سیاهه ی شخصیتی مینه سوتا

سیاهه ی شخصیتی مینه سوتا MMPI-2 – فرم بلند اولین نسخه اصلی MMPI ،MMPI-2  بود که به طور نمونه بر پایه نمونه های ملی جدید از بزرگسالان در ایالات متحده استاندارد شد و در سال ۱۹۸۹ منتشر گردید. استاندارد جدید بر اساس ۲۶۰۰ نفر با سابقه بهره گیری از MMPI انجام شد. این پرسشنامه برای […]


سیاهه ی شخصیتی مینه سوتا MMPI-2 – فرم بلند

اولین نسخه اصلی MMPI ،MMPI-2  بود که به طور نمونه بر پایه نمونه های ملی جدید از بزرگسالان در ایالات متحده استاندارد شد و در سال ۱۹۸۹ منتشر گردید. استاندارد جدید بر اساس ۲۶۰۰ نفر با سابقه بهره گیری از MMPI انجام شد.

این پرسشنامه برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب است.

در بازنگری های بعدی این پرسشنامه، طیف گسترده ای از مقیاسها در طی سالهای متمادی معرفی شده اند تا پزشکان بتوانند نتایج حاصل از ۱۰ مقیاس بالینی اصلی پرسشنامه MMPI-2 را تفسیر کنند. پرسشنامه فعلی دارای ۵۶۷ مورد یا سوال است و بسته به سرعت خواندن فرد، معمولاً بین یک تا دو ساعت طول می کشد. برای پاسخ به این پرسشنامه، حداقل سطح خواندن کلاس ششم نیاز است.

فرم دیگری به صورت کوتاه و متداول از این پرسشنامه تهیه شده است که به طور نادر استفاده می شود. این فرم ۳۷۰ مورد اول MMPI-2 را شامل می شود. نسخه کوتاهتر عمدتاً در شرایطی استفاده شده است که فرد نتوانسته نسخه کامل آن را تکمیل کند کند (مثلاً به دلیل بیماری یا کمبود و فشار زمان). اما نمرات موجود در نسخه کوتاه تر به اندازه نمونه های موجود در نسخه ۵۶۷ سوالی، جامع و کامل نیست.

فرم اصلی MMPI-2  سومین آزمون متداول در زمینه روانشناسی است که پس از تستهای آی کیو و فرم پیشرفت قرار می گیرد.

این پرسشنامه به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

برای اینکه کارایی این پرسشنامه را بهتر درک کنیم، بهتر است مقیاسهایی که این پرسشنامه به آنها می پردازد را ارزیابی کنیم.

این پرسشنامه همچون پرسشنامه MMPI-A 10 مقیاس را مورد ارزیابی قرار می دهد:

مقایس ۱: خود بیمار انگاری

این مقیاس برای ارزیابی نگرانی عصبی از عملکرد بدن طراحی شده است. موارد موجود در این مقیاس مربوط به علائم جسمی و بهزیستی است. افراد مبتلا به این اختلال تمایل به اعتقاد داشتن یک بیماری پزشکی هستند که هنوز تشخیص داده نشده است.

مقیاس ۲: افسردگی

این مقیاس برای شناسایی افسردگی در فرد طراحی شده است، افرادی که دارای روحیه ضعیف، عدم امید به آینده و نارضایتی عمومی از وضعیت زندگی شخصی خود هستند. نمرات بسیار بالا ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد، در حالی که نمرات متوسط تمایل به نارضایتی عمومی از زندگی فرد نشان می دهد.

مقیاس۳: هیستریا

این مقیاس به شناسایی افرادی که هیستریک هستند یا در موقعیت های استرس زا شکایتهای فیزیکی از خود نشان می دهند، طراحی شده است. اغلب افراد تحصیل کرده و مرفه جامعه، نمره بیشتری در این مقیاس دریافت می کنند. همچنین زنان نمره بالاتری نسبت به مردان در این مقیاس دریافت می کنند.

مقیاس۴: انحراف روانی

این مقیاس که برای شناسایی افراد روانی ساخته شده است به انحراف اجتماعی، عدم پذیرش اقتدار و بی اخلاقی (بی اعتنایی به اخلاق) می پردازد. این مقیاس را می توان معیار نافرمانی و رفتار ضد اجتماعی دانست.
افرادی که نمره بالای در این مقیاس دریافت می کنند، تمایل دارند که عصیانگر باشند، در حالی که افراد با نمره پایین از این مقیاس، بیشتر اقتدار را می پذیرند. معمولاً فردی که نمره بالای کسب کرده به جای یک اختلال روانی، به یک اختلال شخصیت مبتلا است.

مقیاس۵: مردانگی / زنانگی

این مقیاس در ابتدا توسط نویسندگان اصلی طراحی شدتا آنچه را که آنها به عنوان تمایلات همجنس گرا یاد می کردند، شناسایی کنند که البته موفقیت آمیز نبود. امروزه، از این روش برای ارزیابی میزان مشخص بودن شخصیت فرد با نقش های جنسیتی زن و مرد بر اساس یک الگوی مشخص استفاده می شود.

مقیاس۶: پارانویا یا بدبینی

این مقیاس برای شناسایی افراد با علائم پارانوئیدی مانند سوء ظن، احساس آزار و اذیت، حساسیت بیش از حد و نگرش دگم و بسته، طراحی شده است.

مقیاس۷: ضعف روحی

این برچسب تشخیصی امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و علائم شرح داده شده در این مقیاس بیشتر بازتاب اضطراب ، افسردگی و وسواس فکری است. این مقیاس در ابتدا برای سنجش شبهات بیش از حد، اجبار، وسواس و ترس های غیر منطقی استفاده می شد.

مقیاس۸: اسکیزوفرنیا

این مقیاس برای شناسایی افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی کاربرد دارد. افکار و ادراک عجیب و غریب، بیگانگی اجتماعی، روابط نامساعد خانوادگی، مشکلات در تمرکز و کنترل تکانه، عدم علاقه، سؤالات بی پایه و اساس مربوط به خود و هویت و مشکلات جنسی از علائم این بیماری است.

مقیاس۹: هیپومانیا یا دو قطبی

افراد مبتلا به هیپومانیا علائمی مانند افزایش خلق و خوی، توهم، تسریع گفتار و فعالیتهای فیزیکی، تحریک پذیری، خیال‌پردازی و دوره های کوتاه افسردگی را تجربه می کنند.

مقیاس۱۰: درونگرایی اجتماعی

این مقیاس دیرتر از ۹ مقیاس دیگر توسعه یافت. این مقیاس به منظور ارزیابی میزان شرم و گرایش فرد به سمت عقب نشینی از تماس ها و مسئولیت های اجتماعی طراحی شده است.

 

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.