چگونه بر اختلال اضطراب پیروز شویم؟

چگونه بر اختلال اضطراب پیروز شویم؟اختلالات اضطرابی طیف وسیعی از اختلال استرس پس از سانحه تا اختلال هراس را شامل می شود، اما در همه این شرایط یک ریشه مشترک وجود دارد: ترس. ممکن است همه انسانها روزانه با ترس دست و پنجه نرم کنند اما در صورت اضطراب، این ترس ها بر توانایی فرد […]


چگونه بر اختلال اضطراب پیروز شویم؟اختلالات اضطرابی طیف وسیعی از اختلال استرس پس از سانحه تا اختلال هراس را شامل می شود، اما در همه این شرایط یک ریشه مشترک وجود دارد: ترس. ممکن است همه انسانها روزانه با ترس دست و پنجه نرم کنند اما در صورت اضطراب، این ترس ها بر توانایی فرد در محل کار، مدرسه یا روابطش تأثیر می گذارد. وجود احساس اضطراب در فرد منجر به احساس نا امیدی و ناکامی می شود، اما روش هایی برای کمک به شما وجود دارد.

رویکرد “چهار A” را به کار بگیرید.

برای اکثر موقعیت هایی که باعث اضطراب می شوند ، چهار روش برای مقابله با آنها وجود دارد: اجتناب ، تغییر ، تطبیق یا پذیرش (Avoid, Alter, Adapt, or Accept). دو مورد اول بر تغییر اوضاع تمرکز دارند. دو مورد دوم بر تغییر واکنش خود شما متمرکز هستند. ترکیبی از این رویکردها را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است، به خاطر داشته باشید که آنچه در یک وضعیت ممکن است، یاریگر شما باشد شاید برای دیگری مؤثر نباشد.

در صورت امکان از عوامل استرس زا دوری کنید.

اولین A مخفف “جلوگیری از استرس غیرضروری” است. نگاهی به آنچه باعث ایجاد استرس در زندگی شما می شود، بیندازید. در زمان اضطراب، توجه به اتفاقاتی که در محیط اطراف و یا روابطتان رخ می دهد می تواند به شما در شناسایی علل اضطراب کمک کند.

یکی از منابع شایع اضطراب، داشتن تعهدات فراوان ( نسبت به خانواده، شغل، مدرسه، فرزند و …) است. یادگیری گفتن “نه” در هنگام نیاز، می تواند به رفع فشارهای غیرضروری کمک کند.

برخورد با افراد یا موقعیت های ناخوشایند نیز می تواند اضطراب ایجاد کند. اگر به نظر می رسد شخصی به طور مداوم باعث اضطراب شما شده است، در مورد این موضوع با او صحبت کنید. اگر آن شخص در رفتارش تغییری ایجاد نکرد، حداقل ممکن زمان را با او بگذرانید.

برخی از مسائل مانند موضوعات سیاسی یا اقتصادی نیز می تواند احساس اضطراب ایجاد کند. اگر این نوع مکالمات باعث اضطراب شما می شود، از گفتگو در مورد این مسائل که باعث ناراحتی تان می شود، اجتناب کنید.

به عنوان مثال اگر رفت و آمد روزانه شما به محل کارتان، اضطراب این را برایتان منجر شود که نگران تصادف باشید، ببینید آیا می توانید با اتوبوس یا دیگر وسایل نقلیه، در رفت و آمد باشید. شما نمی توانید از سر کار رفتن اجتناب کنید اما می توانید در کاهش استرس و اضطراب خود راههایی برای بهبود بیابید.

عوامل استرس زا را تغییر دهید.

چگونه بر اختلال اضطراب پیروز شویم؟ در بعضی موارد، شما نمی توانید از وضعیتی که اضطراب را ایجاد می کند، دوری کنید. با این وجود، ممکن است بتوانید اوضاع را تغییر دهید تا میزان اضطراب ایجاد شده را کاهش دهید. غالباً ، این به معنای اتخاذ یک رویکرد جدید نسبت به موقعیت، یا امتحان کردن تاکتیک های ارتباطی جدید است.

منبع مشترک دیگر که باعث اضطراب می شود، روابط است. شما می توانید این مورد را با استفاده از ارتباط جرأت مند، تغییر دهید. این نوع اتباط بر ارتباطات ذهنی، احساسی، و نیاز به شفاف سازی، راهنمایی و رفتارهای محترمانه، تمرکز دارد.

چگونه بر اختلال اضطراب پیروز شویم؟ برای مثال شما احساس اضطراب می کنید زیرا مادرتان هر روز برای چک کردنتان، به شما زنگ می زند، حتی زمانیکه در دانشگاه هستید، در این موارد می توانید به او درباره اینکه چه احساسی دارید بگویید: مادر، من بسیار ممنونم که می خواهید مطمئن شوید که شرایط من مطلوب است اما دادن گزارش روزانه به شما باعث ایجاد فشار و استرس شدیدی در من می شود. چطور است که شما در آخر هفته با من در مورد این مسائل صحبت کنید؟ من می توان همه آنچه که در طول هفته انجام داده ام را برایتان شرح دهم.

مدیریت زمان منبع اضطراب زیادی برای بسیاری از افراد است. علاوه بر گفتن “نه” به خیلی از تعهدات، وقت خود را عاقلانه برنامه ریزی کنید. برای پیگیری مسئولیت های خود از یک تقویم یا برنامه زمان بندی استفاده کنید. برای کارهای بزرگ مانند رویدادها یا پروژه ها برنامه ریزی کنید. شما قادر به جلوگیری از انجام این کارها نیستید، اما دانستن اینکه آنها در حال وقوع هستند – و اینکه زمانی برای آماده سازی دارید – می تواند اضطرابتان را کاهش دهند.

در صورت نیاز خود را با شرایط وفق دهید.

در بعضی موارد ، شما نمی توانید در مورد موضوع استرس زا کاری انجام دهید. شاید شرایطی دارید که اکنون نمی توانید شغل خود را تغییر دهید، با وجود اینکه آن را دوست ندارید. شاید در یک ترافیک گیر بیفتید و این باعث شود تا به کارهای آن روزتان نرسید. در این موارد ، با تطبیق دادن خود با شرایط پیش آمده، واکنش خود را نسبت به وضعیت موجود تغییر دهید.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.