مهارت استدلال را چگونه تقویت کنیم؟

مهارت استدلال را چگونه تقویت کنیم؟ داشتن مهارت های استدلال بالا می تواند در کار، مدرسه و روابط بین فردی موثر واقع شود. راه های مختلفی برای تغییر و بهبود مهارت های استدلالی شما وجود دارد. در فعالیت هایی شرکت کنید که تفکر انتقادی را تقویت می کند، روی تغییر الگوهای فکری خود کار کنید […]


مهارت استدلال را چگونه تقویت کنیم؟

داشتن مهارت های استدلال بالا می تواند در کار، مدرسه و روابط بین فردی موثر واقع شود. راه های مختلفی برای تغییر و بهبود مهارت های استدلالی شما وجود دارد. در فعالیت هایی شرکت کنید که تفکر انتقادی را تقویت می کند، روی تغییر الگوهای فکری خود کار کنید و یاد بگیرید افکار غیرمنطقی را تشخیص دهید.

در وهله اول به تلاش برای آموختن چیزهای جدید ادامه دهید. یک راه عالی برای بهبود مهارت های استدلال این است که به تلاش برای چیزهای جدید ادامه دهید. ذهن مانند هر ماهیچه دیگری است. نیاز به ورزش و تحریک دارد پس سعی کنید سرگرمی ها و فعالیت های جدید را به طور منظم امتحان کنید. فعالیت هایی را انتخاب کنید که بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. اگر از قبل از علاقه مندان به فضای باز هستید، به جای پیاده روی به یادگیری قلاب بافی فکر کنید. اگر به صنایع دستی علاقه دارید و با دستان خود کار می کنید، سعی کنید در اوقات فراغت خود جدول کلمات متقاطع یا سودوکو را انجام دهید. در صورت امکان در کلاس ها شرکت کنید. شرکت در کلاس سفالگری یا کلاس شعر در یک مرکز اجتماعی محلی می تواند راهی سرگرم کننده برای به چالش کشیدن مغز شما و تشویق شما به امتحان چیزهای جدید باشد.

یکی از مواردی که در بهبود تفکر استدلالی شما بسیار موثر است درگیر شدن در فعالیت هایی است که نیاز به تفکر انتقادی دارند، در زیر نمونه هایی از این فعالیتها ذکر شده است:

ورزش. ورزش در واقع روی حافظه و تفکر تاثیر دارد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که بخش‌هایی از مغز که مسئول تفکر و استدلال هستند در افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند بزرگ‌تر است. همچنین ورزش استرس و اضطراب را کاهش می دهد و خلق و خوی را تقویت می کند که می تواند تمرکز و یادگیری را آسان تر کند. سعی کنید فعالیت بدنی منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این امر می تواند منجر به بهبود مهارت های تفکر انتقادی شود. در حالی که محققان هنوز مطمئن نیستند که یک شکل از ورزش بهتر از دیگری است، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ورزشهای هوازی برای تحریک ذهنی بسیار مفیدتر هستند.

خاطره نویسی.  نوشتن خاطرات روزانه نیز می تواند باعث بهبود مهارت های تفکر انتقادی شود. علاوه بر این که به شما کمک می کند روز خود را دوباره مرور کنید، نگارش و تفکر را در شما تسهیل می کند. نوشتن یک تلاش فعال است. این فعالیت شما را مجبور می کند افکار خود را گسترش دهید و کشف کنید. داشتن دفترچه ای که جزئیات روزانه، احساسات و هر چیزی که در طول روز به آن فکر می کردید در آن نگارش شده است، می تواند شما را به فردی درونگراتر و آگاه تر تبدیل کند و منجر به مهارت های استدلالی بالاتر می شود. هر روز زمانی را به یادداشت برداری اختصاص دهید.

برنامه‌ریزی روزانه. زمان‌های منظمی را در زندگی روزمره خود در نظر بگیرید، مانند مسواک زدن، دوش گرفتن و خوردن شام. برنامه‌ریزی روزانه بعد از فعالیتی که عادت دارید هر روز انجام دهید، مفید است.

داستان بخوانید. مطالعه به طور کلی برای بهبود تفکر انتقادی عالی است. با این حال، داستان به طور خاص می تواند به شما این امکان را بدهد که با عدم قطعیت و ابهام راحت تر باشید. این می تواند به تفکر پیچیده تر و همچنین خلاقیت بیشتر منجر شود. داستان می تواند شما را وادار کند که به دلیل تمرکز بر شخصیت، در مورد دیدگاه های دیگر آگاه تر شوید همچنین می تواند شما را با فرهنگ ها، سیستم های اعتقادی و مجموعه مهارت های اطرافیانتان آشنا کند. در استدلال با اطرافیانتان بهتر عمل می کنید زیرا ظرفیت بیشتری برای همدلی خواهید داشت. تفکر سیاه و سفید نیز با خواندن داستان کاهش می یابد. افرادی که در طول زمان داستان می خوانند، ممکن است الگوهای فکری پیچیده تری داشته باشند، زیرا می توانند ابهام را در موقعیت های مختلف بپذیرند.

بازی. بازی هایی انجام دهید که نیاز به مهارت های استدلالی دارند. بازی های مختلفی وجود دارد که شما را ملزم به استدلال می کند. بازی های استراتژیک روی تخته، بازی هایی مانند شطرنج و بازی با کلمات همگی به مهارت های استدلال کمک می کنند. به دنبال بازی های رومیزی باشید که به چیزی بیش از ظاهر متکی هستند. بازی‌های استراتژی عمیق که در آن تصمیم‌گیری بخش کلیدی فرآیند است راکاوش کنید. یک شب بازی معمولی را با دوستان خود برنامه ریزی کنید و هدف خود را انجام بازی هایی کنید که نیاز به فکر و توجه دارند. سرنخ و ریسک نیاز به تفکر انتقادی دارند. بازی هایی مانند Scrabble و Boggle به شما یاد می دهند که اطلاعات را به سرعت تجزیه و تحلیل کنید. شطرنج و چکرز همگی به مهارت استدلال نیاز دارند. پیوستن یا راه اندازی یک باشگاه شطرنج را در نظر بگیرید. بازی هایی را در نظر بگیرید که می توانید به تنهایی انجام دهید. شما می توانید بازی های کارتی خاص را به تنهایی به صورت آنلاین انجام دهید. یک مکعب روبیک بخرید و برای حل آن وقت بگذارید.

خلق کردن. مجبور کردن خود به خلق کردن به طور منظم می تواند مهارت های استدلال را بهبود بخشد. لزوماً لازم نیست در یک فعالیت خلاقانه مهارت بالایی داشته باشید، اما مجبور کردن ذهن به امتحان چیزهای جدید می تواند مهارت های استدلال را افزایش دهد. سعی کنید یک ساز موسیقی بنوازند. طراحی را شروع کنید و به خلق یک اثر هنری در قالب نقاشی بپردازید. شعر بنویسید و آهنگ کوتاهی بسازید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.