چرا طرف مقابل تاب اوری ندارد

چرا طرف مقابل تاب اوری ندارد : سه مفهوم مهم در مبحث تاب اوری تحمل، پذیرش  و فهم است: مفهوم تحمل در رابطه به این معناست: تحمل احساساتی همچون خشم و غم را در درون خود دارد.کلید واژه تحمل تفاوت است، تحمل در تفاوتها خود را نشان میدهد.جایی که ما یک باور مکرر احساسی متفاوت […]


چرا طرف مقابل تاب اوری ندارد : سه مفهوم مهم در مبحث تاب اوری تحمل، پذیرش  و فهم است:

مفهوم تحمل در رابطه به این معناست:

تحمل احساساتی همچون خشم و غم را در درون خود دارد.کلید واژه تحمل تفاوت است، تحمل در تفاوتها خود را نشان میدهد.جایی که ما یک باور مکرر احساسی متفاوت از انچه مال ماست را تجربه میکنیم .افراد خودشیفته قادر به تحمل تفاوتها نیستند .

تحمل پایین افراد در رابطه نشانگر این است که  درک و پذیرش وفهم از تفاوتهاد ر فرد پایین است وتفاوتهای دیگری را به رسمیت نمیشناسد.

از روی نمود بیرونی یک رابطه میتوان فهمید یک طرف رابطه در حال تحمل است یا پذیرش . چرا که هم در تحمل و هم در پذیرش نمود بیرونی همچون دعوا و جنگ وجود ندارد و خشم از طرف مقابل به شکل دیگری بیرون میریزد. احساس زیر تحمل خشم و احساس زیر پذیرش دوست داشتن است. در تحمل فرد همچنان در تلاش برای رسیدن به خواسته ی خود است . ولی در پذیرش فرد وضع موجود را میپذیرد . پذیرش استانه ندارد ولی تحمل استانه دارد.کلید واژه پذیرش واقعیت است وقتی حرف از پذیرش میشود ، یعنی واقعیتی وجود دارد که من ان را پذیرفته ام .

میزان تحمل در شخصیتهای روانشناختی مختلف را می توان اینگونه توصیف کرد:

افراد سایکوپاد ونمایشی تحمل زیادی دارند، در افراد خودشیفته  میزان تحمل بسیار پایین است.فرد وسواس ظرفیت تحمل عاطفی پایینی دارد.مرد وسواسی در تعامل با زن نمایشی ، دائم در حال محکوم کردن او به شلوغ بودن  و پرحرفی است .این تفاوت انهارا کلافه میکند .اما اصولا در ابتدا این افراد جذب هم میشوند.

* برای تحمل یا پذیرش به عشق نیاز است؟

برای تحمل به عشق نیاز نیست بلکه وجود انگیزه برای ادامه رابطه کافیست. مثل حفظ آبرو ، پول ، یعنی احساس پشت تحمل سو استفاده است نه عشق. حتی تحمل اگر عشق هم در بطن خود داشته باشد تبدیل به پذیرش نمیشود.

بنابر این میتوان چیزی را بدون پذیرش تنها تحمل کرد. اما نمیتوان چیزی را بدون تحمل پذیرفت چرا که پذیرش زیر مجموعه تحمل است.

ما زمانی چیزی را میپذیریم که تفاوتها را درک کرده باشیم.

در پذیرش هیجانی  مبنی بر خشم تجربه نمیشود و به جایش واقعیت درک میشود .واقعیت همیشه غم انگیز است ، پس در پذیرش بر خلاف تحمل که خشم تجربه میشود؛ غم را تجربه میکنیم .چون در فرایند پذیرش فانتزی ها از بین میروند و از دست دادن فانتزی ها غم انگیز است.کسانی که پذیرش واقعیت در انها بالاست غمگین هستند .غم یک احساس غیر فعال کننده است .پذیرش عشق و دوست داشتن در خود دارد .

* فهم چیست؟

فهم همیشه یک چرایی در خود دارد  مثلا تفاوت فرهنگ دو کشور: فرد میفهمد که فرهنگ کشور خودش با کشوری دیگر فرق دارد اما فهمی از فرهنگ ان کشور ندارد.بسیاری از کارها بدون فهم پیش میروند برای همین ما خیلی اوقات نیاز به فهم را احساس میکنیم.مثلا پیش نمی اید که ما بخواهیم فکر کنیم همسر ما چه زیر ساخت روانی ای دارد .

مثال:

  • برای همسر یک فرد انتی سوشال تحمل پذیرش و فهم چگونه اتفاق می افتد؟

انتی سوشال ها دائم در حال دروغ گفتن و فریبکاری اند.اگر همسر یک فرد انتی سوشال دائم در حال غرزدن وعصبانی شدن باشد و رابطه را هم ترک نکند، این فرد درحال تحمل کردن است. در پذیرش فرد میپذیرد که نیرنگ و فریب جزئی از شخصیت طرف مقابل است و نتیجه اش مهم است. در فهم فرد میفهمد که همسرش برای مدت طولانی توسط پدر و مادر یا لاو ابجکت در محیط نا امن رشد کرده و یاد گرفته با نیرنگ برای خودش محیط را امن کند و خودش هم جزئی از همان محیط است.در فهم احساس لذت وجود دارد .

*مقاومت در مقابل فهم :

انسانها تمایلی به فهمیدن ندارند چون برایشان مسئولیت می اورد وبه شدت باعث غم میشود و مهمترینش این است که بعد از فهمیدن باید تغییر کنند .تا فهم تغییر رخ نمیدهد درحالی که در تحمل کردن تغییر اتفاق نمی افتد

سوال:

اگر در رابطه ای بابت یک رفتار طرف مقابل دیگر غر نمیزنیم ایا این تبدیل تحمل به پذیرش است؟

ممکن است درماندگی اموخته شده باشد شبیه بی حس شدن ، نه پذیرش. اگر فرد غر نزدند ولی همچنان خشم را تجربه کند این پذیرش نیست.

فرد متوجه نمیشود که به فهم رسیده است یا نه. همه فکر میکنند به مرحله ی فهم رسیده اند و فهمیده ترین فرد در اطراف خودشانند.

در روابط عاشقانه اگر بتوانیم طرف مقابل را بفهمیم و بپذیریم به مرور باعث تغییر در او میشود البته این روی اختلالات جواب نمیدهد .

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.