بررسی نقل قول های حکیمانه و جامع در مورد پیری

  توصیه هایی از قدیم الایام برای تناسب اندام، باهوش و بامزه ماندن. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه با موفقیت پیر شوید، بهترین کار این است که از افراد مسن‌تری بپرسید که رازها را کشف کرده‌اند. این ۱۵ فرد عاقل، که همگی در سال‌های پایانی زندگی خود به خوبی زندگی کرده‌اند، طیفی از نکات شوخ‌آمیز، […]


 

توصیه هایی از قدیم الایام برای تناسب اندام، باهوش و بامزه ماندن.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه با موفقیت پیر شوید، بهترین کار این است که از افراد مسن‌تری بپرسید که رازها را کشف کرده‌اند. این ۱۵ فرد عاقل، که همگی در سال‌های پایانی زندگی خود به خوبی زندگی کرده‌اند، طیفی از نکات شوخ‌آمیز، عاقلانه و حتی عملی را برای رسیدن به رضایت، صرف نظر از سن شما، ارائه می‌کنند.

“برای مشهور شدن باید ۱۱۰ سال صبر می کردم. می خواستم تا آنجا که ممکن است از آن لذت ببرم.” جین لوئیز کالمان (۱۸۷۵-۱۹۹۷)

این زن فرانسوی که مسن‌ترین انسان زنده ثبت شده است، وقتی به سن ۱۱۰ سالگی “ابر صدسالگی” رسید، تمام هوش و ذکاوت خود را در مورد او داشت. کالمنت با لبخند پر زرق و برق خود، جهان را با نگرش شادمانه خود نسبت به پیری و زندگی مجذوب کرد.

“شما می توانید تا صد سالگی زندگی کنید، اگر از همه چیزهایی که باعث می شود بخواهید تا صد سال زندگی کنید دست بردارید.” وودی آلن (۱۹۳۵- )

متأسفانه، این موضوع تا حدودی درست است، اگرچه برخی از افراد طولانی مدت (از جمله Calment) به سهم خود در عادات بد مشغول بودند. با این حال، می توانید طول عمر خود را تا حدی کنترل کنید که بتوانید از برخی رفتارهای ناسالم که باعث مرگ افراد قبل از رسیدن به سن پیری می شود، اجتناب کنید.

خیلی از مردم وقتی پیر می شوند فکر می کنند که باید طبق تقویم زندگی کنند. جان گلن (۱۹۲۱-)

سناتور جان گلن به عنوان مسن ترین فردی که در سن ۷۷ سالگی سوار شاتل فضایی آمریکا شد، این دیدگاه را مثال زد که نباید اجازه دهیم سن ما را تعریف کند. تقویم روشی مفید برای اطلاع شما از تاریخ است، اما اگر به سن تقویمی خود اجازه دهید خود را درگیر کنید، ممکن است خود را از فرصت‌های بالقوه ارزشمند دور نگه دارید

“اگر نمی دانستی چند سالته* چند ساله می شدی؟” ساچل پیج (۱۹۰۶-۱۹۸۲)

در امتداد همان جمله ای که جان گلن نقل می کند، این اسطوره بیسبال است که حرفه موفقیت آمیز خود را تا ۶۰ سالگی ادامه داد. پیج اشاره می کند که ما آنقدر درگیر سن هستیم که به آن اجازه می دهیم هویت ما را مشخص کند. از ذهنیتی که باعث می شود اول به سن خود فکر کنید و بعد هویت خود را کنار بگذارید.

*با تشکر از خواننده ای که به این نقل قول اشاره کرد ممکن است در واقع بگوید “بودند”، اما به عنوان “هستند” و همانطور که در اینجا نوشتم “بود” نیز ذکر شده است.

“طبیعت چهره ای را که در بیست سالگی داری به تو می دهد، این به تو بستگی دارد که لیاقت چهره ای را که در پنجاه سالگی داری.” کوکو شانل (۱۹۸۳-۱۹۷۱)

قبل از سن بوتاکس، این نماد مد عاقلانه به این نکته اشاره کرد که عباراتی که به طور مشخص نشان می‌دهید، شما را به سمت ایجاد خطوطی سوق می‌دهد که با افزایش سن، روی صورت شما نقش می‌بندد. در ۲۰ سالگی هیچ یک از این خطوط را ندارید، اما در ۵۰ سالگی حالت معمولی شما روی پیشانی و اطراف چشم و دهان شما حک می شود. لبخند بزنید و چین و چروک های صورت شما احساس دوستانه تری خواهند داشت.

“کسانی که فکر می کنند زمانی برای ورزش بدنی ندارند، دیر یا زود باید زمانی برای بیماری پیدا کنند.” ادوارد استنلی (۱۸۲۶-۱۸۹۳)

آیا تا به حال احساس می کنید که زمان کافی برای ورزش کردن ندارید؟ آیا زود به سر کار می‌روید و تا دیروقت در اداره می‌مانید، فقط برای اینکه خودتان را متقاعد کنید که ساعات کافی در روز برای رفتن به باشگاه وجود ندارد؟ در اواسط دهه ۱۸۰۰، این دولتمرد بریتانیایی، خیلی زودتر از زمان خود، از اهمیت داشتن فعالیت بدنی منظم برای سلامتی حمایت کرد. او داده‌هایی برای حمایت از این استدلالی که اکنون در مورد ارزش ورزش داریم، نداشت، اما مشاهدات زیرکانه‌اش در برابر سخت‌ترین آزمون علمی در مورد فواید ورزش منظم مقاومت می‌کرد.

من به سنی رسیده ام که اگر یکی به من بگوید جوراب بپوش، مجبور نیستم.» آلبرت اینشتین (۱۸۷۹-۱۹۵۵)

به نظر می رسید که انیشتین توانایی ایجاد شوخ طبعی بیشتری نسبت به یک فیزیکدان معمولی دارد. در این مورد، او احساساتی را بیان می کند که به نظر می رسد بسیاری از سالمندان احساس می کنند، همانطور که تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن نمرات پایین تری در معیاری به نام “خود انضباطی” دارند. تا زمانی که به سنین پایانی خود می رسند، افراد احساس می کنند بهتر می توانند خود را بیان کنند تا اینکه تحت تأثیر نسخه های جامعه قرار بگیرند.

“سعی نکن برای همیشه زندگی کنی، موفق نخواهی شد.” جورج برنارد شاو (۱۸۵۶-۱۹۵۰)

این تا حدودی یک پیام دلسرد کننده است، اما اگر این واقعیت را بپذیرید که طول عمر محدودیت هایی وجود دارد، به این معنا نیست که زندگی محدودیت های محدودی دارد. البته خود شاو تا سنین پیری زندگی کرد. با این حال، با درک این موضوع که هیچ کس نمی تواند برای همیشه زندگی کند، می توانید از زندگی که دارید استفاده کنید و تا حد امکان از آن لذت ببرید.

“تا زمانی که به هشتاد سالگی رسیدی، همه چیز را یاد گرفتی. فقط باید آن را به خاطر بسپاری.” جورج برنز (۱۸۹۶-۱۹۹۶)

پیرمرد خردمند نهایی، جورج برنز (که در صورتی که شما به یاد نیاورید، نقش «خدا» را بازی کرد) مشاهده‌ای را بیان می‌کند که اگرچه احتمالاً برای او ناشناخته است، اما مبنای آن در داده‌های تجربی در مورد پیری و حافظه است. محققان بر این باورند که یکی از چالش‌های حافظه که سالمندان با آن روبرو هستند، توانایی بازیابی اطلاعاتی است که قبلاً به دست آورده‌اند. با این دانش، می‌توانید از استراتژی‌های حافظه استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد تا توانایی ذخیره و بازیابی خاطراتی را که می‌خواهید حفظ کنید، به حداکثر برسانید. «ذهن عاقل‌تر برای آنچه سنی می‌برد کمتر سوگواری می‌کند تا آنچه را که پشت سر می‌گذارد.» ویلیام وردزورث (۱۷۷۰-۱۸۵۰)

چندین لایه از حکمت در این نقل قول تعبیه شده است. یکی این است که وقتی افراد بزرگتر می شوند، خرد آنها با تمرکز بر آنچه مهم است بیان می شود. دوم، آن دسته از بزرگسالانی که بر از دست دادن تمرکز می کنند، کمتر قادر خواهند بود تا قدرت ذهنی خود را به حداکثر برسانند، حتی در مناطقی که به طور سنتی در برابر اثرات پیری آسیب پذیر به نظر می رسند. سوم، با تمرکز بر نقاط قوت خود به جای نقاط ضعف، ذهنیت مثبت تان به شما این امکان را می دهد که از قدرت های ذهنی خود استفاده کنید، حتی اگر آنها کاملاً مانند دوران جوانی شما نباشند.

«کسی که سرشتی آرام و شاد دارد، به سختی فشار سن را احساس می‌کند، اما برای کسی که خلق و خوی مخالف دارد، جوانی و سن به یک اندازه بار سنگینی است». افلاطون (۴۲۷-۳۴۶ قبل از میلاد)

این مشاهدات عاقلانه از افلاطون به یافته‌های کاستا و مک‌کری، محققین «پنج بزرگ» بازمی‌گردد، که مشاهده کردند ناراضی‌ترین افراد جوان‌تر کسانی بودند که احتمالاً در دهه ۴۰ زندگی خود به اصطلاح «بحران میانسالی» را تجربه می‌کردند. اگرچه تغییر شخصیت در هر زمانی در طول زندگی امکان پذیر است، به نظر می رسد افرادی که دارای ویژگی روان رنجوری هستند، در سازگاری با چالش های میانسالی و فراتر از آن دارای معایبی هستند.

ما در ۲۰ سالگی نگران این هستیم که دیگران در مورد ما چه فکری می کنند. در ۴۰ سالگی برایمان مهم نیست که آنها در مورد ما چه فکر می کنند. در ۶۰ سالگی متوجه می شویم که آنها اصلاً به ما فکر نکرده اند.” آن لندرز (۱۹۱۸-۲۰۰۲)

آن لندر، استاد ستون های مشاوره (همراه با خواهر دوقلویش، ابیگیل فون بورن)، به ما یادآوری می کند که با بالا رفتن سن، افراد از نگرانی های خود محورانه جوانان دور می شوند و به ادراکات واقعی تر از میانسالی و بزرگسالان مسن تر می رسند، که متوجه می شوند آنها مرکز جهان نیستند. در نتیجه، افراد مسن آزادند تا آنچه را که می‌خواهند انجام دهند، نه با آنچه که به عقاید دیگران (که خودشان فقط به خودشان فکر می‌کنند) محدود نمی‌شوند.

“پیری هنوز شرافت و زحمت او را دارد.” آلفرد لرد تنیسون (۱۸۰۹-۱۸۹۲)

من این نقل قول را به عنوان افتتاحیه سخنرانی خود در مورد پیری و کار دوست دارم. اگرچه ما تمایل داریم که افراد مسن را به عنوان کارمندان کم ثمر تری نسبت به همتایان جوان خود بدانیم، اما برعکس این موضوع صادق است. از سن ۵۵ سالگی به بعد، کارگران از نظر قابلیت اطمینان و حتی در بسیاری از زمینه های حرفه ای، کارمندان بهتری هستند. ممکن است آرزو کنیم که پیری بیش از جامعه‌ای که به نظر برای جوانی ارزش قائل است، «افتخار» به همراه داشته باشد، اما همانطور که تنیسون اشاره کرد، دلایل زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

“چون من نمی توانستم برای مرگ توقف کنم – او با مهربانی برای من متوقف شد.” امیلی دیکنسون (۱۸۳۰-۱۸۸۶)

نقل قول های امیلی دیکنسون برخی از قابل نقل ترین ها در تمام روانشناسی است و این نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ایده که مرگ می تواند «مهربان» باشد، با آنچه کارشناسان در زمینه مرگ و مردن، دیدگاه «رام» مرگ می نامند، مطابقت دارد. این نیست که مرگ ما را از زندگی ربوده است، بلکه این است که ما را به پایانی خیر می رساند.

“همراه من پیر شو! بهترین ها هنوز در راهند.” رابرت براونینگ (۱۸۱۲-۱۸۸۹)

این توصیف بسیار الهام بخش از سالمندی با مفهوم “پیری موفقیت آمیز” مطابقت دارد، که این دیدگاه را ارائه می دهد که می توان از سال های آخر زندگی به گونه ای فراتر از انتظارات خود لذت برد.

“پیری جوانی از دست رفته نیست، بلکه مرحله جدیدی از فرصت و قدرت است.” بتی فریدن (۱۹۲۱-۲۰۰۶)

یکی از بنیانگذاران جنبش فمینیستی، بتی فریدان، در طول زندگی خود به الهام بخشیدن به زنان ادامه داد و در مورد تجربیات خود در مورد پیری در فواره سن نوشت. در این نقل قول، فریدن مفهوم پیری موفق را به تصویر می کشد. بیایید زندگی بعدی را به‌عنوان زمان رشد به جای افول اجتناب‌ناپذیر تعریف کنیم.

با به اشتراک گذاشتن این نقل قول‌های عاقلانه، شوخ‌آمیز و روشن‌فکر، امیدوارم به شما انگیزه داده باشم که مثبت‌تر در مورد پیری خود فکر کنید و دیدگاه بهتری در مورد راه‌هایی برای زندگی مولد و تا زمانی که می‌توانید به دست آورید.