مقياس درجه بندي رفتار کودک كانرز – فرم معلم

مقياس درجه بندي رفتار کودک كانرز – فرم معلم پرسشنامه مقیاس درجه بندی رفتار جامع کانرز(CBRS)  ابزاری است که به طور گسترده در کشورهای غربی، توسعه یافته و مورد استفاده قرار گرفته است. اما اخیراً این استانداردها و مقیاسهای درجه بندی رفتاری CBRS به تدریج در سایر کشورهای در حال مورد استفاده قرار گرفته است. […]


مقياس درجه بندي رفتار کودک كانرز – فرم معلم

پرسشنامه مقیاس درجه بندی رفتار جامع کانرز(CBRS)  ابزاری است که به طور گسترده در کشورهای غربی، توسعه یافته و مورد استفاده قرار گرفته است. اما اخیراً این استانداردها و مقیاسهای درجه بندی رفتاری CBRS به تدریج در سایر کشورهای در حال مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می رسد با به کار گیری و معرفی CBRS ، شناسایی زودهنگام و مداخله اختلالات و مشکلات مربوط به کودکان، افزایش یافته و منجر به کاهش علائم مرتبط با مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری می شود. باید دانست که این مشکلات بر رشد شخصیتی، روابط خانوادگی، پیشرفت تحصیلی و احتمال بروز اختلالات روانی در آینده تأثیر بسیار زیادی می گذارد.

این پرسشنامه به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

مقیاس درجه بندی رفتار جامع کانرز(CBRS)  ابزاری مناسب برای درک بهتر مسائل آکادمیک، رفتاری و اجتماعی کودکان خردسال بین ۶ تا ۱۸ سال است. این پرسشنامه اغلب برای کمک به تشخیص اختلال بیش فعالی وکمبود توجه (ADHD) استفاده می شود. همچنین کمک می کند تا پزشک یا روانسنج بتوانند علائم و شدت آنها را بهتر تشخیص دهند. اگر کودک دارای علائم ADHD  باشد، معمولاً والدین نیز باید تحت آزمایش CBRS نیز قرار بگیرند، پس از آن نتایج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، این به پزشک کمک می کند تا تشخیص دقیق تری نسبت به این اختلال داشته باشد و کمک کننده برای درمان کودک است.

مقیاس درجه بندی رفتار کودک برای ارزیابی نشانه های رفتاری موجود در کودکان تا ۶ تا ۱۳ سال به صورت فراگیری، خلق شده است. این علائم شامل موارد زیر می شود:

بیش فعالی
اقدامات اجباری
کمال گرایی

بازی کردن در کلاس
خشونت یا پرخاشگری
اختلال ریاضی
اختلال و مشکلات زبان
ترس از جدایی
مشکلات اجتماعی
اضطراب عاطفی

CBRS  حدود ۱۸ تا ۹۰ سؤال درباره بروز رفتارهای مرتبط با بیش فعالی (ADHD) كه توسط كودك نشان داده شده است، دارد. این سؤالات توسط دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) تهیه شده است. نمره گذاری توسط والدین کودک پس از مراجعه اولیه به روانشناس کامل می شود. علائم احتمالي ADHD در كودك مي تواند همراه با اهميت هر يك از پرسشها مشخص شود. با پرسیدن سؤالاتی در مورد زندگی خانه کودک، روانشناسان بهتر می توانند از الگوهای و عادات رفتاری عادی کودک درک بهتری یابند. تجزیه و تحلیل پاسخ به سؤالات به پزشكان كمك می كند تا تشخیص دقیق تری از ADHD نشان دهند.

دو نسخه CBRS وجود دارد؛ نسخه کوتاه و نسخه بلند. هر دو آنها توسط متخصصان رفتار درمانی برای اهداف مختلف استفاده می شوند.

سه فرم CBRS کانرز وجود دارد، هر فرم شامل سوالات متفاوتی برای شخصی خاص است که فرم را پر می کند. روانشناسان پاسخ ها این پرسشنامه ها را به منظور تجزیه و تحلیل خود ترکیب می کنند:

 

  • یکی برای والدین

 

  • یکی برای معلمان

 

  • یکی که توسط کودک تکمیل شده است

 

این فرم ها از طریق سوالات غربالگری هیجانی ، رفتاری و آکادمیک، یک لیست جامع از رفتارهای کودک ایجاد می کنند. سؤالات دارای چند گزینه هستند، نمونه هایی از مباحث این سؤالات مربوط به مقیاس های محتوایی است: پریشانی عاطفی ، رفتارهای پرخاشگرانه ، مشکلات آکادمیک، بیش فعالی / تکانشگری ، ترس از جدایی ، پتانسیل خشونت و علائم جسمی.

 

نسخه کوتاه CBRS با عنوان شاخص بالینی کانرز Conners (Conners CI) نامیده می شود و می تواند در مدت زمان اندکی به مدت پنج دقیقه آن را به پایان رساند، این نسخه شامل ۲۵ سؤال خواهد بود که بسته به کودک ممکن است متغیر باشد. نسخه های طولانی تر می توانند تا یک ساعت و نیم برای اتمامشان وقت بگیرند.

به طور کلی پرسشنامه مخصوص معلمان در جهت تشخیص نقص توجه دانش آموزان، دارای ۳۸ سوال است. برای ارزشیابی و سنجش این آزمون باید دانست که کسب میانگین نمره ۵/۱ یا بالاتر نشانگر امکان اختلال نقص توجه و بیش فعالی درکودک است. به بیانی دیگر، این پرسشنامه دارای ۳۸ سوال است که در آن نمره کل آزمون، محدوده ای از ۰ تا ۱۱۴ را شامل می شود. در صورت که کودک نمره بالاتر از ۵۷ کسب کند، نشانه اختلال نقص توجه و بیش فعالی در اوست. به همان اندازه که امتیاز بیشتر و بالاتر باشد، میزان اختلال کودک نیز بیشتر خواهد بود و برعکس این نکته نیز صدق می کند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.