آیا شما هم در شب دچار حملات پانیک می شوید؟ تنها نیستید. حملات پانیک شبانه چیست و چه کارهایی در راستای درمان و رفع آن ها می توان انجام داد؟

  حملات پانیک شبانه بین ۴۴ تا ۷۱ درصد از افراد مبتلا به اختلال پانیک را تحت تاثیر قرار می دهد. شرایط فیزیکی – آپنه خواب و تشنج های مرتبط با خواب – گاهی اوقات می توانند حملات پانیک شبانه را تقلید کنند. حملات پانیک شبانه گاهی اوقات با ترس از دست دادن هوشیاری در […]


 

حملات پانیک شبانه بین ۴۴ تا ۷۱ درصد از افراد مبتلا به اختلال پانیک را تحت تاثیر قرار می دهد.

شرایط فیزیکی – آپنه خواب و تشنج های مرتبط با خواب – گاهی اوقات می توانند حملات پانیک شبانه را تقلید کنند.

حملات پانیک شبانه گاهی اوقات با ترس از دست دادن هوشیاری در خواب همراه است.

روان درمانی، از جمله CBT، می تواند به حملات پانیک شبانه کمک کند.

این یک تجربه شیطانی است. ساعت دو یا سه صبح با ضربان قلب از خواب بیدار می شوید. حالت تهوع. ممکن است تعجب کنید که آیا در حال مرگ یا حمله قلبی هستید. معمولاً کمتر از یک ساعت بعد، قسمت می گذرد. اگرچه دوباره به خواب رفتن ممکن است سخت باشد.

برای افرادی که برای حملات پانیک درمان کرده‌ام، تجربه هراس شبانه معمولاً مرموزترین است. بسیاری از مردم نمی دانند که نامی برای این پدیده وجود دارد، یا ممکن است تصور کنند که حتماً یک کابوس فراموش شده را دیده اند (که می تواند چنین باشد). استرس زا است.

حملات پانیک شبانه

حملات پانیک شبانه که به آن حملات پانیک شبانه نیز گفته می شود، به ویژه در افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند، رایج است. تخمین زده می شود که ۴۴ تا ۷۱ درصد از افراد مبتلا به اختلال پانیک حداقل دچار حمله پانیک شبانه خواهند شد (کراسک و تسائو، ۲۰۰۵) و کسری از این افراد فقط علائم پانیک را در شب تجربه می کنند. در حالی که علائم فیزیکی حملات پانیک شبانه مشابه علائم روزانه است، شناسایی یک محرک ممکن است دشوار باشد. بر خلاف حملات پانیک در طول روز، که اغلب به دنبال طوفانی از رویدادهای استرس زا یا افکار مضطرب می آیند، حملات پانیک شبانه اغلب افراد را در شب بیدار می کنند، گاهی اوقات بدون هیچ تذکر واضحی.

تحقیقات در مورد حملات پانیک شبانه نشان داده است که این حملات با چندین عارضه از جمله افکار خودکشی همراه است (اسمیت و همکاران، ۲۰۲۰). در افراد مبتلا به اختلال پانیک، همزیستی حملات پانیک در شب و روز با تظاهرات شدیدتر مرتبط است در حالی که حملات شبانه به تنهایی بیشتر با وحشت شبانه مرتبط است (ناکامورا و همکاران، ۲۰۱۳). به طور کلی، کمتر از اختلال پانیک به طور کلی در مورد این تظاهرات شناخته شده است.

مشکل برای درمان

روان درمانی، از جمله درمان شناختی رفتاری و درمان تعهد پذیرش، درمان های انتخابی برای اختلال هراس هستند. با این حال، درمان حملات پانیک شبانه می تواند دشوارتر باشد. در درمان شناختی رفتاری، یک فرض اصلی این است که افکار ما بر احساس ما تأثیر می‌گذارند، با حملات پانیک شبانه، فرد بعید است بتواند فکری را که قبل از تجربه رخ داده است شناسایی کند.

گفته می شود، روان درمانی هنوز هم می تواند مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که ترس کلی از دست دادن هوشیاری با حملات پانیک شبانه مرتبط است (اسمیت و کاپرون، ۲۰۲۱) و آن را به یک هدف بالقوه برای مداخلات شناختی تبدیل می کند. علاوه بر این، تغییرات رفتاری در بهداشت خواب ممکن است علائم را در برخی بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده است که درمان شناختی رفتاری در کاهش علائم پانیک در افراد مبتلا به حملات پانیک شبانه با افزایش در یک نمونه از بیماران تا یک سال پس از درمان موثر است (مانچارد و همکاران، ۲۰۱۳).

اگر حملات پانیک شبانه را تجربه می کنید، در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید برای بهبود وضعیت خود بردارید.

  1. ۱٫ به چیزی آرام قبل از خواب ضربه بزنید

آنچه قبل از خواب احساس می کنیم اغلب بر احساس ما در طول خواب تأثیر می گذارد. هنگامی که به خواب می روید یا ساعات قبل از آن، سعی کنید به چیزی آرامش بخش مانند موسیقی آرام بخش یا زمان با حیوان خانگی دسترسی داشته باشید. در این زمان از فعالیت های پر هیجان خودداری کنید. به عنوان مثال، ژورنال‌نویسی می‌تواند در بهبود سلامت روان کلی فوق‌العاده باشد، اما اگر متوجه می‌شوید که در مورد موضوعات فعال می‌نویسید، ساعت‌های قبل از خواب زمان خود را برای نوشتن دفتر برنامه‌ریزی کنید.

  1. ۲٫ یک برنامه پیش از موعد تنظیم کنید

اگر متوجه شدید که اغلب دچار حملات پانیک شبانه می‌شوید، یا در حال حاضر هنگام خوابیدن دچار اضطراب می‌شوید، زودتر آماده شوید. اجسام آرامش بخش را روی میز خواب خود قرار دهید. این ممکن است یک فنجان چای نعناع فلفلی، یک حیوان عروسکی یا کارتی با مانتراهای مثبت باشد که در این زمان به شما کمک کند. این می تواند به شما کمک کند تا حدی کنترل را به دست آورید.

  1. ۳٫ به دنبال محرک ها باشید

آیا متوجه الگوهایی از حملات پانیک می شوید؟ آیا این اتفاق بیشتر در طول هفته می افتد یا در آخر هفته؟ آیا مصرف الکل محرک است؟ شاید متوجه شده باشید که این ها با کابوس ها همزمان است. این اطلاعات می تواند به شما در ایجاد برنامه ای برای رفع استرس و اضطراب کلی شما کمک کند.

  1. ۴٫ برای قرار ملاقات با پزشک برنامه ریزی کنید

اگر در شب با علائم هراس دست و پنجه نرم می کنید، مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه ممکن است برای رد علل فیزیکی بالقوه ارزشمند باشد. چالش های بهداشتی از جمله آپنه خواب و تشنج های مرتبط با خواب می توانند ویژگی های مشابه حملات پانیک در برخی افراد داشته باشند. اگر علائم شما ریشه در استرس و اضطراب دارد، پزشک شما نیز می‌تواند شما را برای درمان راهنمایی کند.

  1. یک روتین Wind-Down ایجاد کنید

درست همانطور که یک هلیکوپتر برای فرود نیاز به زمان دارد، ما نیز برای کاهش استرس قبل از خواب به زمان نیاز داریم. هر چه در عصر بیشتر زخمی باشیم، اغلب به زمان بیشتری نیاز داریم. ایجاد یک برنامه روتین شامل فعالیت‌های آرام‌بخش‌تر در ساعات آخر ممکن است به شما کمک کند تا در حالت ذهنی برای خواب قرار بگیرید.

  1. ۶٫ از مصرف الکل قبل از خواب اجتناب کنید

در حالی که اکثر مردم می دانند که کافئین می تواند با خواب تداخل کند، بسیاری از آنها الکل را آرامش بخش می دانند. با این حال، الکل می تواند معماری خواب را تغییر دهد (Arnedt et al., 2011). در حالی که من نتوانستم تحقیقاتی را پیدا کنم که به طور خاص اثرات الکل را بر حملات پانیک شبانه بررسی کند، الکل به عنوان محرکی برای انواع مشکلات مرتبط با خواب شناخته شده است.

در نتیجه

حملات پانیک شبانه می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. با این حال، کمک وجود دارد. روان درمانی، کاهش استرس و گاهی اوقات مداخلات پزشکی ممکن است تسکین دهنده باشد.