چگونه با کودک نق نقو رفتار کنیم ؟( قسمت دوم )

کودک نق نقو پنج ساله­ی شما نزدتان می­آید و با غر و نق زدن و لوس کردن های فراوان میگوید که حوصله­اش سر رفته است. هیچ وقت نگو …

برخورد با کودک

کودک کودک نق نقو پنج ساله­ی شما نزدتان می­آید و با غر و نق زدن و لوس کردن های فراوان میگوید که حوصله­اش سر رفته است. هیچ وقت نگویید “وای خدا باز این شروع کرد” این یعنی شما هم غرغرو هستید و این بازی تا ابد قرار است در خانه­ی شما ادامه پیدا کند. مطمئن شوید کودکتان بلد است جور دیگری حرف بزند. دقیقا مثل کنترل خشم برای کودک، یک چراغ راهنمایی بکشید یا با مقوا های رنگی با کمک فرزندتان یک چراغ راهنمایی درست کنید. رنگ سبز یعنی همه چیز خوب است و میشود حرکت کنیم تا به هدف برسیم. رنگ زرد یعنی من صدا تو را خیلی خوب نمی­شنوم.

در ادامه مطلب

در نق زدن گاهی کودک کودک نق نقو فقط بریده بریده و زیر زبانی حرف میزند. این رنگ مخصوص این مدل کودکان است. رنگ قرمز یعنی تو خارج از حالت طبیعی حرف میزنی و من اصلا نمی فهمم چه میگویی. این هم مختص آن کودکانی است که با گریه های بلند و نق زدن های زیاد حرف میزنند. هر وقت که کودک طبیعی حرف میزند به او بگوییم “آفرین تو در محدوده­ی سبز چراغ حرف زدی” و با توجه به حرف هایش تا جایی که میتوانید به او گوش دهید و تا حد ممکن به حرف های معقول وی جامه عمل بپوشانید.

مثلا کودک به شما می گوید “مامان من حوصلم سر رفته کمکم کن” اینجا به کودکتان بگویید که خوشحالم که انقدر خوب بلدی حرف بزنی خیلی به مودبانه حرف زدنت افتخار می کنم من باید برم سرکار یا برای فردا باید یک سری کار هارا آماده کنم اما می توانم ۳۰ دقیقه با تو بازی کنم.

ارائه پلن به والدین

دوست داری این ۳۰ دقیقه پازل بازی کنیم؟ دوست داری فیلم ببینیم؟ چند تا گزینه به او بدهید و اجازه دهید که بین آن ها انتخاب کند. اما وقتی با نق به شما میگوید من حوصله­م سر رفته به او بگویید “من که نمی فهمم این نوع حرف زدن که تو ناحیه­ی زرد یا قرمز هست چی میگه، یک ذره آرام باش و در ناحیه­ی سبز حرف بزن” و سعی کنید به او یاد دهید، چند عدد جمله را با وی تمرین کنید.

دفعات اول و با حوصله جملاتش را تصحیح کنید و وقتی خواسته­اش را بدون نق زدن گفت به او پاداش میدهیم و تا جایی که میتوانید به حرفش میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *