بررسی مشکل عصبی کودکم

پسر هشت ساله من دچار ترس ، اضطراب، اختلال خواب،خودخوری،تنگی نفس ناگهانی، حرکات وسواسی،ور رفتن زیادی با انگشتان دست و … یکسری علائم دیگر است. کمک از شما جهت بررسی و تایید و درمان و راهکار مناسب

با سلام خدمت شما. معمولا دلهره و اضطراب بین کودکان و نوجوانان وجود دارد و درصد زیادی از ذهن آنها را درگیر میکند. نشانه هایی که شما گفتید تنش های ذهنی و روانی یه همراه خودش دارد و مدیریت آن ها خیلی کار آسانی نیست اما عملکرد شما در این زمینه بسیار موثر است.
اولین قدم اینکه محیط رو باید اصلاح کنید. کودک باید در خانه احساس امنیت کند و محیطی باشد که در صورت بروز مشکلات به آنجا پناه ببرد. کودک مضطرب معمولا اعتماد بنفس و عزت نفس پایینی دارد. شما می توانید با تعریف کردن از او در کارهای که درست انجام می دهد، به کودک کمک کنید تا عزت نفس خودش رو دوباره بدست آورد. باید طوری رفتار که به راحتی احساساتش را با شما در میان بگذارد. بدون اینکه او را قضاوت کنید به حرف هایش گوش دهید و بگذارید با شما راحت باشد. در واقع به فرزند خودتان کمک کنید به توانایی های خودش پی ببرد.
در قدم بعدی شما باید نگرانی و اضطراب خودتان را مدیریت کنید.اگر شما نگرانی و اضطراب داشته باشید به خودی خود باعث ایجاد دلواپسی و نگرانی در کودکتان می شوید. باید کودک را تشویق به رویارویی با عوامل ترس و اضطراب کنید و از حمایت بی جای کودکتان پرهیز کنید.
در مرحله بعد به احساسات فرزندتان احترام بگذارید و آن را درک کنید. سعی نکنید احساسات کودک را رد کنید و به او بگویید که نباید احساسات داشته باشد. وقتی علائم اضطراب را در کودک خود می بینید آرامش خود را حفظ کنید.
در این مرحله شما باید قدرت روبه رو شدن با عوامل اضطراب زا را در کودکتان تقویت کنید. در هنگام بروز اضطراب و نگرانی سعی نکنید ذهن کودکتان را از آنچه باعث این اضطراب شده است منحرف کنید بلکه سعی کنید بدون ایجاد هر گونه فشار یا تهدید، درباره آنچه او را نگران کرده با او صحبت کنید. با او راهکارهای منطقی به جای عقب نشینی کردن ارائه دهید.تشویقش کنید که خودش با چالش روبه رو شود و به او قدرت انتخاب دهید تا خودش راهکارهایی برای مقابله با اضطراب دورنی خود پیدا کند. در واقع شما استقلال طلبی را در او تقویت کردید و از وابستگی او به خودتان کم کرده اید. اما اگر فرزندتان را تشویق کنید که از آنچه او را نگران می کند و باعث ایجاد ترس در او می شود اجتناب کند و یا خود شما مسئولیت برخورد با عامل اضطراب زا را بر عهده بگیرید قدرت مواجه را در کودکتان ضعیف کرده و در واقع هسته مرکزی اضطراب را در او تقویت نموده و شکست پذیری او را در مواجه با مشکلات افزایش داده اید.

دکتر هدی فرامرزی /روانشناس کودک

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *