آیا نگرانی در مورد رابطه خود، شما را در شب بیدار نگه می دارد؟

  تحقیقات جدید شب‌های بی‌خوابی افراد مضطرب را نشان می‌دهد. وقتی صحبت از عواملی می شود که خواب خوب را تقویت می کنند، بیشتر مردم به روابط فکر نمی کنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه نگرانی های دلبستگی در زوج های جوان و مسن می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. در نظر […]


 

تحقیقات جدید شب‌های بی‌خوابی افراد مضطرب را نشان می‌دهد.

وقتی صحبت از عواملی می شود که خواب خوب را تقویت می کنند، بیشتر مردم به روابط فکر نمی کنند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه نگرانی های دلبستگی در زوج های جوان و مسن می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد.

در نظر گرفتن سبک رابطه خود و شریک زندگی تان ممکن است خواب بهتری را برای هر دوی شما فراهم کند.

وقتی به عواملی که بر خواب شما تأثیر می گذارد فکر می کنید، نگرانی در مورد وفاداری همسرتان به شما ممکن است آخرین دلیل ممکن به نظر برسد. بیشتر مطالبی که در مورد خواب خوب می خوانید بر حفظ عادات سالم مانند ورزش صبحگاهی، به حداقل رساندن تحریکات شبانه و اجتناب از الکل قبل از رفتن به رختخواب متمرکز است. هیچ کس در مورد احساس اینکه شریک زندگی شما به شما اهمیت می دهد و با شما همراه خواهد بود صحبت نمی کند. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که به طور شگفت انگیزی، همین احساسات می توانند به خواب شما کمک کنند یا مانع خواب شما شوند.

خواب و کیفیت رابطه شما

طبق مطالعه جدیدی که توسط یوکسی زی و همکارانش در دانشگاه کارنگی ملون (۲۰۲۴) انجام شد، اگرچه خواب باعث ارتقای سلامتی می شود، اما در هنگام خواب نیز به طور بالقوه “در برابر آسیب و زیان آسیب پذیر هستید.” وقتی همه چیز با شریک رابطه تان خوب پیش می رود، کمتر احتمال دارد که این احساسات ضعف را تجربه کنید. واضح است که مشاجره با همسرتان یا داشتن شریکی که عادات خوابش بد است می تواند برای خواب شما مضر باشد. اما، در دراز مدت، Xie و همکاران. باور کنید که نگرانی در مورد پایه و اساس رابطه شما مقصر واقعی است.

یکی از عوامل عاطفی کلیدی که می تواند زمینه ساز نگرانی در مورد رابطه شما باشد، به گفته تیم CMU، اضطراب دلبستگی است. برخاسته از چارچوب تئوری سبک دلبستگی بزرگسالان، این نوع اضطراب زمانی رخ می‌دهد که افراد به دنبال صمیمیت با شرکای خود هستند، اما این باور اساسی را حفظ می‌کنند که نزدیک‌ترین افراد به آن‌ها رها می‌شوند یا آنها را رها می‌کنند. “هوشیاری بیش از حد برای تهدید” آنها می تواند برانگیختگی آنها را افزایش دهد و آرامش را برای افراد دلبسته مضطرب و اجازه دادن به خواب را دشوار کند.

روش دیگری نیز وجود دارد که سبک دلبستگی می‌تواند با خواب افراد در یک رابطه طولانی‌مدت تداخل داشته باشد، و آن زمانی است که فرد به شدت از ترس اجتناب می‌کند. افرادی که دارای این سبک دلبستگی هستند، همانطور که از این اصطلاح پیداست، در برابر نزدیکی با شریک زندگی خود مقاومت می کنند، حتی اگر در یک رابطه متعهدانه باشند. اضطراب آنها ناشی از ترس از رها شدن است و بنابراین “اغلب نیاز به امنیت رابطه ای را انکار می کنند.” در طول روز، آنها احساسات منفی خود را سرکوب می کنند، اما در شب “احساسات سرکوب شده آنها ممکن است دوباره ظاهر شوند”، که سپس خواب آنها را مختل می کند.

آزمایش اتصال سبک پیوست-خواب

نویسندگان CMU با استفاده از دو نمونه جداگانه از بزرگسالان در روابط متاهل یا متعهد، رابطه بین سبک دلبستگی و کیفیت خواب را آزمایش کردند. نمونه اول شامل ۱۱۳ زوج با میانگین سنی ۴۰ سال و نمونه دوم دارای ۲۷۱ زوج متاهل با میانگین سنی ۷۰ سال بود.

همه شرکت‌کنندگان معیارهای سبک دلبستگی را با مواردی مانند «نگران رها شدن» (اضطراب) و «ترجیح می‌دهم به مردم نشان ندهم که در عمق وجودم چه احساسی دارم» (اجتناب) را تکمیل کردند. معیار ۱۰ ماده ای «امنیت پایه خانه» شامل رتبه بندی جملاتی مانند «همسرم همیشه در کنار من است هر زمان که به او نیاز داشته باشم».

یک پرسشنامه گسترده کیفیت خواب شرکت‌کنندگان را ارزیابی کرد، از جمله مواردی که بر رضایت از خواب، تأخیر، مدت زمان، کارایی، مصرف دارو و هوشیاری/خواب‌آلودگی در طول روز تأثیر داشتند. هر دو شریک تمام اقدامات را تکمیل کردند و به تیم تحقیقاتی اجازه دادند تا اثرات فردی را در تعامل با اثرات شریک بررسی کنند. به‌علاوه، تیم تحقیقاتی معیاری از عاطفه منفی را شامل می‌شود که به اضطراب، یا «احساس عصبی بودن» و افسردگی یا «احساس آبی» وارد می‌شود.

زی و همکاران یک مدل آماری را آزمایش کرد که به آنها اجازه می داد تا حدی را که شرکا به طور جداگانه و مشترک به کیفیت خواب یکدیگر از طریق مسیر امنیت دلبستگی و تأثیر منفی کمک می کنند، استنباط کنند. یافته‌ها از یکی از مؤلفه‌های مدل در هر دو نمونه پشتیبانی می‌کردند و آن تأثیر منفی بر کیفیت خواب اجتناب از دلبستگی بالا (کنترل اضطراب دلبستگی) بود. با این حال، تحلیل‌های نمونه مسن‌تر از تأثیر پیش‌بینی‌کننده اضطراب دلبستگی بر کیفیت خواب پشتیبانی نمی‌کند، تا حدی به این دلیل که افراد در نمونه بزرگسالان مسن‌تر در مقیاس کلی اضطراب دلبستگی نمره کمتری کسب کردند. همانطور که نویسندگان پیشنهاد کردند، “این ممکن است به این دلیل باشد که با پیشرفت روابط در بزرگسالی، ترس از رها شدن که زمینه ساز اضطراب دلبستگی است کمتر است.”

داشتن شریک زندگی با اجتناب از دلبستگی بالا، برای هر دو گروه سنی، به طور متناقضی خواب بهتری را پیش بینی کرد. اگرچه داشتن یک شریک با این کیفیت از نقطه نظر رابطه ایده آل نیست، یک مزیت ممکن است این باشد که آنها احساسات خود را با شما در میان نمی گذارند و از شما در برابر رنج کشیدن در مورد احساسات منفی خود محافظت می کنند.

بهترین خواب شبانه خود را داشته باشید

اگر فردی با مشکلات مزمن خواب هستید، Xie و همکاران. مطالعه بینش هایی را در مورد جایی که ممکن است به دنبال تسکین باشید ارائه می دهد. به جای روی آوردن به داروهای خواب، چه با نسخه یا چه بدون نسخه، به روشی که ممکن است شما و همسرتان به برخی از سوالات سبک دلبستگی پاسخ دهید نگاهی بیندازید. چه چیزی ممکن است از دست داده باشید که می تواند به هر دوی شما کمک کند که بهتر بتوانید بدون اضطراب تخت خود را به اشتراک بگذارید؟

به طور خلاصه، از میان بسیاری از عواملی که می‌توانند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارند، ممکن است ارتباطات عاطفی بین شرکا در صدر فهرست اکثر افراد قرار نگیرد. با توجه به این ویژگی های اساسی رابطه خود، ممکن است بتوانید فواید یک خواب خوب شبانه را برای سلامتی خود و همسرتان بیابید.