مقاله ای جامع در ارتباط با شناسایی و درک زیرگروه های اختلال افسردگی عمده

زیرگروه های اختلال افسردگی عمده زیرگروه های اختلال افسردگی عمده: اختلال افسردگی اساسی علت اصلی ناتوانی در بین افراد ۱۵ تا ۴۴ ساله در ایالات متحده است، اما اغلب ناشناخته باقی می ماند. هشت زیر گروه از اختلال افسردگی اساسی وجود دارد که هر کدام دارای پیامدهای درمانی هستند. یک فرد ممکن است تظاهرات مختلفی […]


زیرگروه های اختلال افسردگی عمده

زیرگروه های اختلال افسردگی عمده: اختلال افسردگی اساسی علت اصلی ناتوانی در بین افراد ۱۵ تا ۴۴ ساله در ایالات متحده است، اما اغلب ناشناخته باقی می ماند.

هشت زیر گروه از اختلال افسردگی اساسی وجود دارد که هر کدام دارای پیامدهای درمانی هستند.

یک فرد ممکن است تظاهرات مختلفی از اختلال افسردگی اساسی را تجربه کند.

اکتبر ماه ملی غربالگری افسردگی است، و این سری از پست ها بر شناسایی و درک پالت تنوع در اختلال افسردگی اساسی (MDD) تمرکز خواهند کرد.

در ایالات متحده، MDD علت اصلی ناتوانی در سنین ۱۵ تا ۴۴ سال است (انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، ۲۰۲۱)، و افسردگی به طور کلی دومین علت مرگ و میر در سنین ۱۰-۳۴ سال است (موسسه ملی بهداشت روانی). با وجود این، بیماری هنوز اغلب ناشناخته می ماند، همانطور که در پست های قبلی اشاره شد: چهره های متعدد افسردگی، شناسایی افسردگی دوران کودکی دشوار است، و شناخت افراد سالمند افسرده.

این واقعیت که انواع فرعی برای برخی از انواع افسردگی وجود دارد می تواند به شناسایی نادرست کمک کند.

در سال‌های تدریس و سرپرستی، متوجه شده‌ام که بسیاری از افرادی که با افسردگی آشنا هستند، از تشخیص‌های متفاوت افسردگی آگاه هستند. اینها معمولاً به MDD و دیس تایمی محدود می شوند. در واقع، بسیاری علاقه مند هستند که بدانند شرایط طیف افسردگی دیگری نیز وجود دارد، از جمله اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) و اختلال اختلال در تنظیم خلق و خوی مخرب دوران کودکی (DMDD). با این حال، به نظر می رسد که مردم بیشتر از این که بدانند MDD تظاهرات فرعی بسیاری دارد و هر کدام پیامدهای درمانی دارند، متعجب می شوند.

ارائه پایه MDD

معمولاً دانش آموزان با تصویر اولیه MDD به اندازه کافی آشنا هستند. البته این حداقل یک دوره دو هفته‌ای است که حداقل پنج مورد از علائم زیر را تجربه می‌کنند (یکی از آنها باید خلق افسرده یا بی‌هدونی باشد):

حالت افسردگی

آنهدونیا (ناتوانی در تجربه لذت/عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید)

اختلال خواب (خواب زیاد یا بی خوابی)

اختلال اشتها (افزایش یا کاهش قابل توجه تا حد افزایش یا کاهش وزن قابل توجه)

خستگی

کند شدن یا تحریک حرکت

تفکر/اقدام به خودکشی

ناتوانی در تمرکز

احساس گناه یا بی ارزشی

مشخص کننده ها و انواع فرعی MDD

گاهی اوقات، دانش‌آموزان با این واقعیت نیز آشنا هستند که MDD می‌تواند مشخص‌کننده‌هایی برای شدت دوره داشته باشد، اگر قسمت اول یا عودکننده باشد یا در حال بهبودی جزئی یا کامل باشد. با این حال، این یک موقعیت نادر است که دانش‌آموزان و سرپرستان با شناخت هشت زیرنوع مشخص‌کننده MDD آشنا هستند. اینها را می توان به سه دسته تقسیم کرد که به شرح زیر است:

۱٫ ویژگی های اضافه شده بر روی قسمت MDD:

روان پریشی

کاتاتونیک

پریشانی مضطرب

مختلط (که دلالت بر وجود برخی علائم شیدایی/هیپومانی در هنگام افسردگی دارد)

۲٫ دوره خاصی از بروز علائم:

فصلی

پری زایمان

  1. ۳٫ تفاوت های ظریف در تصویر اساسی MDD:

ویژگی های مالیخولیایی

ویژگی های غیر معمول

ویژگی‌های مالیخولیایی و غیر معمول در تغییرات غیرعادی مشخص در خواب، اشتها و فعالیت‌های روانی حرکتی منحصربه‌فرد هستند.

زیرگروه ها می توانند در یک بیمار متفاوت باشند

در حالی که نوع فرعی MDD در برخی از بیماران ثابت است، بسیاری از آنها ممکن است برخوردهای مختلفی را در “شغل” افسردگی خود تجربه کنند. این می تواند یک تجربه ترکیبی و تطبیق باشد که در آن فرد با چندین مشخص کننده در یک زمان مواجه می شود. برای مثال، جین ممکن است در هر زمانی مستعد اپیزودهای MDD باشد، اما برای تولد هر دو فرزندش، او MDD با ویژگی‌های روان‌پریشی هذیان‌های گناه ایجاد کرد. تشخیص داده می‌شود که او دچار اختلال افسردگی اساسی، عودکننده و جدیدترین دوره شروع حوالی زایمان با ویژگی‌های روان‌پریشی است.

پس از درک، مشخص می شود که چرا درمان آنقدر مهم است که این زیرگروه ها شناخته شوند. اگر یک الگوی شروع برای وقوع آنها وجود داشته باشد، می توانیم به بیماران در آماده سازی کمک کنیم. سایر زیرگروه‌ها مانند انواع مالیخولیایی و کاتاتونیک ماهیت بیولوژیکی‌تری دارند و قبل از موفقیت‌آمیز بودن هر گونه صحبت درمانی به مداخلات مبتنی بر بیولوژیک بیشتری نیاز دارند. همانطور که در پست‌های آینده خواهید خواند، ویژگی‌های غیر معمول و ترکیبی نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند ما باید برای اختلالات دوقطبی در حال ظهور بسیار هوشیار باشیم.

در مجموعه هشت قسمتی آینده در مورد زیرگروه‌های MDD، خوانندگان نه تنها با جزئیات نحوه شناسایی زیرگروه‌ها را یاد خواهند گرفت، بلکه پیامدهای درمانی هر کدام را نیز خواهند آموخت. دوشنبه ۴ اکتبر با تجربه MDD با ویژگی های روان پریشی آغاز خواهیم کرد.

نویسنده:

سرکار خانم دکتر دنا عدیلی

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ تماس حاصل فرمایید.