کودک لجباز و نافرمان پارت چهارم

در ارتباط با کودک لجباز و نافرمان : کنار درگیری حس های پنجگانه ما می توانیم از درگیری های حرکتی هم استفاده کنیم. مثلا تاب کوچکی را جایی از

ادامه تکنیک های مقابله با کودک لجباز و نافرمان :

در ارتباط با کودک لجباز و نافرمان :

کنار درگیری حس های پنجگانه ما می توانیم از درگیری های حرکتی هم استفاده کنیم. مثلا تاب کوچکی را جایی از خانه بگذارید که وقتی کودک احساس های عجیب و غریبی دارد، عصبانی یا ناراحت است برود کمی با تاب بازی کند یا دور چیزی بچرخد.

به او توپ بدهید، تشک پرش بدهید یا یک سطل بگذارید با توپ های زیاد بگیرید. سطل را گوشه­ای بگذارید تا بنشیند و  شروع کند به پرتاب توپ داخل آن.

داخل حیاط رفتن، چند دقیقه نقاشی کشیدن، ساز زدن، کار دستی مخصوصا کارهای سفال گری و کار با گل به شدت میتواند به کودک کمک کند که کنترل خشم داشته باشد.

افرادی که کارهای هنری می کنند یا کار موسیقی انجام میدهند بیشتر در این زمینه مهارت دارند و نهایتا یوگای کودکان و آموزش تنفس عمیق به شدت می تواند به کودک کمک کند.

تنفس عمیقش ترجیحا باید شکمی باشد. یعنی به کودک در حالتی که خیلی عادی یعنی خیلی ناراحت و عصبانی نیست، هر دو با هم روی زمین بخوابید، یک دستتان روی شکم، یک دستتان روی قفسه­ی سینه، شروع کنید به نفس کشیدن.

نفس را که از طریق بینی به داخل فرو می­برید شکم باید عین بادکنک دستی باد شود. شکم بالا می­آید و بعد یک مکث کوتاه و بازدم آرام از دهان به بیرون فوت می­شود و شکم داخل میرود.

این نوع تنفس شکمی تنفس عمیق بسیاری خوبی است که کمک می کند هر فردی آرامش بیشتری را تجربه کند .

عکس انیمیشن ارتباط والد با کودک

تکنیک حل مسئله با کودک لجباز و نافرمان :

تکنیک هایی که گفته شد بدین جهت بود که کودک احساسش را کمی آرام کرده و خشمش را کم کند تا  به تکنیک حل مسئله برسیم.

مهارت حل مسئله هم یکی دیگر از مهارت های کلاس های مهارت های زندگی کودکان است که به آن ها آموزش داده میشود. اما برای همین ابتدای کار که خودتان بخواهید با کودک کار کنید چهارقدم وجود دارد.

 اینکه اول بفهمید مشکل چیست؟ با کودکتان صحبت کنید و به او یاد بدهید وقتی مشکلی پیش می­آید دو نفری با هم بنشینید، فکر کنید مسئله چیست؟ آهان مشکل این است که هر روز تو پاک کن­ات گم میشود.

قدم دومش این است که بارش فکری کنید. در بارش فکری شما شروع می کنید با کودکتان حدس می زنید که چه کارهایی ممکن است بکنید که این مسئله حل شود.

مثلا کودکتان فکر می کند یکی از دوستانش این پاک کن­اش را بر میدارد. یک راه حل این که با دوستمان صحبت کنیم که دیگر به پاک کن ما  دست نزند. یا از او بپرسیم چرا پاک کن ما را برمیدارد؟

شاید پاک کن ندارد. قدم بعدی دیگر چه می­توانیم بکنیم؟ اینکه روی پاک کن­اش اسمش را بنویسد. اینکه پاک کنی داشته باشد که به انتهای مدادش چسبیده باشد. پاک کنی داشته باشد که به دفتر یا کتابش  چسبیده باشد.

هر کدام از این ها ممکن است محاسن و معایبی داشته باشد. در قدم سوم ما به کودک در مورد خوبی ها و بدی های هر کدام از این راه حل هایی که پیشنهاد دادیم حرف میزنیم و آخر سر با نظر همدیگر می گوییم که

کدام از این ها آسیب های کمتری دارد و بهتر می تواند جواب دهد. حتی گاهی می توانیم به صورت آزمایشی بعضی از راه حل هایی که گفتیم را امتحان کنیم.

تشویق به مسئولیت پذیری

و نهایتا تشویق به مسئولیت پذیری و همکاری میزان زیادی از لجبازی کودک را کم میکند. با توجه به سن و توانایی کودک قدم به قدم جلو بروید.

اگر امتناع کرد با او همراه شوید و به ازای هر کار کوچکی که انجام میدهد او را  تشویق کنید. وظایف باید متناسب با توانایی ها و سن کودک باشند.

کودک یک و نیم تا سه ساله آب دادن به گل ها، جمع کردن اسباب بازی هایش با کمک والدین، خاموش کردن لامپ، پیغام های خیلی ساده را رساندن، دور انداختن کاغذ یا غذا دادن به ماهی می­تواند جزو وظایفش باشد.

در  بچه های چهار تا شش ساله مرتب کردن ملحفه­ی تخت خوابشان، ریختن لباس کثیف ها در سبد مخصوص لباس چرک، جمع کردن اسباب بازی، نوشتن اسمشان، انتخاب هدیه مناسب برای اعضای خانواده و دوستان،

در واقع در این زمینه مشورت میدهند، کمک در کارهای منزل و آشپزی، ولی آنهایی که خطرناک نیستند مثلا دانه­ای سیب زمینی به شما بدهد، کمک در خرید از فروشگاه، چرخ دستی را نگه دارد،

جمع کردن برگهای خشک از داخل حیاط ، تا کردن لباس های شسته شده، کمک کردن به کودکان کوچک تر و چیزی که بسیار زیاد میتواند مهم باشد داشتن قلک در سنین چهار تا شش سالگی است که به بچه یاد بدهیم در زمینه های مالی هم باید پس انداز کند و این پس انداز کردن حس خوبی به او میدهد.

بعدا قلک را که میشکنید می تواند  چیزی را که خیلی دوست دارد را بخرد.

ادامه دارد

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *