بایدها و نبایدهای رفتاری و اخلاقی زوحین در یک رابطه عاطفی سالم از دیدگاه یک روان شناس و مشاور متخصص که بایستی مطلع باشیم و در زندگی زناشویی خود به کار بگیریم.

زنان جزء نگر…… مردان کل نگر باید ها و نباید های رفتاری و اخلاقی زوجین: نکته اصلی در تفاوت زنان با مردان در این است که مردان کل نگر و زنان جزء نگر هستند این تفاوت اصلی ریشه بسیاری از مشکلات ارتباطی میان زنان و مردان است چرا که زن ها جزئیات مسائل ، رفتارها، […]


زنان جزء نگر…… مردان کل نگر

باید ها و نباید های رفتاری و اخلاقی زوجین: نکته اصلی در تفاوت زنان با مردان در این است که مردان کل نگر و زنان جزء نگر هستند

این تفاوت اصلی ریشه بسیاری از مشکلات ارتباطی میان زنان و مردان است چرا که زن ها جزئیات مسائل ، رفتارها، کارها ، گفتار و به طور کلی زندگی را میبینند .

اما مردها به طور کلی تمام مسائل را از نظر میگذرانند و بنابراین توجهی به جزئیات مد نظر همسر و اطرافیان خود ندارند

در نتیجه دنیای متفاوت زنان و مردان سبب میشود این دو در برقراری ارتباط با یکدیگر روش های متفاوتی را به کار بگیرند

این تفاوت ها از یک سو جذاب است و خود باعث ایجاد پیوندی بر مبنای عشق و علاقه میشود و از سوی دیگر گاهی دو طرف یک رابطه را به دردسر می اندازد چرا که در برقراری یک رابطه صحیح بر مبنای احترام و تعامل ناتوانند .

فعالانه به طرف مقابل گوش کنیم

گوش کردن فعالانه هم چشم ها و هم صورت به سوی طرف مقابل است و با تمرکز و توجه کامل به صحبت های او گوش میکنیم و با توجه و تمرکز کامل به سوی طرف مقابل دقت داریم . .

مبنای این کار همان با گوش جان شنیدن است و باعث میشود به طور کامل از نیاز ها خواسته ها و احساسات طرف مقابل اگاه شویم و بهتر و راحت تر با او ارتباط برقرار کنیم .

بدبینی ممنوع

بطور کلی در ارتباطات خود و ارتباط با همسر شایسته است عینک بدبینی را برداریم ..

این موضوع حتی در مسائل عادی و روزمره نیز به ما کمک میکند تا بهتر و موثر تر با دیگران و همسرخود ارتباط برقرار کنیم در غیر این صورت همیشه در ارتباطات خود حالت تدافعی و…..خواهیم داشت و پل های ارتباطی را قطع میکنیم .

مهارت کنترل خشم

بیش از هرچیز باید کنترل خشم و عصبانیت را فرا گرفت زمانی که این مهارت را فرا بگیریم مهارت حل مسئله را نیز فراخواهیم گرفت . .

از نظر علمی در زمان خشم و عصبانیت به دلیل فعالیت بیشتر لایه های پایینی مغز (بعد حیوانی) بیشتر و فعالیت های فکری مغز که مرکز تعقل و تفکر است کمتر میشود و در نتیجه تصمیم گیری ها سازنده نخواهد بود بنابراین بیش از هرچیز باید کنترل خشم را فرا گرفت .

زمانی که این مهارت را فرا بگیریم مهارت حل مسئله را نیز در واقع بکار میگیریم این مهارت به ما کمک میکند در ارتباط با مشکلات و مسائل خود از جمله مسائل ارتباطی میتوانیم فهرستی از راه حل های ممکن را تهیه و درنهایت به یک نتیجه گیری خوب ومناسب برسیم .

درست ابراز وجود کنیم

هریک از طرفین یک رابطه چه زن و چه مرد باید در ضمن برقراری ارتباط کلامی به درستی ابراز وجود کنند.

به عبارت دیگر با صدای رسا، محکم و شفاف و بدون تهدید سرزنش خشم یا توهین و بس احترامی با همسر و اطرافیان خود صحبت کند

حل مشکل نه به دنبال مقصر بودن

یکی از اصل های ارتباطی به ویژه در مشاجره ها این است که به دنبال ریشه ها و علل اصلی مشکل و راه حلی برای ان باشید ، نه اینکه یکدیگر را مقصر جلوه دهید و به دنبال پیدا کردن برنده یا بازنده و محکوم کردن طرف مقابل باشید .

قانون پنج به یک

پس از بیان پنج نکته مثبت میتوان بابت یک نکته منفی تذکر داد.

این قانون بدن معناست که زمانی میتوانیم روی یک نکته منفی یا یکی از ضعف های همسر خود و به طور کلی طرف مقابل انگشت بگذاریم که بیش از ان پنج نکته مثبت و نشان قوت او را بر شمرده باشیم به عبارت دیگر پس از بیان پنج نکته مثبت میتوان بابت یک نکته منفی تذکر داد .

البته در اغلب موارد افراد عکس این موضوع عمل میکنند .

غیرت مردانه ، جذابیت زنانه

زنان در گفتگو با مردان و برقراری ارتباط با انها توجه داشته باشند که برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشانند نباید قدرت و غیرت مرد را زیر سوال ببرند همچنین برچسب زدن به ان شخص و گفتن جملاتی مانند اینکه تو همیشه همینطوری هستی اصلا به من توجه نمیکنی تاثیری منفی در یک رابطه دارند . درمقابل اقایان نیز باید به جذابیت های خانم ها توجه داشته باشند از انها تعریف کنند و به انها بهاء بدهند تا نتیجه مثبت این نوع برخورد ها را در زندگی و رابطه خود ببینند .

 

مشکلات رایج :

بهتر است بیشتز از انتخاب همسر یا برقراری هرنوع ارتباط مهارت های زندگی را بیاموزیم برای کسب مهارت های ارتباطی و مهارت های زندگی به مشاوران و روان شناسان مراجعه شود .

اغلب زنان و مردان در مراجعه به مشاور از این موضوع شکایت دارند که نمیتوانند با یکدیگر تعامل سازنده ای داشته باشند و ارتبط مثبت برقرار کنند .

البته همانگونه که افراد برای یادگیری مهارت هایی چون رانندگی، زبان انگلیسی ، نقاشی دوره هایی میگذرانند باید مهارت های زندگی را بیاموزند .

تا بتوانیم از احساسات و تفاوتهای خود و طرف مقابل اگاه شویم و در صورت مواجهه با مسئله راهنمایی کسب نماییم

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با  شماره  ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده:

سرکار خانم زهرا دستخوش

کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی