چکار کنم از کوره در نروم ؟

چکار کنم از کوره در نروم ؟   از کوره در رفتن یعنی فرد حجمی از خشم را تجربه کند که از استانه ی تحملش خارج باشد و رفتاری از خود بروز دهد که عموما این رفتار تنبیه طرف مقابل است مثل قهر کردن  ، سکوت ، فریادزدن ، ترد کردن وحتی کتک زدن وتحقیر […]


چکار کنم از کوره در نروم ؟

 

از کوره در رفتن یعنی فرد حجمی از خشم را تجربه کند که از استانه ی تحملش خارج باشد و رفتاری از خود بروز دهد که عموما این رفتار تنبیه طرف مقابل است مثل قهر کردن  ، سکوت ، فریادزدن ، ترد کردن وحتی کتک زدن وتحقیر کردن

هدف نا هوشیار تنبیه کردن کنترل طرف مقابل است.یعنی فرد میخواهد کاری کند که به طرف مقابل یاد دهد کارش اشتباه بوده است البته این پروسه به شکل نا اگاه رخ میدهد .

تنبیه ها معمولا از همان  جنسی هستند که خود فرد به همان گونه تنبیه شده است یعنی ما اطرافیانمان را با همان شیوه ای تنبیه میکنیم که خودمان تنبیه میشویم.

چگونه از کوره در میرویم؟

وقتی درون نگری ما به شدت پایین باشد ما متوجه شکل گیری خشم درون خود نیستیم بنا بر این جایی متوجه خشم میشویم که دیگر قادر به مهار ان نیستیم و رفتار ما از کنترل ما خارج  می شود.

وقتی به یک موضوع عصبانی کننده فکر میکنیم دچار علائمی میشویم مانند :

سرخ شدن صورت

لرزش صدا

تپش قلب

فشار عضلات صورت

احساس حرارت در بدن

تنفس نا منظم

حبس شدن نفس

تمام اینها نشان دهنده این است که وقتی با موضوعی روبرو میشویم مجموعه ای ازعواطف را تجربه میکنیم که یکی از انها خشم است ومعمولا بقیه این عواطف را نمیبینیم تمام علائم بالا نشان دهنده ترس و اضطراب هم هستند که ما همه را به خشم ربط میدهیم در حالی که منشا خیلی از اینها جای دیگریست اصولا هرگز حس خالص خشم را نجربه نمی کنیم و ان را به شکل اضطرابی تجربه میکنیم که در پشت این اضطراب عواطفی هست که قادر به دیدنش نیستیم.

وقتی بین گفتار ورفتار تناقضی وجود داشته باشد  هر چه تناقص بین این دو بیشتر باشد بیشتر اضطراب را تجربه میکنیم حسی وجود دارد که با بدن انطباق ندارد مثلا در عصبانیت لبخند میزنیم یا گریه میکنیم.

در روابط بین فردی اگر به جای نشان دادن خشم ، غم را نشان دهیم چه پیامی به طرف مقابل میدهیم؟

نشان دادن غم به جای خشم این پیغام را میرساند که ما میخاهیم طرف مقابل را دستکاری کنیم یا فریب دهیم که البته ممکن است در نا هوشیار اتفاق بیوفتد اما طرف مقابل احساس می کند ما فریبکار یا دروغگو هستیم. ما در کودکی برای بروز ترس یا غم تنبیه نشدیم ولی برای بروز خشم بدون استثنا تنبیه شدیم برای همین یاد گرفتیم که خشم را کمتر بروز دهیم و همین مسئله در دراز مدت باعث می شود  ان را نبینیم.

کودک در فرایند رشد قبل از سه سالگی حسی خشم رابیشتر تجربه میکند اما چون بابت ان تنبیه میشود کم کم این احساس را نادیده گرفته و سرکوب میکند.

سرزنش کردن، به تعویق انداختن کار دیگران،  بدبین بودن ، شکایت داشتن از فریبکاری دیگران تکانه های خشم را مانند مسکن در ما کم میکند.

این مسکنهای رفتاری  باعث مقاوم شدن واعتیاد میشوند برای همین خیلی از رفتارها به راحتی کنار گذاشته نمیشوند واز اینجا دفاع کردن و مقاومت کردن شکل میگیرد.

در ارضا کردن خشم لذتی هست که در صورت تکرار ان به این لذت اعتیاد پیدا میکنیم  و این از اثرات مهار نکردن خشم است.

کارکرد سوپر ایگو( والد) چیست؟

سوپرایگو در ما شکل میگیردتاخشم را کنترل کند چون انسان ذاتا حیوانی با خوی درنده است اگر اگاهی وشعور در انسان شکل نمیگرفت این خشم هرگز مهار نمیشد اصولا ترس از سوپرایگو خشم را در ما مهار میکند

سوپرایگو ناسالم نمیتواند خشم را کنترل کند وحتی به ان دامن میزند سوپرایگو از درون فاسد میشود و کارکرد خودرا ازدست میدهد  دنیای واقعی را تحریف میکند برای همین ممکن است کسی اصلا خشم رابروز ندهدو کس دیگری زیادی بروز دهد توازن تمام احساسها در طول روز باید اتفاق بیوفتد

تنها مولفه ی انسان بودن بازداریست . این بازداری بیست درصد هوشیار انسان را شکل داده است هشتاد درصد ناهوشیار مانند حیوانات است .

از کوره در رفتن همیشه بد نیست، الزاما بد نیست اسیب میزند اما کارکرد هم دارد گاهی بر.ز خشم باعث جلوگیری از افسردگی میشود.

خشم هرگز اسیب نمیزند و جزو زیرساخت روانی ماست چیزی که اسیب زننده است نحوه ی بروز خشم است.

بروز خشم اما میتواند  به رابطه اسیب بزند، زمانی که به شکل پرخاش ، تنبیه کردن ، ترد کردن ، فرافکنی ابهام ،دانای کل شدن و تحقیر کردن

اصالت نیازها از کودکی در ما شکل میگیردو اولین وخالصترین حس در انسان نیزخشم است .

خشم ، همه افراد با نوعی خود شیفتگی به دنیا می ایند ، یک جور خود شیفتگی که در خشم معنا پیدا میکند . اما بعد ها به خاطر ترس از سرزنش سوپرایگو در ناخوداگاه خشم گاهی  مهار میشود.

لازم به ذکر است غم وشرم باعث افسردگی نیستند بلکه خشم افسردگی را ایجاد میکند.

سه گام تشخیص احساس خشم دیدن خشم ، دلیل خشم و  بیان خشم است . بعد از دیدن ان، خشم از ناهوشیار به هوشیار منتقل میشود چرا که  بعد از دیدن این احساس دیگر تکانه نیست و وارد هوشیار میشود. بنابر این قابل کنترل است .

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.