نگاهی جامع به انواع استرس ها از دیدگاه روانشناختی

نگاهی جامع به انواع استرس ها از دیدگاه روانشناختی

انواع استرس انواع استرس: سه نوع استرس وجود دارد که هر کدام عوارضی را بر بدن وارد می کند. درک استرس می تواند به شما کمک کند تا سریعتر بدانید که چه زمانی به کمک نیاز دارید. استرس پاسخ درونی ما به خطر است، افزایش هورمون‌ها زمانی که ما بین جنگیدن، فرار یا انجماد را […]


انواع استرس

انواع استرس: سه نوع استرس وجود دارد که هر کدام عوارضی را بر بدن وارد می کند.

درک استرس می تواند به شما کمک کند تا سریعتر بدانید که چه زمانی به کمک نیاز دارید.

استرس پاسخ درونی ما به خطر است، افزایش هورمون‌ها زمانی که ما بین جنگیدن، فرار یا انجماد را انتخاب می‌کنیم. خطر ممکن است واقعی یا خیالی، فوری یا دورتر باشد.  اما مسئله مهم اینجاست که بدن ما متوجه این تفاوت نیست.

طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، انواع استرس را به سه دسته کلی، استرس حاد، استرس حاد اپیزودیک و استرس مزمن تقسیم می شوند و همگی می توانند باعث شوند که ما احساس بدی داشته باشیم یا حتی بیمار باشیم، اما استرس مزمن اغلب نادیده گرفته می شود.

استرس حاد

وقتی از یک ضرب الاجل به ظاهر بسیار مهم عقب مانده اید و سپس از مدرسه فرزندتان با شما تماس گرفته می شود که از شما می خواهد بیایید احساس می کنید یا به سختی یک تصادف رانندگی جدی را از دست می دهید.

ممکن است ضربان قلب شما افزایش یابد و فشار خون شما افزایش یابد. این احساس اورژانسی شما ممکن است باعث میگرن یا حتی درد قفسه سینه شود.

سایر علائم احتمالی عبارتند از تحریک پذیری، اضطراب، غمگینی، سردرد، کمردرد و مشکلات روده می باشد که اینها ممکن است برای مدت کوتاهی ظاهر شوند و با کاهش استرس فروکش کنند.

ذهن ما استرس حاد را گسترش می دهد. یک بحث اخیر ممکن است در ذهن شما تکرار شود و شما را در شب بیدار نگه دارد. یا ممکن است همچنان نگران آینده باشید، مهلتی در پیش است. ممکن است از یادگیری تکنیک هایی برای آرام کردن ذهن خود بهره مند شوید، اما استرس در روابط یا شغل شما دخالت نمی کند.

استرس حاد اپیزودیک

برخی از افراد به طور مرتب این بحران های کوچک را تجربه می کنند و در حالت تنش به سر می برند. آنها ممکن است بیش از حد متحمل شوند یا به سادگی تحت فشار زندگی خود باشند. اگر تمایل به نگرانی دارید، بدن شما متشنج یا عصبانی خواهد شد.

علائم مشابه هستند اما بیشتر رخ می دهند و انباشته می شوند.

شاید مدیریت شرکت شما ضعیف باشد و رئیس شما استرس داشته باشد و شرایط اضطراری را به شما منتقل کند. این ضرب الاجل های فشرده همچنان ظاهر می شوند.

در زندگی مدرن، ما اغلب نمی توانیم اقدامات بزرگ و فوری برای حل مشکلات خود انجام دهیم. در عوض، می‌توانیم قدم‌های کوچکی برداریم که در طول زمان ایجاد می‌شوند.

ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را برای انجام تمرینات بدنی صرف کنید و در صورت نیاز به ترک سیگار، در مورد وضعیت مالی خود تجدید نظر کنید. ممکن است برای تغییر شرایط یا پاسخ‌هایتان به آن‌ها به کمک یک درمانگر (روان شناس، مشاور و یا روان پزشک) نیاز داشته باشید.

اما با گذشت زمان، یک الگوی استرس حاد اپیزودیک درمان نشده می تواند روابط و کار شما را از بین ببرد.

اگر به استراتژی‌های مقابله ناسالم مانند نوشیدن زیاد الکل، پرخوری یا چسبیدن به روابط بد روی بیاورید، این خطر بیشتر است. بسیاری از افراد نیز به آرامی از دنبال کردن فعالیت های لذت بخش یا اهداف معنادار دست می کشند.

استرس حاد اپیزودیک در صورت مدیریت ضعیف می تواند به بیماری های جدی مانند بیماری قلبی یا افسردگی بالینی کمک کند.

استرس مزمن

این همان استرس فرسایشی است که در طول سال ها ما را فرسوده می کند. این از مشکلات جدی زندگی مانند فقر، جنگ یا نژادپرستی ناشی می شود که ممکن است اساساً خارج از کنترل ما باشد.

خواسته ها بی وقفه هستند و نمی دانید چه زمانی متوقف خواهند شد. شما روز به روز پیش می روید.

اگر دوران کودکی‌تان آسیب‌زا بود، ممکن است زندگی را به‌طور مزمن استرس‌زا تجربه کنید، حتی زمانی که سطح آن خوب به نظر می‌رسد. شما بر این باورید که دائماً توسط فقر یا بیماری تهدید می‌شوید، حتی اگر این موضوع نادرست باشد.

چه علت در ذهنیت شما باشد و چه در شرایط دشوار، بسیاری از مردم از مبارزه برای تغییر دست می کشند و شروع به تطبیق با استرس مزمن می کنند.

مهم این است که تمام کمک هایی را که می توانید دریافت کنید و خودتان را سرزنش نکنید سرزنش فقط شما را بیشتر از پیش فرو می برد. استرس مزمن باعث تغذیه بیماری جدی مزمن و حاد می شود.

واقعاً چگونه می توانید از این اطلاعات استفاده کنید؟ وقتی غرق شدید، تمایز ایجاد می کنید واقعا چقدر بد است؟ ممکن است احساس غیرممکن یا عدم همدردی کند. اما تمایز بین انواع استرس ذکر شده به شما کمک می کند شرایط خود را به وضوح ببینید. آیا بیش از حد واکنش نشان می دهید و یک موقعیت موقت را دائمی می بینید؟ یا سال هاست که نشانه ها را نادیده می گیرید؟ باز هم، سرزنش کمکی نخواهد کرد. دانستن انواع استرس به شما کمک می‌کند تا دیدگاه‌های بیشتری پیدا کنید و نسبت به سایر افرادی که تحت استرس هستند احساس دلسوزی کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.