معرفی پرسشنامه ۵ عاملی ذهن آگاهی FFMQ

معرفی پرسشنامه ۵ عاملی ذهن آگاهی FFMQ ذهن آگاهی به ما یاری می‌دهد تا درک کنیم که گرچه هیجانات منفی در گستره زندگی رخ می‌دهد اما آن‌ها جزئی ثابت از روند شخصیت و زندگی نیستند و ازاین‌رو باعث می‌گردد تا فرد به‌جای واکنش‌های غیرارادی به این رویدادها، پاسخ‌ها و واکنش‌هایی همراه با تأمل و تفکر […]


معرفی پرسشنامه ۵ عاملی ذهن آگاهی FFMQ ذهن آگاهی به ما یاری می‌دهد تا درک کنیم که گرچه هیجانات منفی در گستره زندگی رخ می‌دهد اما آن‌ها جزئی ثابت از روند شخصیت و زندگی نیستند و ازاین‌رو باعث می‌گردد تا فرد به‌جای واکنش‌های غیرارادی به این رویدادها، پاسخ‌ها و واکنش‌هایی همراه با تأمل و تفکر را برگزیند. ازاین‌رو ذهن آگاهی سبکی نوین برای ارتباط کارآمدتر با زندگی است که موجب تسکین یا تخفیف دردها و آلام آدمی و غنی بخشی بیش‌تر به زندگی و معناداری لذت‌بخش آن می‌شود.

پرسشنامه FFMQ (ذهن آگاهی) مقياس خودسنجی ۳۹ آيتمی است که توسط بائر و همکاران (۲۰۰۶) از طريق تلفيق گويه‌هايی از پرسشنامه ذهن آگاهی فريبرگ (FMI، والش و همکاران،۲۰۰۶)، مقياس هوشياری و توجه ذهن‌آگاه (MAAS؛ براون و ريان، ۲۰۰۳)، مقياس ذهن آگاهی کنچوکی (KIMS، بائر و اسميت،۲۰۰۴) و پرسشنامه ذهن آگاهی (FFMQ؛ بائر و همکاران)، با استفاده از رويکرد تحليل عاملی تحول‌یافته است.

بائر (۲۰۰۶)، تحليل عاملی اکتشافی را بر نمونه‌ای از دانشجويان دانشگاه انجام داد. این پرسشنامه  دارای ۱۱۲ گويه و ۵ مؤلفه  بود بر اساس نتایج ۴ عامل از ۵ عامل با عامل‌های شناخته‌شده در KIMS قابل‌مقایسه بود و پنجمين عامل شامل آیتم‌هایی از FMI و MQ بود که تحت عنوان حالت غير واکنشی به تجربه درونی تعريف شد. عامل‌های به‌دست‌آمده این‌چنین نام‌گذاری گردید: مشاهده، عمل توأم با هوشياری، غير قضاوتی بودن به تجربه درونی، توصيف و غير واکنشی بودن. عامل مشاهده دربرگیرنده توجه به محرک‌های بیرونی و درونی مانند احساسات، شناخت‌ها، هیجان‌ها، صداها و بوها می‌باشد. توصیف به نام‌گذاری تجربه‌های  بیرونی با کلمات مربوط می‌شود، عمل  توأم با هوشیاری دربرگیرنده عمل کردن با حضور ذهن کامل در هرلحظه است و در تضاد با عمل مکانیکی است که در هنگام وقوع ذهن فرد در جای دیگری است. غیر قضاوتی بودن به تجربه درونی شامل حالت غیر قضاوتی داشتن نسبت به افکار و احساسات است  و غیر واکنشی بودن به تجربه درونی اجازه آمدورفت به افکار و احساسات درونی است بی‌آنکه فرد در آن‌ها گیر کند (براون، ریان و کراسول، ۲۰۰۷).

اعتبار و روایی پرسشنامه

معرفی پرسشنامه ۵ عاملی ذهن آگاهی FFMQ : بر اساس نتایج، همسانی درونی عامل‌ها مناسب بود و ضریب آلفا در گستره‌ای  بين ۷۵/۰ (در عامل غير واکنشی بودن) تا ۹۱/۰ (در عامل توصيف) قرار داشت. همبستگی بين عامل‌ها متوسط و در همه موارد معنی‌دار بود و در طيفی بين ۱۵/۰ تا ۳۴/۰ قرار داشت (نئوسر،۲۰۱۰؛ نقل از احمدوند، ۱۳۹۱).  همچنین در مطالعه‌ای که بر روی اعتبار یابی و پایائی این پرسشنامه در ایران انجام گرفت، ضرایب همبستگی آزمون- باز آزمون پرسشنامه FFMQ در نمونه ایرانی بین ۵۷/۰=r(مربوط به عامل غیر قضاوتی بودن) و ۸۴/۰=r(عامل مشاهده) مشاهده گردید. هم‌چنین ضرایب آلفا در حد قابل قبولی (بین ۵۵/۰=α مربوط به عامل  غیر واکنشی بودن و ۸۳/۰=α مربوط به عامل توصیف) به دست آمد (احمدوند،۱۳۹۱).

شیوه نمره‌گذاری

آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت ۵ درجه‌ای از ۱ (هرگز و یا بسیار به‌ندرت) تا ۵ (اغلب یا همیشه) میزان موافقت یا مخالفت خود با هر یک از عبارت را بیان کند. دامنه نمرات در این مقیاس ۱۹۵-۳۹ می‌باشد. از جمع نمرات هر زیر مقیاس یک نمره کلی به دست می‌آید که نشان می‌دهد که هرچه نمره بالاتر باشد ذهن آگاهی هم بیشتر است.

خرده مقیاسسؤال‌ها
مشاهده۳۶-۳۱-۲۶-۲۰-۱۵-۱۱-۶-۱
توصیف۳۷-۳۲- R27- R22-R12-7-2
عمل همراه با آگاهیR 38- R34-R 28R-23- R18R13- R8- R5
عدم قضاوتR39-R35-R30-R25-R17-R14-R10-R3
عدم واکنش۳۳-۲۹-۲۴-۲۱-۱۹-۹-۴

 

این آزمون در سامانه سنجش روان به آدرس اینترنتی pas-os.com موجود است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.