درمان اختلالات اضطرابی

درمان اختلالات اضطرابی : چند نوع درمان موثر که به لحاظ علمی هم تاثیر انها ثابت شده برای کودکان دارای اختلال اضطرابی وجود دارد. دو نوع درمانی که بیشترین کمک را به این کودکان می کن درمان شناختی رفتاری و دارو است. دکتر شما ممکن است یکی یا ترکیبی از این درمانها را به شما […]


درمان اختلالات اضطرابی : چند نوع درمان موثر که به لحاظ علمی هم تاثیر انها ثابت شده برای کودکان دارای اختلال اضطرابی وجود دارد. دو نوع درمانی که بیشترین کمک را به این کودکان می کن درمان شناختی رفتاری و دارو است. دکتر شما ممکن است یکی یا ترکیبی از این درمانها را به شما توصیه کند.

نمی توان گفت که یک درمان خاص برای همه کودکان بهتر است. شاید یک کودک به یک درمان بهتر و زودتر پاسخ دهد و کودک دیگری به درمانی دیگر. به همین دلیل باید با دکتر و روانشناس خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرید که کدام درمان برای کودک شما و سبک زندگیتان مناسب تر است. ممکن است پیدا کردن درمان مناسب زمان ببرد یا واکنش کودک شما به درمان درطی زمان تغییر کند.

درمان رفتاری شناختی

به لحاظ علمی ثابت شده است که درمان رفتاری شناختی در درمان اختلالات اضطرابی موثر است. در این درمان فنون و مهارتهایی به کودکتان می آموزند تا اضطرابش کاهش یابد. کودک شما یاد می گیرد که الگوهای رفتاری و افکار منفی را شناسایی کند و با افکار و رفتارهای درست جایگزین کند. او همچنین یاد می گیرد که افکار واقع بینانه را از افکار غیرواقعی جدا کند و برای تمرین انچه که در جلسه درمان یاد گرفته است به او تکلیف داده می شود. این تکالیف تکنیکهایی هستند که می تواند سریع یاد بگیرد و انجامشان دهد تا اضطرابش را کاهش دهد.

حمایت شما برای موفقیت درمان کودکتان مهم است. درمانگر با شما مرتبط است تا از فرایند بهبود در خانه و مدرسه اطمینان پیدا کند. درمانگر به شما توصیه هایی می دهد که اعضای خانواده برای بهبود علایم کودک بهتر است چگونه با او تعامل کنند.

درمان شناختی رفتاری یک درمان کوتاه مدت است که حدود ۱۲ هفته ادامه دارد ولی نتایج ان طولانی مدت باقی می ماند.

اشکال دیگر درمان روانشناختی نیز می تواند در درمان کودکان مبتلا به اختلال اضطرابی موثر باشد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا ACT از استراتژیهای پذیرش و ذهن آگاهی ( یعنی زندگی در لحظه حال و تجربه کردن بدون قضاوت) استفاده می کند تا بتوانیم با افکار، احساسات و عواطف ناخواسته کنار بیاییم.

درمان رفتاری دیالکتیکی یا DBT بر مسئولیت پذیری در قبال مشکلات تاکید می کند و به کودکان کمک می کند بررسی کنند که چطور با عواطف منفی شدید و متعارض کنار می آیند.

دارو درمانی 

دارو می تواند در درمان اختلالات اضطرابی مفید باشد. دارو معمولا همراه با روان درمانی تجویز می شود. یک تحقیق گسترده نشان داد که ترکیب درمان شناختی رفتاری و قرص ضدافسردگی برای کودکان سنین ۷ تا ۱۷ سال بهتر از هریک از این درمانها به تنهایی است.

دارو می تواند یک درمان کوتاه مدت یا درازمدت باشد بسته به اینکه علائم کودک شما چقدر شدید هستند و کودک چطور به درمان پاسخ می دهد. شما باید در رابطه با این موضوع با دکتر صحبت کنید. همچنین دکتر شما باید درمورد داروهای دیگری که کودکتان درحال حاضر مصرف می کند اطلاع داشته باشد.

داروهایی که بازدارنده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) هستند یا بازدارنده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI) هستند درحال حاضر داروی انتخابی برای درمان اضطراب کودکان و بزرگسالان می باشند. دیگر انواع داروها مثل ضدافسردگیهای سه حلقه ای یا بنزودیازپین ها کمتر در درمان اضطراب کودکان به کاربرده می شوند. سازمان دارو و غذای امریکا استفاده از SSRIها و SNRIها را برای درمان کودکان تایید کرده است.

درخواست کمک

رفتن نزد روانشناس یا روانپزشک برای اختلالات روانی کودکتان به اندازه ویزیت دکتر برای سلامت جسمی او اهمیت دارد. پیداکردن یک متخصص سلامت که هم خودتان و هم کودکتان بتوانید با او کار کنید و هردو احساس راحتی با او داشته باشید بسیار مهم است.

اختلالات اضطراب در کودکان قابل درمان هستند و می توان انها را با روانشناسان و متخصصان سلامت درمان کرد. روانپزشکان می توانند قرص تجویز کنند. روانشناسان، مددکاران اجتماعی و مشاوران روان درمانی هایی مثل درمان شناختی رفتاری به شما ارائه می دهند.

یک درمانگر باید سوالات شما را درمورد روش، آموزش و هزینه درمان پاسخ دهد. لیستی از علائم کودکتان تهیه کنید و درمورد هر دارویی که کودکتان برای آلرژی یا هر بیماری دیگری مصرف می کند با دکتر درمیان بگذارید.

می توانید این سوالات را بپرسید:

چه آموزش و تجربه ای در زمینه درمان اختلالات اضطرابی دارید؟

آیا در درمان کودکان تخصص دارید؟ ( اگر فرزندتان نوجوان است درمورد محدوده سنی لازم سوال کنید)

رویکرد شما در درمان چیست؟ آیا درمان شناختی رفتاری کار می کنید یا درمانهای دیگر؟

سیر درمان چقدر طول می کشد؟

چندوقت یکبار باید برای جلسات درمانی بیاییم؟

آیا لازم است که اعضای خانواده حضور بیابند؟

چگونه باید بفهمم که کودکم به درمان پاسخ می دهد یا نه؟

اگر کودک من به درمان پاسخ ندهد آیا درمان را تغییر می دهید یا او را ارجاع می دهید؟

با رشد سن کودک، آیا علایم او تغییر خواهند کرد؟ پاسخ او به درمان تغییر خواهد کرد؟

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.