تشخیص افسردگی در کودک پارت اول

تشخیص افسردگی در کودک : شاید برای همه ما شنیدن واژه کودک افسرده کمی نامأنوس باشد، مگر کودکان هم افسرده می شوند؟

راه کارهای تشخیص افسردگی در کودک و کمک به ان :

تشخیص افسردگی در کودک :

شاید برای همه ما شنیدن واژه کودک افسرده کمی نامأنوس باشد، مگر کودکان هم افسرده می شوند؟

متاسفانه باید بگوییم بله!‌ کودکان نه تنها افسرده می شوند، بلکه به راحتی و سر موضوعات خیلی کوچک ممکن است افسرده شوند.

تا جایی که ۵ درصد از کودکان دچار افسردگی هستند و این عدد زمانی که به نوجوانی می رسند به عدد بزرگتری تبدیل می شود.

دنیای کودکان خیلی با دنیای ما بزرگ تر ها متفاوت است. اما کودکان نیز به خاطر ناکامی هایشان ناراحت و گاهی افسرده می شوند.

اما نشانه های افسردگی در کودکان با نشانه های افسردگی که ما افراد بالغ به عنوان بزرگسال تجربه می­کنیم متفاوت است. بعضی از کودکان نشانه های بدنی و‌ برخی نشانه های فکری و روانشناختی را بروز می دهند.

بعضی زمان ها هم پیش می آید که کودک هر دو نشانه را بروز می دهد، نشانه های بدنی اغلب شامل درد های شکمی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع است.

تشخیص افسردگی در کودک

نشانه های بیماری و تشخیص افسردگی در کودک :

در واقع یک نشانه هایی شبیه به بیماری دارند. گوشه گیری، مشکل و تغییر جدی در الگوی خواب کودک، در الگوی غذا خوردن کودک، عدم علاقه ی کودک به مواردی که قبلا یا کارهایی که قبلا خیلی دوست داشته است.

مدام غر زدن، بعضی زمان ها پرخاشگری و خشم فراوان، گریه بر سر هر مسئله ی کوچک، عدم علاقه به بازی کردن، مدرسه رفتن، مهد کودک رفتن یا حتی بی علاقگی به اعضای خانواده

یا چسبیدن افراطی به آنها، یا حتی کودک علاقه­ی خود را به بوسیده شدن و در آغوش گرفته شدن را از دست می دهد. مدام خسته و بی حال هستند.

زمانی که با کودک حرف می زنید احساس می کنید تمرکز ندارد. ترس های عجیب و غریبی در مورد مردن والدین خود دارد گاهی هم تمایل دارد که خودش بمیرد.

همه­ی این موارد گوشه­ای از علامت هایی است که والدین باید با دیدن آن ها هوشیار شوند و کودکشان را به روانشناس یا روانپزشک کودک ارجاع دهند.

متاسفانه برخی از والدین این نشانه ها را سطحی در نظر می گیرند و تا شرایط وخیم و بحرانی نشود اقدام جدی انجام نمی دهند.

همین موضوع باعث می شود کودک زمان زیادی را در فشار و ناراحتی سپری کند و درمان دشوار و دشوار تر شود.

ادامه تیتر بالا :

اگر شما همسرتان یا اعضای اصلی خانواده، سابقه­ی افسردگی داشته باشید، احتمال اینکه کودک شما هم دچار افسردگی شود، زیاد است.

اما اینطور نیست که تنها ژنتیک باعث افسردگی شود. محیط کودک هم نقش خیلی مهمی ایفا می کند،‌ محیط پرتنش خانوادگی که در آن دعوای همیشگی وجود دارد، که این دعوا می تواند بین والدین یا بین کودک و والد باشد، می تواند زمینه ساز جدی برای افسردگی باشد.

از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا دوستان، جا به جا شدن مهد یا مدرسه ی کودک، ابتلا به بیماری، دور شدن از دوست های کودک، تفاوت گذاشتن والدین بین کودکان خود، تحقیر یا سرزنش مداوم کودک و همینطور

آگاه شدن کودک از خبرهای ناگوار که به صورت پشت سر هم و مدام خبرهای بد و بدون داشتن حمایت روانی آنها را بشنود، می تواند زمینه ساز افسردگی شود، وجود والدین مصرف کننده مواد یا الکل هم احتمال افسردگی را بالا می­برد.

تفاوت افسردگی در پسر ها و دخترها :

 جالب است که بدانید پسرها بیشتر از دخترها در سنین پایین افسرده می­شوند. اما با شروع نوجوانی کفه­ی ترازو کاملا برعکس می شود.

دختران بیشترین درصد نوجوانان افسرده را تشکیل می دهند، هیچ وقت در این تله نیافتید که فکر کنید مانند ترس، اگر کودکان با بزرگ شدن می توانند به برخی از ترس هایشان غلبه کنند، پس به افسردگی خود هم می توانند غلبه کنند.

افسردگی حالت گذرا ندارد و حتما حتما باید فرد افسرده تحت نظر متخصص باشد تا درمانش کامل شود.

قطعا متوجه شده اید گاهی اوقات که روحیه­ی کودک خوب است حتی بیماری مانند سرماخوردگی هم زودتر خوب می شود.

یا فردی که سرطان دارد و روحیه­ی خوبی دارد می تواند به سرطان  خود غلبه کند. در افسردگی سطح انرژی روانی فرد پایین می­آید.

برای همین یک سرماخوردگی ساده هم ممکن است طولانی مدت باقی بماند. پس اگر افسردگی کودک درمان نشود ممکن است عواقب سنگینی به دنبال داشته باشد.

 این عواقب فقط در سلامت جسمی کودک نیست. درمان های مختلفی برای افسردگی کودک وجود دارد.

در کودکان ترجیح به روان درمانی است، اما اگر شدت و علايم و علت های افسردگی زیاد باشند، مصرف دارو می تواند کمک شایانی به این کودکان بکند.

سازمان غذایی و دارویی آمریکا برای کودکان بالای هفت یا هشت سال پروزاک را تایید کرده است اما روانشناسان کودک با توجه به تخصص و تجربه ای که دارند ممکن است داروهای متفاوتی را تجویز کنند.

پس به هیچ وجه اگر خودتان یا اطرافیانتان افسرده هستید و داروی افسردگی مصرف می کنید آن دارو را نباید به کودک بدهید.

ادامه دارد

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

One thought on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *