سیستم حمایتی را چگونه ایجاد کنیم ؟

سیستم حمایتی را چگونه ایجاد کنیم ؟  داشتن یک سیستم حمایت اجتماعی خوب بخش مهمی از سلامت عاطفی است. افرادی که روابط نزدیکی با خانواده و دوستان خود دارند، نسبت به افرادی که این رابطه را ندارند، شادتر، آرام تر و حتی سالم تر هستند. اما حتی اگر روابطی عالی دارید، برای عزیزانتان سخت است […]


سیستم حمایتی را چگونه ایجاد کنیم ؟  داشتن یک سیستم حمایت اجتماعی خوب بخش مهمی از سلامت عاطفی است. افرادی که روابط نزدیکی با خانواده و دوستان خود دارند، نسبت به افرادی که این رابطه را ندارند، شادتر، آرام تر و حتی سالم تر هستند. اما حتی اگر روابطی عالی دارید، برای عزیزانتان سخت است که در شرایط سخت به شما کمک کنند، اگر ندانند به چه چیزی نیاز دارید. شما می توانید با ایجاد روابط قوی با خانواده و دوستان خود و برقراری ارتباط شفاف در مورد خود، به سیستم حمایتی خود کمک کنید.

در گام نخست به اطرافیانتان اجازه دهید بدانند به چه چیزی نیاز دارید. در مواقع ضروری، اعتراف کنید که به کمک نیاز دارید. گاهی اوقات، یکی از سخت ترین کارها تشخیص این است که چه زمانی می توانید به تنهایی از پس مشکلات خود بر بیایید و چه زمانی نیاز به کمک دیگران دارید. ممکن است در تلاش باشید نقش یک ابرقهرمان را به عهده بگیرید و همه چیز را در نظر اطرافیانتان کامل و بی نقص به نمایش بگذارید. با این حال، چنین ذهنیتی می تواند در نهایت منجر به فرسودگی یا رنجش شود. بهتر است زمانی که در شرایط سختی قرار دارید اعتراف کنید و به عزیزانتان این فرصت را بدهید که از شما حمایت کنند. نگاهی به زندگی روزمره خود بیندازید. با چه مسائلی دست و پنجه نرم می کنید؟ اکنون به افرادی فکر کنید که می توانید به آنها اعتماد کنید تا به شما بدون هیچ قضاوت کمکی کنند. این افراد ممکن است دوستان، اعضای خانواده، همسایگان یا افرادی باشند که با هم در یک مکان اجتماعی قرار می گیرید. لیستی از تمام افرادی که به آنها اعتماد دارید تهیه کنید تا در مواقعی که به آن نیاز دارید به راحتی آنها را پیدا کنید. در این مرحله لازم نیست اقدامی انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از برخی چیزهایی که با آنها مشکل دارید آگاه شوید و افرادی را که ممکن است در زمانهای سخت مایل به کمک شما باشند شناسایی کنید.

مواقعی که به بیشترین کمک نیاز دارید را شناسایی کنید. به این فکر کنید که برای انجام چه کارهایی به تنهایی تلاش می کنید. در مورد زمینه هایی از زندگی که به بیشترین حمایت عملی یا عاطفی نیاز دارید، با خود صادق باشید. به عنوان مثال، اگر به تازگی جدا شده اید، ممکن است به کسی نیاز داشته باشید که شما را همراهی و با شما همدردی کند. یا شاید مدتی است که از یکی از عزیزانتان که بیمار است مراقبت می‌کنید در این صورت می‌توانید از دیگران برای انجام امور نظافت کمک بگیرید. احتمال دیگر این است که شما یک فقدان را تجربه کرده باشید، مانند مرگ یک عزیز، دوست یا حیوان خانگی. شاید بتوانید در این مدت از کسی که برای شما غذا درست می کند بهره مند شوید.

در مورد آنچه نیاز دارید با سیستم حمایتی خود ارتباط برقرار کنید. وقتی کمک می خواهید مودب اما رک باشید. از ارائه درخواست احساس بدی نداشته باشید. ما از نظر بیولوژیکی، عاطفی و شناختی به گونه ای طراحی شده ایم که موجوداتی اجتماعی باشیم. طبیعی است که گاهی نیاز به کمک داشته باشیم. به یاد داشته باشید که این افراد به شما اهمیت می دهند و احتمالاً از حمایت شما خوشحال خواهند شد. برای مثال، اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید به یکی از دوستانتان بگویید: “وقتی از خانه بیرون می‌روم احساس بهتری دارم، اما به سختی می‌توانم انگیزه انجام این کار را به تنهایی داشته باشم. آیا عصر با من پیاده روی می کنی؟”

طرح بحران خود را با سیستم حمایتی خود به اشتراک بگذارید. اگر برنامه ای مکتوب دارید که در صورت بروز یک بحران جسمی یا روحی چه کارهایی می توانید انجام دهید، مطمئن شوید که همه افراد در سیستم پشتیبانی شما یک نسخه از آن دارند. جزئیاتی مانند اطلاعات تماس پزشک یا درمانگرتان، داروهایی که باید مصرف کنید، و هر چیزی که در زمان ناتوانی به کمک نیاز دارید را درج کنید. به عنوان مثال، برنامه بحران شما باید شامل اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از حیوانات خانگی باشد.

با سپاسگزاری کمک اطرافیانتان را  بپذیرید. وقتی کسی قصد کمک به شما را دارد، به او این اجازه دهید. مردم معمولاً از اینکه بتوانند کاری را برای دوستان یا اعضای خانواده انجام دهند لذت می برند. از احساس گناه یا ناهنجاری بپرهیزید و به فرد اجازه دهید تا بداند چقدر قدردان زحماتش هستید. اگر عادت دارید کسی باشید که همه کارها را برای دیگران انجام می دهد، ممکن است کمی طول بکشد تا از پذیرش کمک احساس راحتی کنید. به این فکر کنید که وقتی به دیگران کمک می کنید چه احساسی دارید و متوجه شوید که افراد در شبکه پشتیبانی شما نیز همین احساس را دارند.

سیستم حمایتی خود را قوی نگه دارید. افراد شبکه حمایتی خود را شناسایی کنید. به اعضای خانواده، دوستان، همکاران و سایر افراد زندگی خود مانند درمانگران فکر کنید. از خود بپرسید به چه کسی بیشتر اعتماد دارید . این افراد هسته اصلی شبکه پشتیبانی شما را تشکیل می دهند. افرادی را در نظر بگیرید که در گذشته به شما کمک کرده‌اند، همیشه به شما توصیه‌های خوبی می‌کنند و می‌خواهید وقتی اتفاق مهمی در زندگی‌تان می‌افتد، فوراً با آنها تماس بگیرید.

با افراد شبکه پشتیبانی خود تماس بگیرید. با ابتکار عمل برای حفظ ارتباط، روابط خود را قوی نگه دارید. از دوستی که مدتی است ندیده اید بخواهید با شما فیلم تماشا کند یا برای یکی از اعضای خانواده که دور زندگی می کند یک کارت خنده دار بفرستید. وقتی به مردم نشان می‌دهید که به حفظ ارتباط با آنها اهمیت می‌دهید، احتمالاً همین کار را برای شما انجام خواهند داد. از این تصور که افراد فقط می خواهند برای گذراندن وقت خود با شما ارتباط می گیرند، خودداری کنید.چرا که آنها نیز ممکن است در مورد شما همین فکر را داشته باشند.

با افراد جدید آشنا شوید. سیستم پشتیبانی خود را با مشارکت در جامعه رشد دهید. می‌توانید با پیوستن به باشگاه‌های مرتبط با علایق خود، شرکت در یک گروه پشتیبانی برای مشکلی که تجربه کرده‌اید، یا انجام کارهای داوطلبانه برای یک هدف خوب، دوستانی همفکر پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که تا زمانی که رابطه تان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، در خواست ارتباط و دوستی های زیادی رو نداشته باشید. تا زمانی که فرد را بهتر بشناسید از مطرح کردن موضوعات سنگین یا شخصی خودداری کنید.

از تکیه دادن بیش از حد به یک یا دو نفر خودداری کنید. دوستان و اعضای خانواده شما اگر زیاد بار حمایت شما را بر دوش بکشند، فرسوده می شوند. درخواست های خود را بین افراد متعددی در سیستم پشتیبانی خود پخش کنید. به عنوان مثال، اگر پای شما شکسته است که شما را از انجام کارهای خانگی و دویدن باز می دارد، تنها از یک دوست نخواهید که همه کارهایتان را برای شما پوشش دهد. در عوض، از چند نفر از دوستانتان بخواهید که در خانه به شما کمک کنند و ببینید که آیا یکی از اعضای خانواده، همسایه یا دوستتان کارهایتان را انجام می دهد یا خیر.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.