کودک لجباز و نافرمان پارت سوم

ادامه مقاله قبلی در ارتباط با کودک لجباز و نافرمان : قطعه¬ی ششم جعبه¬ی ابزار ارزش دهی، مشارکت در حسی هست که کودک دارد. مثلا در مهد کودک

قطعه یه ششم جعبه یه ابزار ارزش دهی رفتار با کودک لجباز و نافرمان :

ادامه مقاله قبلی در ارتباط با کودک لجباز و نافرمان :

قطعه­ی ششم جعبه­ی ابزار ارزش دهی، مشارکت در حسی هست که کودک دارد. مثلا در مهد کودک وقتی که مربی در حال یاد دادن چیزی به کودکان بوده است،  کودک شما با دوستش شروع کرده به حرف زدن و شیطونی کردن و مربی­اش سر پسر کوچکتان داد زده است .

وقتی به خانه باز میگردد این موضوع را برای شما تعریف می کند و غرغر می­کند و وسایلش را به اطراف پرت می کند و می گوید که من دیگر فردا به مدرسه  نمی روم.

تعامل خوبی با او برقرار کنید، با او حرف بزنید،‌ شنونده­ی فعالی باشید که برایتان توضیح دهد چه اتفاقی افتاده و بعد به او بگوید که” حتما خیلی ناراحت شدی، حق داری منم جای تو بودم همین حس را داشتم ” اگه کودکتان داد زد:

ادامه تیتر بالا :

” نه اصلا هم ناراحت نشدم، اصلا نمی خواهم دیگر برم مدرسه، نمی خواهم برم مهدکودک”  نباید از کوره در بروید که”  اصلا حقت بوده، نوش جونت”  بلکه باید با صبوری به او بگویید که:

” نمی دانم من احساس می کنم اگه جای تو بودم در آن لحظه وقتی که مربی سرم داد می زد جلوی بقیه بچه ها خیلی احساس ناراحتی می کردم” و اینجاست که ممکن است کودک غالبش شکسته شود.

قطعه­ی هفتم هم تا حدودی تاکید در مورد همین مورد قطعه ی ششم است که میگوید وقتی که توصیفی دقیق تر و مشروط در مورد یک موقعیت می­گویید، احساس کودک کم کم طبیعی جلوه می کند و کودک بابت این احساسش سردرگم نمیشود که چرا این حس را دارد.

یا ناراحت نمیشود و نهایتا اینکه به هیچ عنوان و به هیچ عنوان سخنرانی و موعظه نکنید. مدام پند و اندرز به کودک ندهید. با توجه به سن و سطح رشد عقلی کودک به او کمک کنید حل مسئله را یاد بگیرد.

مهارت های زندگی کودک لجباز و نافرمان :

خیلی از موسسات معتبر هستند که آموزش های مربوط به مهارت های زندگی کودکان را ارائه میدهند. تمام موسسات مورد تایید نیستند، ولی بگردید و موسسات خوبی را پیدا کنید که آموزش های درستی به کودک میدهند.

این آموزشها برای همه­ی کودکان مفید است. ولی دو عدد از این مهارت ها خیلی برای کودکان لجباز اثر بیشتری دارد و به شدت به آن  نیاز  دارند.

یعنی حتما باید کودکان لجباز این دو مهارت را یاد بگیرند. اولین مهارت کنترل خشم و دیگری نظم دهی هیجانی یعنی کنترل احساسات و مدیریت احساسات کودک است .

پس اگر حتی احساس می کنید که شک دارید کودکتان یک مقدار لجباز  است یا شروع به لجبازی کردن کرده است، اکیدا  به شما توصیه می­شود که حتما این دوره ها را پیدا کنید و کودکانتان را ثبت نام کنید.

تا زمانی که کودک این تکنیک ها را یاد میگیرد به صورت کاملا علمی و دقیق خود والدین هم میتوانند از یک سری  تکنیک ها استفاد کنند.

برای کنترل خشم کودک این تکنیک ها همه­گی درگیری حس های پنج گانه ست یعنی لامسه، بویایی، شنوایی، بینایی و چشایی.

وقتی احساس می کنید کودک احساسی را خیلی شدید  دارد تجربه می کند، یعنی بسیار عصبانی یا خیلی غمگین شده میتوانید با درگیر گردن حس های مختلف کودک یعنی این حس های پنجگانه حواس کودک را از هیجانش پرت کنید.

کمی آرامش کرده و آماده­ی حل مسئله­اش کنید. قبل از اینکه این موارد گفته شوند، لیستی انتخاب کنید. کاغذ و قلم بردارید و وسایل مورد علاقه ی کودکتان از پتو، اسباب بازی، عروسک های پولیشی لیست بکنید.

کودک عصبانی

ازمون و خطا :

حالا که این لیست ابزار مورد نظر علاقه­ی کودک یعنی پتو، بالش، عروسک،‌ اسباب بازی را پیدا کردیم شروع می کنیم یکی از حس ها را پیدا کردن. باید مقداری آزمون و خطا کنید.

چون کودکان با هم متفاوت هستند حتی خواهر و برادرها یا دو قلوها هم ممکن است متفاوت باشند. یعنی یک کودک با حس شنوایی راحت تر آرام شده و کودکی دیگر با حس لامسه.

برای درگیر کردن حس لامسه­اش وسایل نرم خیلی کمک کننده است. یا آب بازی کردن مثلا می توانیم از استخرهای بادی کوچک بگیریم از آب پرش کنیم و از کودک بخواهیم که داخل آن استخر رفته

تا  مقداری آب داخل بدنش برود، بغل کردن، نوازش کردن و حرکات کششی باعث میشود خشم کودک کمتر شود. مواردی که گفته شد درگیری حس لامسه بود.

برای حس شنوایی موسیقی های آرام بخش، قصه گفتن و یا حتی سکوت می­تواند به کودک کمک کند. یعنی تایمی را با کودک صحبت نکنید.

ادامه تیتر بالا :

در درگیری حس بینایی کارتون مورد علاقه­ی کودک، آلبوم بچه­گی ها، عکس هایش را به او نشان دهید، ماهی که داخل  تنگ آب است، نور ملایم یا اینکه می توانید از چادر مسافرتی های خیلی کوچک تهیه کنید که کودک بتوانهد آنجا رفته و کارهای خودش را انجام دهد.

هر چیزی که دوست دارد را آنجا برده، و وقتی از دنیای بیرون ناراحت یا عصبانی میشود، آنجا برود. در واقع پناه گاهش بشود. در حس بویایی و چشایی ما بیشتر از خوردن استفاده می­کنیم.

چیزهای مختلف مثل هویج، سیب یا اگر کودکتان ای دی اچ دی یا مشکلات گوارشی خاصی ندارد یک تیکه­ی کوچک شکلات یا حتی میتوانید از بوهای ملایم و آرام بخش استفاده کنید.

اگر بچه شما کسی را خیلی دوست دارد، یا مامان بزرگ یا خاله، یکی از اعضای خانواده، از عطر آن شخص بگیرید، روی یک بالش بزنید و سعی کنید وقتی کودک ناراحت میشود آن بالش را کنارش بگذارید یا آن ادکلن را به او بدهید که بو کند.

ادامه دارد

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *