ویژگی های شخصیتی و مهارت های رفتار ی داوطلبان ازدواج

ویژگی های شخصیتی و مهارت های رفتاری مورد انتظار از دواطلبان ازدواج و همسران آرامشگر از دیگر ویژگی های روان شناختی و رفتاری مورد انتظار از دواطلبان ازدواج و همسران دل آرام و آرمشگر با اندیشه نیل به آرامش روان و امنیت درون و تجربه خوشبختی حقیقی بهره مندی از ویژگی ها وخصیصه های شخصی […]


ویژگی های شخصیتی و مهارت های رفتاری مورد انتظار از دواطلبان ازدواج و همسران آرامشگر

از دیگر ویژگی های روان شناختی و رفتاری مورد انتظار از دواطلبان ازدواج و همسران دل آرام و آرمشگر با اندیشه نیل به آرامش روان و امنیت درون و تجربه خوشبختی حقیقی بهره مندی از ویژگی ها وخصیصه های شخصی زیر می باشد:

االف) مثبت اندیشی

مثبت اندیشی مهم ترین گام در اضطراب زدایی و نیل به آرامش است. مثبت اندیشی یک    هنر ارزشمند زندگی، پیش گیری از گمانه زنی های عجولانه و غیر منطقی ، خمیر مایه خویشتن داری ، مقدمه لازم امید آفرینی و درمان موثر نگرانی ها و پریشانی هاست.

در حقیقت همه انسان ها فطرتا نیاز دارند در تعاملات بین فردی از معاشران خود انرژی مثبت و پویا دریافت نمایند. همه کوچک ترها و بزرگ ترها دوست می دارند همواره با نگاه مثبت به آن ها نگریسته شود و با کلام مثبت با آن ها سخن گفته شود. چرا که همه انسانها دوست دارند شخصیت وجودشان مورد تایید تکریم واقع گردیده و همه نزدیکان و معاشران ابعاد مثبت و قابل تایید رفتار و شخصیت آنها را مورد توجه و تاکید قرار دهند.

همواره انسان های آرامشگر مثبت اندیش در تعاملات بین فردی و به ویژه در کلمات ارتباطی آغازین همواره سعی می نمایند که

به جای زبان تکذیب از زبان تایید بهره گیرند،

به جای زبان تهدید از زبان ترغیب استفاده کنند،

به جای زبان تحدید از زبان تسهیل سخن می گویند،

و به جای زبان تحقیر از زبان تکریم مدد جویند.

بدیهی است همه مخاطبان دوست می دارند بیش تر با این قبیل انسان های مثبت اندیش و آرامشگر محشور باشند. همه داوطلبان ازدواج و زوج های دل آرام دوست می دارند همواره همسرشان مثبت اندیش و اهل تایید و تکریم باشند.

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: مثبت اندیشی و خوش گمانی از زیباترین عبادت هاست. مطلوب اندیشی و والانگری از جمله ویژگی های انسان های دل آرام و آرامشگر مطلوب اندیشی و والانگری است. انسان های رشد یافته و دل آرام که وجودشان بستر شکفتن و خلاقیت است همواره در موقعیت های مختلف وضع موجود را می بینند و به وضعیت مطلوب و مطلوب تر می اندیشند.

اندیشه به وضع مطلوب جهت های رشد و شکوفایی انسان را هموار می نماید و زمینه خلاقیت و نوآوری را در عرصه های مختلف فراهم می کند.

مطلوب اندیشی در حیات فردی و خانوادگی و اجتماعی انسان را از ایستایی و حصار روانی رها نموده و پویایی شخصیت را به ارمغان می آورد.

مثبت اندیشی یک ویژگی تربیتی و اکتسابی است و بالطبع همه داوطلبان ازدواج و همسران دل آرام می توانند چنین باشند.

ب) امید بخشی و امید آفرینی

از دیگر ویژگی های مطلوب همسران آرامشگر امیدواری، امید بخشی و امید آفرینی است.امید به حیات انسان معنا می بخشد، امید به فردای بهتر، پویایی و تلاش انسان را مضاعف می نماید.

امید به رحمت الهی، بنیان ایمان انسان را تقویت نموده و مسیر مستقیم و حرکت هدفمند انسان را هموار می نماید. انسان با امید زاده می شود، با امید زندگی می کند و با امید راحل سرای باقی می شود. انسان های ناامید پویایی شخصیت خود را در رگه های اضطراب و افسردگی محبوس می نمایند و غبار بدبینی و بی اشتهایی حیاتی را بر فضای زندگی خانوادگی حاکم می کنند.

ج) عفو و بخشایشگری

انسان های دل آرام و آرامشگر گنجینه ای از دل های پاک و پر وسعتی دارند. ایشان، از اشتباهات و خطاهای دیگران به راحتی می گذرند و هرگز کینه ای به دل نمی گیرند. چرا که دل پر کینه نمی تواند کعبه طواف باشد. دل پر کینه، صاحبش را دچار جمود فکری و پریشانی روانی می نماید. دل پر کینه مولد سلاح های مخرب و ویران گری می شود که تارو پود آن از عقده های روانی است. دل پر کینه زبان بدگویی و غیبت و تهمت و خشم را مضاعف می کنند و همواره اندیشه تهاجم و انتقام را تقویت می نماید.

ریشه های اصلی بسیاری از ویران گری ها، آدم ربایی ها، مردم آزاری ها، اجام گسیختگی ها و بی قیدی به ارزش ها و قتل های  زنجیره ای را می توان در انباشتگی کینه ها و عقده های روانی جستجو نمود. کسانی که دل هایشان به جای هم دلی و همراهی، صفا و صمیمیت، انبار مهمات ویران گری از کینه و خشم و عقده و خصومت شده است. همه انتظار این است که دواطلبان ازدواج با اندیشه رسیدن به آرامش حقیقی و زوج های دل آرام اهل عفو و بخشایشگری، سخاوت و صفای دل باشند.

و) بی تکلفی و ساده زیستی

بی تکلفی و ساده زیستی از جمله ویژگی های انسان های رشد یافته و دل آرام است تکلیف همواره ناامنی درونی و حصار روانی به همراه دارد. تکلف با رودربایستی ها و ملاحظات غیر لازم اجتماعی همراه می گردد و کسی که به اسارت تکلف در می آید به سادگی نمی تواند از این زندان روانی خلاصی یابد. تکلف محل آرامش روان و آفت خلاقیت و نوآوری است. از جمله ویژگی های شخصیت انسان های رشد یافته و خلاق، بی تکلفی و ساده زیستی است. چرا که تکلیف یعنی مصر بودن برای متفاوت جلوه نمودن در مقابل دیگران، استفاده از لوازم التحریر ویژه، پوشیدن لباس های خاص، آراسته نمودن خانه با مبلمان و وسایل فوق العاده هرچند با قرض و امانت برای ملاحظه دیگران و بالاخره خودآرایی پرزحمت و مدزدگی، برگزاری مهمانی ها و جشن های عقد و عروسی آن چنانی وجود آرام و آرامش طلب انسان را با حلقه های زنجیر تکلف های خرد و بزرگ محبوس می نماید. جوانی که همواره اصرار دارد پیراهنش مارک فلان را داشته باشد و کفش هایش چنان باشد و شلوارش چنین و عینک خاصی را بر صورت داشته باشد، و یا مصرانه می خواهد که مراسم ازدواجش به گونه ای متفاوت و چشمگیر، انحصاری و خود مدارانه باشد، نمی تواند در فراز و نشیب زندگی از امنیت خاطر و آرامش پایدار روانی برخوردار گردد. منش آرام و آرامشگر و بی تکلف و ساده ی انسان های رشد یافته و آرامش بخش همیشه برای همگان دلپسند و مقبول و مطلوب است.

چرا که امواج پر لطافت و روحانیت آرامش بخش و معنویت صاحبان شخصیت آرام و بی تکلف و راحت آنقدر مطلوب و نوازش گر روان است که انسان می خواهد همواره با ایشان محشور و مانوس باشد.

ه) گشاده رویی و تکریم گری و حرمت گذاری

گشاده رویی نشانی از دل آرامی است، و دل آرامی حکایتی است از خداجویی و خداپرستی.

انسان های دل آرام و آرامش گر همواره با گشاده ه رویی با دیگران مراوده دارند و از ترشرویی و اخم و عبوس بودن مبرا هستند. انسان های دل آرام و آرامشگر و چهره گشاده همیشه با ظاهر و کلام و رفتار، تقدم سلام دارند و در احترام و تکریم دیگران، کوچک تر ها و بزرگ تر ها از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند. دیگران را همیشه به نیکی یاد می کننند و به زیبایی و تکریم نام آن ها را بر زبان آورده و خطاب می  کنند و از استقبال و مشایعت از نزدیکان و دوستان و مهمانان غافل نمی شوند.گشاده رویی خود یک موهبت الهی است. گشاده رویی سرمایه ی ارزشمند انسان های وارسته و آرام و آرامشگر است. گشاده رویی آهن ربای ذرات اکسیر محبت، بستر تالیف قلوب آرامشگر دل های ناآرام است.

همه داوطلبان ازدواج، همسران دل آرام و خویشان و نزدیکان ایشان آرزو دارند با انسان های گشاده رو و دل آرام مراوده داشته باشند. بدون تردید شایسته آن است که دواطلبان ازدواج و زوج های جوان بیشترین گشاده رویی و دل آرامی را همواره در چهره امید بخش همسرشان مشاهده نمایند.

مولای متقیان علی علیه السلام می فرمایند:« گشاده رویی شیوه آزاد مردان است و گشاده رو باشید که گشاده رویی کمند محبت است.»

ع) خیر خواهی و خیر آفرینی

انسان های دل آرام و آرامشگر، همواره با نگاه خیرخواهانه و اندیشه و کلام خیر ورزانه از خیر خواهانه و خیر آفرینی هستند. این قبیل انسان های دل آرام و آرامشبخش علاوه بر آن که خود در حد بضاعت فکری و کلامی و تمکن مالی خیر بوده و در امور خیر فعالیت می نمایند و در کارهای خیر و ماندگار پیش قدم بوده و با همه وجود تلاش می کنند تا با اندیشه گسترش خیرآفرینی و فراهم کردن فرصت مناسب برای خیررسانی توسط دیگران از همه عزمت و کرامت شخصیت خویش بهره گیرند.

از نشانه های همسران دل آرام تجلی اندیشه و رفتار خیرخواهانه در شاکله شخصیتی ایشان است. رابط شدن و واسط شدن برای ازدواج عاقلانه و ماندگار جوانان از مهم ترین مصادیق خیرخواهی و خیرآفرینی است.

ادامه دارد

بریده ای از کتاب: روانشناسی ازدواج و شکوه همسری

نویسنده: دکتر غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران 

انتشارات: دانشگاه تهران 

چاپ: پنجم

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.