بی خوابی ، زود رنجی و بهانه جویی کودک

کودک ۷ ساله دختر دارم مدام سوالهای منفی مانند اگه شب ادار داشته باشم و مامان بیدار نشه ، با وجود خالی کرن ادار دوباره حس ادار دارم ، دوست ندارم مادرم پیر باشه . دستهاشو زیاد میشوره . میل زیادی به انجام تکالیف مدرسه نداره . حتی کلاس نقاشی فرستادم حاضر به تمرین در خانه نیست .ممنون و سپاسگزارم

با سلام
پرسیدن سوال های زیاد درباره آنچه ذهن کودکان را درگیر میکند به واسطه بروز اضطراب اتفاق می‌افتد، این اضطراب به واسطه پیامد رفتارهایی در گذشته و یا ترس از پیامدهای احتمالی در آینده است. کودکان حجم زیادی از آموزش های خود را از طریق یادگیری مشاهده ای بدست می آورند. کافی است یکبار شنیده باشد، یا دیده باشد کودکی به این دلیل تنبیه یا توبیخ شده باشد این شیوه برخورد به شکل پیش فرض در ذهن او باقی میماند. سوالات برای ایجاد آمادگی در مواقع بروز مشکل و پیش بینی پذیر بودن شرایط استفاده میشود و میتواند جنبه مقابله ای داشته باشد.
شستشوی دستها اگر در شرایط فعلی و به واسطه تذکرهای مدام برای جلوگیری از بیمار شدن ایجاد شده، طبیعی است اما لازم است از میزان تذکرها کاسته شود چرا که از این طریق اضطراب والدین به کودک منتقل میشود.
انجام تکالیف و آموزش های جدید نیز بهتر است همراه با بازی باشد چرا که وقتی جنبه پاسخگویی و ارزیابی داشته باشد تولید اضطراب میکند و به ذاتا همه ما از تجربه اضطراب اجتناب میکنیم پس، از انجام تکالیف سر باز میزنیم. هر یک از ما به شیوه خود.

ازاده سعادتمند . روانشناس مرکز مشاره و خدمات روانشناسی احیا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *