کودک لجباز و نافرمان پارت پنجم

در بین مهارت های زندگی با کودک لجباز و نافرمان ، مهارت دیگری هم هست که در مورد ارتباط موثر و روابط بین فردی میباشد.

مهارت زندگی با کودک لجباز و نافرمان :

در بین مهارت های زندگی با کودک لجباز و نافرمان ، مهارت دیگری هم هست که در مورد ارتباط موثر و روابط بین فردی میباشد.

 این آموزش نیز به کودکان خیلی می تواند کمک کند. ابتدا گفته شد کودکان لجباز مستعد این هستند که باید احساس کنند بقیه دوستشون ندارند چرا؟

چون نمی توانند خوب تعامل کنند. هر جا میروند لجبازی می کنند، همه از دستشان شاکی میشوند، پس آموزش مهارت های اجتماعی خیلی میتواند به آنها کمک کند.

با آنها تمرین کنید. مثلا به کودکان کوچک تر میگوییم که یک کلمه­ی جادویی هست که وقتی شما این کلمه را می­گویید روی بقیه اثر میگذارد.

این اثر جادویی باعث میشود آنها  به حرفتان گوش دهند. این کلمه لطفا است. شما وقتی می خواهید کسی چیزی را به شما بدهد

اولش بگویید لطفا، لطفا مدادت را به من بده، لطفا پاک کنت را به من بده، لطفا یک لیوان آب به من بده،‌ کلمه­ی جادویی لطفا خیلی اثر گذار است و به والدین توصیه می شود وقتی بچه­ای لطفا میگوید تا جایی که میتوانید با او همکاری کنید.

ادامه تیتر بالا :

تکنیک بعدی که می تواند کمک کند تکنیک رنگ هاست. تکنیک رنگ ها عین چراغ راهنمایی است. وقتی بچه داد میزند یا لحنش بی ادبانه است ما به او می گوییم

” الان به صورت قرمز با من حرف میزنی من نمی­تونم صدا تو رو بشنوم و بفهمم چیه؟ سعی کن بری حالا با همون تکنیک هایی که حس ها را درگیر می کرد حالا حس لامسه حس شنوایی برو  آن کار ها را بکن وقتی که رنگ حرف زدنت سبز شد بیا باهم حرف بزنیم”

ممکن است کودک برود بعد از مدتی برگردد، داد نزند ولی بد حرف بزند، به او می گوییم” که الان داری با رنگ زرد با من حرف میزنی من باز هم متوجه نمیشم شما چی میگی من فقط وقتی که با رنگ سبز حرف بزنی صدای تو رو میشنوم ،دوباره برو آرام شو برگرد و با هم حرف بزنیم”.

تکنیک های تنبیه کودک لجباز و نافرمان :

ولی اگر با همه­ی این کارهایی که کردید جواب نگرفتید. میرویم سراغ تکنیک های تنبیه. در تکنیک های تنبیهی که ما می توانیم در مورد کودکان لجباز استفاده کنیم، تکنیک تغییر رفتار  است.

کوچکترین تغییر رفتاری را که داشت تشویق می کنیم. اگر اشتباه انجام داد نادیده می گیریم و اگر اصرار کرد به انجام دادن اشتباه پیامد منفی را متذکر میشویم.

اهداف بزرگ را تا جایی که می توانید خرد کنید یعنی اگر قرار است بچه اتاقش را که دائم بهم ریخته است را تمیز کند به او بگوییم اگر ده تا لباست که کف زمین است را  تا کردی جایزه داری. حالا این جایزه بوس مامانی می تواند باشد، بغل میتواند باشد.

میتواند درست کردن کیک با هم دیگر باشد یا هر چیزی که خودتان صلاح میدانید و بعد بقیه­ی کارها. تکنیک جبران کردن هم خیلی می تواند به این کودکان کمک بکند.

چون کمک می کند درک بهتری از احساس بقیه داشته باشند و نهایتا اگر هیچ کدام از اینها انجام نگرفت، تکنیک محروم سازی را استفاده کنید. جهت یادآوری یک بار دیگه متذکر میشویم که رفتار را مشخص می کردیم.

جلسه خانوادگی :

جلسه­ی خانوادگی میگذاشتیم، یک تعریف درست به کودک می دادیم و توضیح میدادیم مسئله­ی رفتار مشکل ساز چیست. رفتار ممنوع را برایش توضیح میدادیم و از او قول می گرفتیم که این کار را انجام بدهد.

اگر انجام نداد چه تنبیه هایی دارد. وقتی که بچه به حرفمان  گوش نداد، رفتار لجبازیش را تکرار کرد، به او یادآوری می­کنیم ما به هم قول داده بودیم.

ما این برنامه رو گذاشته بودیم که شما دیگر این رفتار را انجام ندهید یا این رفتار را انجام بدهید اگر انجام داد تشویق و اگر انجام نداد آن پیامد منفی که مثلا گرفتن اسباب بازی­اش یا ندیدن فیلم را اعمال می کنیم.

پایان

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *