تست‌های روانشناسی آنلاین تا چه میزان قابل‌اعتمادند؟

تست‌های روانشناسی آنلاین تا چه میزان قابل‌اعتمادند؟ تشخیص اختلالات در دو دقیقه : امروزه در اینترنت وب سایت‌های زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند قادرند با یک تست آنلاین وضعیت سلامت روان فرد را تشخیص داده و یا حتی او را به روانشناس مناسب ارجاع دهند. گاهی افراد عادی به این تست‌ها اکتفا می‌کنند و […]


تست‌های روانشناسی آنلاین تا چه میزان قابل‌اعتمادند؟ تشخیص اختلالات در دو دقیقه : امروزه در اینترنت وب سایت‌های زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند قادرند با یک تست آنلاین وضعیت سلامت روان فرد را تشخیص داده و یا حتی او را به روانشناس مناسب ارجاع دهند. گاهی افراد عادی به این تست‌ها اکتفا می‌کنند و بر اساس آن‌ها تصمیم به رفتن به مشاور می‌گیرند و گاهی متخصصانی که تازه‌کار بالینی را آغاز کرده‌اند و با دیدن هر مراجع، علائم مشابه در خود پیدا می‌کنند به دلیل سهولت انجام از این تست‌ها برای تشخیص استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر برخی افراد بیان می‌کنند تست‌های روان‌شناختی متنوع‌اند و ممکن است این تست واقعی باشد و تنها در اطلاعات ما وجود ندارد و با تکیه‌بر این استدلال از آن‌ها استفاده می‌کنند.

سؤالی که پیش می‌آید این است: آیا این تست‌ها برای تشخیص قابل‌اعتمادند؟ پاسخ این سؤال به چند فاکتور بستگی دارد.

تست روانشناسی تشخیصی یا سرگرمی؟ شناخت تفاوت‌ها:

در هر سایتی گشت بزنید تعداد زیادی کوییز به شما معرفی می‌کنند تا به‌وسیله آن‌ها به درک بهتری از خود برسید. برخی از آن‌ها جنبه سرگرمی دارند با عناوینی مثل روح شما چه رنگی است؟ چه حیوانی مناسب شماست؟ به کدام‌یک از دیکتاتورها شباهت بیشتری دارید و… قابل‌شناسایی‌اند. برخی تست‌های دیگر عناوین تخصصی‌تری دارند مثل چه میزان مبتلابه OCD هستید؟ مشکل روان‌شناختی اساسی شما چیست؟ و…

این تست‌ها بااینکه عناوین گول زننده‌ای دارند ولی در عمل کارایی ندارند. این تست‌ها با پرسیدن تعدادی سؤال غیرتخصصی ادعای برچسب‌زنی به افراد را دارند. برای مثال به افرادی که تمایل دارند همه‌چیز را روی کاغذ برنامه‌ریزی کنند و یا خانه مرتب و بانظمی داشته باشند برچسب اختلال وسواس می‌زنند.

باید دانست هر تستی که عنوان روان‌شناختی جذابی داشته باشد به تشخیص و شناسایی کمک نمی‌کند. چند نشانه که به شما کمک می‌کند تا با تست‌های تقلبی آشنا شوید عبارت‌اند از:

  • همه افرادی که در تست‌های تقلبی شرکت می‌کنند، تشخیص دریافت می‌کنند.
  • تست بسیار کوتاه است.
  • سؤال‌ها و یا راهکارهای پیشنهادی تست قابل به سخره گرفتن هستند.
  • تست هیچ شرحی مبنی بر اینکه چگونه به این نتیجه دست پیداکرده نمی‌دهد.

تست‌های روان‌شناختی و تشخیصی آنلاین چگونه کار می‌کنند؟

روال تشخیص گذاری، کار سخت و پیچیده‌ای است. متخصصان خبره هم گاهی در استفاده از نظام تشخیصی DSM به‌اشتباه می‌افتند. نمی‌توان تست روان‌شناختی‌ای پیدا کرد که همه آیتم‌های DSM را در یک فرد برای تشخیص گذاری کاوش کند ولی تست‌های استاندارد روان‌شناختی به طرز قابل قبولی این کار را انجام می‌دهند. تست‌های روان‌شناختی مجموعه‌ای از علائم مهم تشخیصی برای هر اختلال را بررسی و تائید یا رد می‌کنند. برخی از آن‌ها حتی یک سؤال را در انواع مختلف مطرح می‌کنند تا به برون داد اطمینان پیدا کنند.

برخی از این تست‌های آنلاین مبتنی بر همین تست‌های معتبر روان‌شناختی هستند و نتایج آن‌ها با نتایج این تست‌های معروف و معتبر همخوانی دارد و بنابراین تا حدودی می‌توان به آن‌ها بها داد.

آیا می‌توان با تست‌های آنلاین، به تشخیص رسید؟

جدا از این امر که تنها یک متخصص روانشناسی می‌تواند تشخیص دقیق و علمی بدهد، باید توجه داشت تست‌های آنلاین تنها به‌عنوان ابزار کمکی حساب می‌شوند و نه یک راه تشخیصی.

تست‌های آنلاین روانشناسی معمولاً دو فاکتور اساسی را در نظر نمی‌گیرند.

روایی: اینکه تست چقدر ابزار دقیقی برای تفکیک افراد بیمار از غیر آن‌ها است و چقدر می‌تواند اختلالات مختلف را از هم جدا کند. تست‌هایی که در بررسی‌های دقیق علمی، روایی‌شان تائید شده است قابل‌اعتماد می‌باشند. هرچند که قابل‌اعتمادترین تست‌ها نیز به یک متخصص برای تفسیر و تائید نیاز دارند.

تائید خود-گزارشی افراد: تست‌های آنلاین وابسته به گزارش شخص از وضعیت خود می‌باشند. تشخیص اینکه آیا فرد راست می‌گوید یا خیر بسیار سخت است. گاهی تست‌های آنلاین به‌جای اینکه اندازه بگیرند فرد چگونه است، نشان می‌دهند فرد تمایل دارد چگونه به نظر بیاید. تست‌های معتبر می‌توانند بین این دودسته تفکیک قائل شوند.

یکی از دلایل دیگری که در انجام این تست‌های آنلاین باید به آن دقت داشت اعتبار وب‌سایتی است که این تست‌ها در آن گرفته می‌شود. برخی از این سایت‌ها اطلاعات کاربران را به بازاریاب‌ها می‌فروشند و برخی دیگر با استفاده از اطلاعات جمع شده، به حریم شخصی فرد مثل پسورد او تجاوز می‌کنند. باید به پشتوانه سایتی که این تست‌ها را از کاربران می‌گیرند توجه داشت.

این روزها اینترنت حتی کار را برای روانشناسان ساده‌تر کرده و درزمینه تست و آزمون‌های روان‌شناختی وب‌سایت‌های معتبری وجود دارند که کار تشخیص و برگزاری آزمون‌ها را ساده‌تر می‌کنند. به‌عنوان یک متخصص بالینی با تحقیق و بررسی دقیق وب‌سایت‌های معتبر را پیدا کنید و برای سهولت کار خود از این پیشرفت تکنولوژی استفاده کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.