تحقیقات جدید نشان می دهد که ماساژ نوزاد علاوه بر اینکه برای خود نوزاد مفید است موحب کاهش علائم افسردگی پس از زایمان در مادران می شود.

  افسردگی پس از زایمان یک بیماری جدی است که از هر هفت زن یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. انجام ماساژ نوزاد ممکن است به کاهش افسردگی پس از زایمان کمک کند، به ویژه در مادرانی که نوزادان نارس دارند. ماساژ نوزادان به والدین کمک می کند تا نشانه های کودک خود […]


 

افسردگی پس از زایمان یک بیماری جدی است که از هر هفت زن یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

انجام ماساژ نوزاد ممکن است به کاهش افسردگی پس از زایمان کمک کند، به ویژه در مادرانی که نوزادان نارس دارند.

ماساژ نوزادان به والدین کمک می کند تا نشانه های کودک خود را بیاموزند و دلبستگی را تقویت کنند.

بچه دار شدن می تواند یکی از هیجان انگیزترین و لذت بخش ترین تجربه ها باشد، اما برای برخی از زنان، افسردگی پس از زایمان می تواند انتقال به مادری را بسیار دشوار کند. افسردگی پس از زایمان می تواند در دوران بارداری یا بعد از زایمان شروع شود و معمولاً شامل علائم غم و اندوه شدید، اضطراب، بی خوابی یا تغییر در سطح اشتها و انرژی است.

تخمین زده می شود که از هر هفت زن، یک زن افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند (Mughal et al., 2022). افسردگی و اضطراب در دوران بارداری، سابقه خانوادگی افسردگی، رویدادهای استرس زا و حمایت محدود به شدت با افسردگی پس از زایمان مرتبط است (رابرتسون و همکاران، ۲۰۰۴). افسردگی پس از زایمان درمان نشده نه تنها بر مادر تأثیر می گذارد، بلکه می تواند تأثیر منفی بر کودک و دلبستگی زودهنگام بگذارد.

گزینه های درمانی افسردگی پس از زایمان اغلب شامل استفاده از داروهای ضد افسردگی، مشاوره، هورمون درمانی یا تزریقاتی مانند زولرسو است. سایر درمان‌های جایگزین ممکن است شامل مداخلات غذایی، ورزش، یوگا و مدیتیشن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش حمایت اجتماعی باشد. علاوه بر این، ماساژ نوزاد به عنوان یک رویکرد مکمل دیگر عمل می کند که ممکن است به تسکین علائم افسردگی پس از زایمان و بهبود تعاملات مادر و نوزاد کمک کند.

فواید ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد شامل نوازش نرم و ریتمیک بدن کودک است که آرامش و ارتباط را تشویق می کند. اعتقاد بر این است که وقتی مادران نوزاد خود را ماساژ می دهند، هورمون اکسی توسین ترشح می شود که می تواند تأثیرات مثبتی بر خلق و خو داشته باشد. مادران همچنین نشانه های کودک خود را یاد می گیرند و می بینند که نوزادانشان چگونه به لمس آنها پاسخ می دهند. حتی در سنین پایین، نوزادان می توانند با صدا زدن لذت یا نارضایتی با ضربات و تکنیک های خاص ارتباط برقرار کنند.

طبق گفته انجمن بین المللی ماساژ نوزادان (IAIM) مزایای سلامتی برای نوزاد ممکن است شامل بهبود خودتنظیمی و خواب، تحریک سیستم های بدن (از جمله سیستم گوارش، هورمونی، ایمنی و گردش خون)، تحرک مفاصل و هماهنگی و بدن بهتر باشد. اطلاع. چندین مطالعه نشان داده اند که ماساژ نوزادان ممکن است پیوند را بهبود بخشد و به کاهش افسردگی پس از زایمان کمک کند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، مادرانی که نمره بالایی در مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ

Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS) در چهار هفته پس از زایمان داشتند، به طور تصادفی برای شرکت در کلاس ماساژ نوزاد یا یک گروه حمایتی تقسیم شدند. آنها پرسشنامه ها را تکمیل کردند و از تعامل با نوزادان خود قبل و بعد از شش جلسه مداخله و در پیگیری یک ساله فیلمبرداری شدند. هر دو گروه مداخله نمرات کاهش افسردگی را نشان دادند، اما مادران گروه ماساژ در طول دوره مطالعه به کاهش بیشتری در نمره EPDS (87 درصد) نسبت به گروه حمایت (۶۳ درصد) دست یافتند (O’Higgins et al. 2008).

مطالعه ای در نروژ همچنین تجربیات مادران از یادگیری ماساژ نوزادان و نقش ماساژ در دلبستگی را بررسی کرد. شرکت کنندگان به یک مداخله گروهی برای مادرانی که با انتقال به مادری دست و پنجه نرم می کردند دعوت شدند. بخش اول گروه دوره ای در مورد ماساژ نوزادان بر اساس اصول IAIM به مادران آموزش داد. بخش دوم آموزش و تسهیل حمایت و ارتباط بین مادران را فراهم کرد.

با توجه به تجربیات خود در مورد ماساژ نوزادان، مادران گزارش دادند که به نوزادان خود دلبستگی داشتند و به نشانه های کودک خود توجه داشتند. آنها گزارش دادند که چگونه ماساژ به آنها راهی برای برقراری ارتباط با نوزادشان می دهد در حالی که در ابتدا نمی دانستند چگونه. به طور کلی، مادران تجربیات مثبتی را با ماساژ نوزادان ابراز کردند و این عمل را فرصتی برای ارتباط عاطفی و فیزیکی با نوزادان خود می‌دانستند (Midtsund و همکاران، ۲۰۱۸).

ماساژ نوزادان ممکن است به ویژه برای نوزادان نارس و مادران آنها مفید باشد. تولد نوزاد نارس یا کمتر از هفته ۳۷ بارداری، مادر را در معرض خطر بیشتری برای افسردگی پس از زایمان قرار می دهد (de Paula-Eduardo et al., 2019). محققان دریافتند که مادرانی که بر روی نوزادان نارس خود ماساژ می‌دهند، بهبود بیشتری در خلق و خو و کیفیت مراقبتی که از نوزادان خود ارائه می‌دهند، نشان دادند (لطفعلی پور و همکاران، ۲۰۱۹).

ماساژ دادن کودک نیازی به کلاس های طولانی یا تکنیک های فانتزی ندارد. این کار می تواند به سادگی نوازش بدن کودک در حین آواز خواندن یا زمزمه کردن او باشد. با تمرین، یاد خواهید گرفت که چگونه نشانه های کودک خود را تشخیص دهید و به آنها پاسخ دهید و کودک شما یاد می گیرد که بیشتر با شما ابراز وجود کند. منابع متعددی برای کمک به آموزش تکنیک ها و رویکردهای مختلف وجود دارد. به طور خاص، ماساژ نوزادان ایالات متحده آمریکا یا انجمن بین المللی ماساژ نوزادان می تواند شروع خوبی باشد. وقتی صحبت از افسردگی پس از زایمان به میان می آید، مطمئن شوید که به دنبال مراقبت های پزشکی مناسب برای خود و فرزندتان باشید. استفاده از ماساژ نوزادان ممکن است به عنوان یک ابزار اضافی برای افزایش پیوند و کاهش علائم افسردگی پس از زایمان باشد، اما نباید جایگزین سایر درمان‌های ضروری شود. ماساژ دادن کودک می تواند یک تجربه شاد و تعاملی برای شما و کودکتان باشد و به شما کمک کند از طریق صداها، لبخندها و نشانه های مشترک یکدیگر را بشناسید.