصی و مواد شیمیایی پلاستیک‌کننده (PCPP)، از جمله فنول‌ها، پارابن‌ها و فتالات‌ها، با قاعدگی زودرس مرتبط هستند. این مواد، که به طور گسترده در محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب به عنوان اختلالات غدد درون ریز عمل می کنند، یا هورمون ها را تقلید می کنند یا با سیستم های هورمونی ما تعامل دارند. برای مثال، قرار گرفتن در معرض فیتواستروژن‌ها در دوران بارداری، که شبیه استروژن هستند، با قاعدگی زودرس مرتبط است.

تغذیه بیش از حد تغذیه بیش از حد به داشتن مواد مغذی اضافی، در این مورد، چربی بدن مربوط می شود. چربی بدن قاعدگی زودرس را پیش بینی می کند، زیرا چربی به بدن سیگنال می دهد که منابع کافی برای شروع تولید مثل وجود دارد. در واقع، محققان دریافته‌اند که شاخص توده بدنی و چاقی دوران کودکی، قاعدگی زودرس را پیش‌بینی می‌کنند. این یافته به طور کلی در بین فرهنگ ها سازگار است.

رشد سریع. جالب اینجاست که برخی مطالعات رشد سریع در دوران نوزادی را با قاعدگی زودرس مرتبط می دانند. مطالعات دیگر نشان داده اند که رشد سریع قبل از بلوغ مهم است. با این حال، مطالعات دیگر یک تعامل بین وزن هنگام تولد در نوزادی و در دوران کودکی بعدی را شناسایی کرده‌اند. به طور کلی، این تحقیق از نظریه انرژی پشتیبانی می کند، که پیشنهاد می کند در دسترس بودن انرژی (به عنوان مثال، چربی بدن، مواد مغذی) می تواند باعث ایجاد قاعدگی زودرس شود.

وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر (SES). باز هم، مطابق با تئوری انرژی در مورد در دسترس بودن مواد مغذی، دختران در خانواده های SES بالاتر (بر اساس عواملی مانند وضعیت تحصیلات و شغل والدین) تمایل دارند زودتر به قاعدگی برسند.

فشار. مشخص شده است که استرس در سنین پایین باعث قاعدگی زودرس می شود. محققان بر این باورند که استرس باعث می‌شود بدن دختران جوان تولید مثل را بر بقای طولانی‌مدت اولویت دهد و در نتیجه منجر به قاعدگی شود. این نظریه را نظریه شتاب روانی اجتماعی می نامند. با این حال، در حالی که استرس دوران کودکی با قاعدگی زودرس همراه است، استرس بعداً، مانند دوران بلوغ، ممکن است منجر به قاعدگی دیررس شود، زیرا بدن ممکن است قاعدگی را تا زمان بهتری به تعویق بیندازد.

ناامنی غذایی ناامنی غذایی، یا احساس اضطراب در مورد در دسترس بودن غذا، برای پیش بینی قاعدگی زودرس، به ویژه برای دختران سیاهپوست یا اسپانیایی/مکزیکی در مقایسه با دختران سفیدپوست، مشخص شد. این اثر مستقل از تغذیه و بار آلوستاتیک یا مسائل بهداشتی ناشی از استرس بود. محققان چندین مکانیسم ممکن برای این اثر را توضیح می دهند. اول، در کشورهایی مانند ایالات متحده، ناامنی غذایی با توجه به مصرف غذاهای پرکالری اما نامتعادل، مانند فست فود، می تواند منجر به تغذیه بیش از حد شود. دوم، ناامنی غذایی می تواند منجر به استرس روانی و بار آلوستاتیک شود. در این مطالعه، محققان به‌طور شگفت‌انگیزی دریافتند که دخترانی که دچار ناامنی غذایی حاشیه‌ای هستند، برخلاف ناامنی غذایی بالا، کم یا بسیار پایین، زودتر قاعدگی داشتند. آنها این نظریه را مطرح کردند که خانوارهای درون این گروه ممکن است واجد شرایط دریافت کمک فدرال نباشند، یا اینکه می ترسند آنچه را که دارند از دست بدهند.

بی ثباتی خانه/تضاد خانوادگی. دخترانی که دچار بی ثباتی خانواده هستند، از جمله طلاق، درگیری و غیبت پدر، احتمالاً به دلیل استرس، زودتر دچار قاعدگی می شوند. در این میان، روابط قوی و حمایتی با والدین، به‌ویژه پدران، قاعدگی بعدی را پیش‌بینی می‌کند.

چهره های پدر همانطور که در مقاله قبلی توضیح دادم، مشخص شده است که دخترانی که با ناپدری یا مردان بالغ غیر مرتبط زندگی می کنند زودتر به قاعدگی می رسند. دلایل احتمالی عبارتند از استرس و چربی بدن ناشی از آن، تغییر استراتژی‌های تولید مثل به سمت استراتژی‌های کوتاه‌مدت، و قرار گرفتن در معرض فرمون‌های مردان غیرمرتبط.

آسیب شناسی روانی مادر محققان دریافتند که سابقه اختلالات خلقی مادر، قاعدگی زودرس را در دختران پیش‌بینی می‌کند. علاوه بر این، آنها دو دلیل ذکر شده در پشت این رابطه را شناسایی کردند – استرس و حضور ناپدری یا سایر مردان بالغ غیرمرتبط. ضربه. بسیاری از مطالعات ترومای دوران کودکی را با قاعدگی زودرس مرتبط دانسته اند. قاعدگی زودرس در میان پناهجویان کودکی که از والدین خود جدا شده اند، کودکانی که در سطح بین المللی به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند و کودکانی که آزار جنسی را تجربه کرده اند، ثبت شده است.

خویشاوندی خواهر و برادر. دخترانی که خواهر و برادر ندارند یا فقط خواهر و برادر ناتنی دارند زودتر از دخترانی که خواهر و برادر کامل دارند به قاعدگی می رسند. محققان بر این باورند که دخترانی که خواهر و برادرهای خویشاوند دارند ممکن است به طور غیرمستقیم (از نظر تناسب اندام فراگیر) از کمک به مادرشان و تأخیر در تولید مثل خود سود ببرند. با این حال، آنها اشاره می کنند که استرس ناشی از به دست آوردن خواهر و برادر ناتنی / خواهر و برادر ناتنی یا عدم حمایت اجتماعی از خواهر و برادر کامل می تواند به قاعدگی زودتر کمک کند.

پاندمی کووید. همانطور که در مقاله قبلی من توضیح داده شد، بیماری همه گیر کووید ممکن است از طریق مکانیسم های مختلف از جمله اختلال خواب، کمبود ویتامین D و عفونت COVID-19 به قاعدگی زودرس کمک کرده باشد.

مادران خشن در یک مطالعه طولی روی بیش از ۵۰۰ دختر، محققان دریافتند که خشونت مادر در سنین ۴ تا ۵ سالگی، قاعدگی زودرس را پیش‌بینی می‌کند، که به نوبه خود ریسک‌پذیری جنسی را پیش‌بینی می‌کند. این یافته‌ها از نظریه تکاملی بلسکی، اشتاینبرگ و دریپر در مورد اجتماعی شدن حمایت می‌کند، که بیان می‌کند شرایط دشوار خانواده، از جمله سخت‌گیری والدین، باعث می‌شود بدن دختران به دلیل آینده‌ای به ظاهر مخاطره‌آمیز، روند تولیدمثلی را تسریع بخشد.

بسیاری از عوامل زمینه‌ای برای قاعدگی زودرس منفی هستند و اغلب به تجربیات نامطلوب دوران کودکی یا عدم تعادل در رژیم غذایی/محیط فرد مربوط می‌شوند. علاوه بر این، قاعدگی زودهنگام پیامدهای روانی و جسمی برای دختران دارد، از جمله خطر بیشتر اختلالات روانپزشکی، ریسک پذیری جنسی بیشتر و احتمال بیشتر بیماری های جسمی مانند سرطان. پیامدهای منفی طولانی مدت هستند و تا بزرگسالی باقی می مانند.

 

با توجه به این یافته ها، علل زمینه ای مانند پلاستیک و تغذیه بیش از حد باید به طور مستقیم مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، تحقیقات آینده باید راه‌هایی را برای حمایت از دختران و زنانی که دوران قاعدگی اولیه را پشت سر گذاشته‌اند، شناسایی کند، به‌عنوان مثال، از طریق ارائه مربیان و منابعی برای آنها به گونه‌ای که بتوانند حمایت اجتماعی دریافت کنند، از رفتارهای پرخطر اجتناب کنند و پیامدهای منفی سلامت روانی و جسمی را به حداقل برسانند.