درمان PTSD طولانی مدت: بررسی دو تکنیک درمانی برای درمان افراد مبتلا به PTSD

درمان PTSD طولانی مدت: تحقیقات عصب روانشناسی در حال بررسی مسیرهای جایگزین برای درمان مغز است. زنده ماندن از رویدادهای تهدید کننده زندگی، از جمله رویدادهایی که به صورت لحظه ای خطرناک به نظر می رسد، می تواند باعث تغییرات طولانی مدت مغز شود. مغز آسیب دیده ممکن است از نظر احساسی بیش از حد واکنش نشان دهد و خطر را در مکان هایی ببیند که دیگران هیچ چیزی را نمی بینند. روش‌های درمانی جدید ممکن است به زودی بتوانند PTSD طولانی مدت را درمان کنند - یا اگر مدت کوتاهی پس از یک ضربه استفاده شوند، به طور کلی از PTSD جلوگیری کنند. مبتلایان به PTSD اکنون گزینه های درمانی جدیدی دارند. تعداد بسیار کمی از مبتلایان در مورد آنها می دانند. مانی یکی از آن دوستانی بود که همه او را دوست داشتند. او سرگرم‌کننده، باهوش، شوهری دوست‌داشتنی، پدری عالی و فوق‌العاده در کار بود. بعد جنگ آمد. در حالی که جنگیدن به عنوان یک سرباز چالش های زیادی دارد، به ویژه یک قسمت برای مغز مانی بسیار قوی بود. هنگامی که واحد او ناگهان خود را محاصره کرده و از ارتباط با شبکه پشتیبانی خود قطع شده بود، مانی کسی بود که داوطلب شد تا آتش شجاعانه دشمن را انجام دهد، از پناهگاه آنها خارج شود، تجهیزات رادیویی آنها را نجات دهد و برای کمک علامت دهد. در حالی که او جان سایر سربازان خود را نجات داد و در ابتدا خودش خوب به نظر می رسید، چندین سال بعد تأثیرات آن رویداد منجر به ناتوانی کامل در عملکرد شد. کوچکترین حرکت، صدا، هر نوع هیاهوی یا استرس روزمره او را در حالت خشم قرار می دهد. اکنون، خوشبختانه، دو روش درمانی جدید از تحقیقات در حال ظهور است که امیدواریم مانی را قادر به بازگشت به عملکرد طبیعی کند: اکسیژن درمانی هایپرباریک و بلوک گانگلیون ستاره ای.

درمان PTSD طولانی مدت درمان PTSD طولانی مدت: تحقیقات عصب روانشناسی در حال بررسی مسیرهای جایگزین برای درمان مغز است. زنده ماندن از رویدادهای تهدید کننده زندگی، از جمله رویدادهایی که به صورت لحظه ای خطرناک به نظر می رسد، می تواند باعث تغییرات طولانی مدت مغز شود. مغز آسیب دیده ممکن است از نظر […]


درمان PTSD طولانی مدت

درمان PTSD طولانی مدت: تحقیقات عصب روانشناسی در حال بررسی مسیرهای جایگزین برای درمان مغز است.

زنده ماندن از رویدادهای تهدید کننده زندگی، از جمله رویدادهایی که به صورت لحظه ای خطرناک به نظر می رسد، می تواند باعث تغییرات طولانی مدت مغز شود.

مغز آسیب دیده ممکن است از نظر احساسی بیش از حد واکنش نشان دهد و خطر را در مکان هایی ببیند که دیگران هیچ چیزی را نمی بینند.

روش‌های درمانی جدید ممکن است به زودی بتوانند PTSD طولانی مدت را درمان کنند – یا اگر مدت کوتاهی پس از یک ضربه استفاده شوند، به طور کلی از PTSD جلوگیری کنند.

مبتلایان به PTSD اکنون گزینه های درمانی جدیدی دارند. تعداد بسیار کمی از مبتلایان در مورد آنها می دانند.

مانی یکی از آن دوستانی بود که همه او را دوست داشتند. او سرگرم‌کننده، باهوش، شوهری دوست‌داشتنی، پدری عالی و فوق‌العاده در کار بود.

بعد جنگ آمد. در حالی که جنگیدن به عنوان یک سرباز چالش های زیادی دارد، به ویژه یک قسمت برای مغز مانی بسیار قوی بود. هنگامی که واحد او ناگهان خود را محاصره کرده و از ارتباط با شبکه پشتیبانی خود قطع شده بود، مانی کسی بود که داوطلب شد تا آتش شجاعانه دشمن را انجام دهد، از پناهگاه آنها خارج شود، تجهیزات رادیویی آنها را نجات دهد و برای کمک علامت دهد.

در حالی که او جان سایر سربازان خود را نجات داد و در ابتدا خودش خوب به نظر می رسید، چندین سال بعد تأثیرات آن رویداد منجر به ناتوانی کامل در عملکرد شد. کوچکترین حرکت، صدا، هر نوع هیاهوی یا استرس روزمره او را در حالت خشم قرار می دهد. اکنون، خوشبختانه، دو روش درمانی جدید از تحقیقات در حال ظهور است که امیدواریم مانی را قادر به بازگشت به عملکرد طبیعی کند: اکسیژن درمانی هایپرباریک و بلوک گانگلیون ستاره ای.

اکسیژن درمانی هیپرباریک  (Hyperbaric Oxygen Therapy)

اکسیژن درمانی هیپرباریک از اکسیژن خالص برای تسریع بهبودی استفاده می کند و اغلب برای درمان شرایطی مانند بیماری رفع فشار یا قانقاریا استفاده می شود.

آیا ممکن است که اکسیژن درمانی بتواند به PTSD کمک کند؟

محققان دانشگاه تل‌آویو اسرائیل و مرکز پزشکی شامیر، اسکن‌های مغزی سربازان اسرائیلی را که ضربه‌های روحی دوران جنگ آن‌ها را دچار PTSD طولانی مدت کرده بود، مورد مطالعه قرار دادند. همانطور که آنها در مجله علمی PLOS One گزارش کردند، اسکن ها آسیب فیزیکی را در ناحیه هیپوکامپ و لوب فرونتال نشان دادند.

به دلیل این آسیب ارگانیک مغز، گفتار درمانی اغلب به اندازه کافی مؤثر نبوده است. آنها استدلال کردند که آسیب مغزی PTSD احتمالاً برای التیام زخم های عاطفی نیاز به درمان فیزیکی دارد.

در دور اولیه آزمایش، که شامل ۶۵ جانباز جنگی مبتلا به PTSD عمده بود، قبل و بعد از اسکن مغز پیشرفت‌های عمده‌ای در هیپوکامپ و لوب فرونتال نشان داد. مطالعه کوچک بود و تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی درمان مورد نیاز است، اما نتایج امیدوارکننده است.

درمان هایپرباریک اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد تا ایجاد رگ های خونی و نورون های جدید را فعال کند. تزریق اکسیژن سلول های بنیادی را دوباره فعال می کند و باعث تکثیر (رشد بیشتر) آنها می شود. اکسیژن همچنین تولید رگ های خونی جدید را تحریک می کند که تصور می شود منجر به افزایش فعالیت مغز و بازگرداندن بافت های زخمی به عملکرد طبیعی می شود.

درمان‌ها در یک اتاقک اکسیژن هیپرباریک انجام می‌شوند، جایی که فشار اتمسفر بالاتر از فشار سطح دریا است و هوا غنی از اکسیژن است.

بلوک گانگلیون ستاره ای(Stellate Ganglion Block)

درمان بلوک گانگلیون ستاره ای شامل تزریق به گردن فرد است که منجر به آرامش بخش هایی از سیستم مغزی می شود که تروما باعث واکنش بیش از حد شده است.

نتایج به اندازه کافی چشمگیر بوده است که در حال حاضر بیش از ۵۰ مرکز درمان بلوک گانگلیونی ستاره ای در سراسر ایالات متحده وجود دارد که این درمان در آن انجام می شود. توجه داشته باشید که تعدادی از مقالات در مجلات مرتبط با ارتش منتشر شده است PTSD. یک آسیب جدی جسمی و روحی است، ارتش مسئولیت خود را برای یافتن درمان های موثر برای سربازان مجروح خود جدی گرفته است.

برخی از مبتلایان به PTSD که این درمان را دریافت کرده اند گزارش داده اند:

خواب بهتر

احساس جهش یا عصبی بودن کمتر

کاهش اضطراب، حملات پانیک و افسردگی

توانایی برقراری ارتباط مجدد با دیگران

حافظه و تمرکز بهتر

صمیمیت و بهبود عملکرد جنسی

نقش حیاتی روان درمانی مرسوم

هم در حین و هم بعد از دو درمان فوق، روش های روان درمانی سنتی موفقیت درمان را افزایش می دهند.

درمان فردی حیاتی است. عادات ایجاد شده توسط PTSD لزوماً خود به خود از بین نمی روند. درک آنچه برای آنها اتفاق افتاده است به مبتلایان به PTSD کمک می کند تا تجربیات دردناک خود را هضم کنند تا شرم و گناه مرتبط با آنها از بین برود. علاوه بر این، درمان CBT می‌تواند بازگشت از باورها و واکنش‌های PTSD به پاسخ‌های عادی، عملکردی و سالم به استرس‌های زندگی را تسریع بخشد.

خانواده درمانی همچنین می تواند برای مدیریت رنج ثانویه PTSD اعضای خانواده، از جمله کودکان، حیاتی باشد. درک علائم، علل و درمان امیدوار کننده PTSD می تواند تأثیرات منفی تنش و طغیان های عاطفی ناشی از PTSD را بر سایر اعضای خانواده کاهش دهد. .

زوج درمانی می تواند برای التیام روابط عاشقانه ای که ممکن است توسط طغیان خشم مرتبط با PTSD آسیب دیده باشد، حیاتی باشد. زوج‌ها به مهارت‌های قوی برای رسیدگی به مکالمات دشوار مانند پاک کردن رنجش‌های ناشی از تأثیر PTSD بر تحریک‌پذیری و سرعت خشم نیاز دارند. راهنمایی یک زوج درمانگر موثر می تواند التیام وابستگی بین زن و شوهر را تسریع بخشد، در غیر این صورت هرگونه طغیان عصبانی یا خشم آشکار فردی که دارای PTSD است می تواند آسیب قابل توجهی به پیوند زناشویی وارد کند.

نکته آخر برای مبتلایان به  PTSD

مانی در حال حاضر در یک مطالعه بیشتر در مورد اثربخشی درمان با اکسیژن هیپرباریک شرکت می کند. اگر پس از این درمان همچنان با علائم PTSD مبارزه کند، امیدوار است که بلوک گانگلیون ستاره ای را دریافت کند.

در حالی که درمان با اکسیژن هایپرباریک هنوز در مرحله تحقیقاتی با توجه به درمان PTSD است (اگرچه به طور گسترده برای درمان سایر شرایط استفاده می شود)، بلوک گانگلیون ستاره ای ممکن است در حال حاضر برای بسیاری در دسترس باشد. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده با PTSD دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که امیدی وجود دارد.

نویسنده:

سرکار خانم آزاده سعادتمند

جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره لطفا یا شماره تماس های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.