چگونه با کودک نق نقو رفتار کنیم؟

سر کردن با کودک نق نقو مانند کودک لجباز سخت است. اما این رفتار اصلا نشان دهنده­ی بیماری کودک نیست .

نق نق کردن کودکان

مثل باران های بهاری ناگهانی و شدید و بدون مقدمه است. نق نق کردن کودکان در سنین پایین بیشتر دیده میشود. هرچه قدر سن بالا میرود، اگر والدین درست رفتار کنند این حالت کم کم بر طرف خواهد شد.

علل نق نق کودکان

یکی از علت های نق نق کردن این است کودکان کوچک نمیتوانند به خوبی منظور خودشان را با حرف زدن به بقیه برسانند و به شدت به خاطر این نکته کلافه میشوند. شاید بگویید، خیر من هر چه بگویم کودکم متوجه می­شود، بله میفهمد چون دو قسمت متفاومت مغز درگیر فهم زبان و بیان کلامی هستند قسمت اول زودتر کامل میشود. فهمیدن آن چیزی که شما به او می­گویید گوش سالم و هوش متوسط لازم دارد و کودک دو ساله کاملا متوجه حرف های شما می­شود، اما خود او نمی­تواند همان حرف های معمولی را بیان کند. برای حرف زدن قسمت های زیادی با هم باید همکاری کنند. اگر شما زبان دومی را فرا گرفته باشید، این مسئله برای شما کاملا واضح است، شما باید کلمات را یاد بگیرید، بدانید معنی آنها چیست و کجا میشود از این کلمه ها استفاده کرد، کاملا این واژه را به حافظه بسپارید و بعد وقتی در موقعیت قرار گرفتید باید آن کلمه را از حافظه خودتان بازیابی کنید. پس تا این قسمت به سه مرحله فهمیدن معنی کلمه و جایگاه استفاده از آن، یادگرفتن یا به حافظه سپردن و نهایتا به یاد آوردن آن می رسیم. قسمت زبانی ادا کردن درست کلمات هم موضوع دیگری است. پس طبیعی است که کودک برای حرف زدن مستاصل باشد و اگر والدین تند مزاج و عصبانی باشند، استرس کودک بالا میرود، اعتماد به نفس کودکتان برای حرف زدن به شدت پایین می­آید، پس احتمال نق نق کردن کودک با گریه حرف زدن و ناله کردن­اش زیاد میشود.

تشخیص اختلال یا بیماری

سر کردن با کودک نق نقو مانند کودک لجباز سخت است. اما حداقل نگران رفتار خطرناکی در کودکان نق نقو نیستیم. کودک نق نقو کودکی است که به جای حرف زدن طبیعی مدام با گریه و غر حرف میزند. علت های نق زدن کودک می تواند متفاوت باشد اما این رفتار اصلا نشان دهنده­ی بیماری کودک نیست. اگر کودک افرادی را در اطرافش داشته باشد که مدام در حال غر زدن و نق زدن باشند و مظلوم نمایی کنند، کودک این رفتار را یاد میگیرد یا ممکن است کودک دفعات اولی که با گریه و نق حرف زده است مورد توجه فوری قرار گرفته باشد، ولی وقتی طبیعی حرف میزند والدین به حرف هایش گوش ندهند. پس یاد می­گیرد وقتی نق میزند زودتر به خواسته­اش میرسد.

تذکر به والدین

والدین عزیز باید رفتار خودشان را قبل از رفتار کودک مورد مشاهده قرار بدهند. دقت کنید که چه رفتاری  انجام میدهید. اگر این رفتار در شما یا همسرتان هست، قدم اول این است خودتان را اصلاح کنید. توجه داشته باشید اگر این رفتار در همسرتان وجود دارد و حاضر به همکاری نیست و رفتارش را نیز عوض نمی­کند هیچ وقت ،هیچ وقت و هرگز از همسرتان نزد کودک بد نگویید. مثلا نگویید “ببین بابا غرمیزنه هیچکی دوستش نداره یا ببین مامانت غر میزنه همه مسخره­ش می کنند و اداش را در میارن” یا خودتان پیش چشم کودکی ادای طرف مقابلتان را وقتی که غر میزند در نیاورید. برای کودک به زبان خودش توضیح بدهید چرا این رفتار بد است. آدم ها دوست ندارند با کسی که غر میزند دوست باشند، خسته می­شوند و کم کم تعاملشان را با آن فرد کم می کنند. از وی بخواهید طبیعی و بدون غر یا نق زدن حرف بزند و این رفتار را مدام با او تمرین کنید و وقتی رفتار درست را انجام میدهد شدیدا تشویقش کنید.

فاطمه حیدری / دپارتمان درمان مرکز مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *