تعامل درمانی والد – کودک PCIT

درمان مبتنی بر تعامل والد – کودک یا تعامل درمانی والد کودک یک رویکرد بازی درمانی است  که توسط دکتر شیلا ایبرگ برای آموزش رفتاری والدین تدوین شده است.PCIT تدوین شده توسط او حاصل پژوهش گسترده ی او در زمینه نظریه کنشگر،رواندرمانی سنتی کودک و رشد نخستین کودک بود. پایه های نظریه PCIT  بر کار […]


درمان مبتنی بر تعامل والد – کودک یا تعامل درمانی والد کودک یک رویکرد بازی درمانی است  که توسط دکتر شیلا ایبرگ برای آموزش رفتاری والدین تدوین شده است.PCIT تدوین شده توسط او حاصل پژوهش گسترده ی او در زمینه نظریه کنشگر،رواندرمانی سنتی کودک و رشد نخستین کودک بود. پایه های نظریه PCIT  بر کار دینا بامریند(۱۹۶۶)در خصوص شیوه های فرزند پروری استوار است. در این برنامه ، درمانگر پدر یا مادر را طی یک تعامل واقعی با کودک اموزش داده و اماده میسازد. بیشتر اوقات درمانگر آموزش را از پشت یک اینه یک طرفه انجام میدهد و از طریق یک وسیله کمک شنیداری مثل میکروفن داخل گوش با پدر یا مادر ارتباط برقرار میکند. والدین با دو دسته مهارت اماده میشوند . در بخش اول آموزش یعنی تعامل کودک مدار  به والدین آموزش داده میشود  که برای ارتقای رابطه با کودک از مهارت های باز ی درمانی سنتی یعنی مهارت های CDI استفاده میکنند. مهارت های CDI شامل جایزه دادن به کودک  ،تقلید کردن از رفتار های کودک ، بازتاب دادن رفتار های کودک به خودش ،توصیف رفتار و گفتار کودک ، اشتیاق نشان دادن و فراهم ساختن توجه میشود .

در تعامل والد مدار یا PDI  والدین مهارت هایی را می اموزند تا بتوانند فرمان برداری کودک را بهبود بخشیده و همچنین رفتار های اشفته ی او را کاهش دهند. مهارت های PDI شامل صدور دستورات به گونه ی صحیح  ،تشویق فرمانبرداری کودک  ،محروم سازی کودک با روش صندلی و اتاق محرومیت و ایجاد قوانین معتبر در خانه میشود.

طول درمان

درمان PCIT یک درمان کوتاه مدت است که در ۱۲ جلسه یک ساعته تنظیم میشود. اما ممکن است تا ۱۷ جلسه نیز به طول بینجامد.  اگرچه مدت این درمان کوتاه است اما PCIT به زمان محدود نمی شود. چرا که پیشرفت از طریق  این برنامه درمانی بر اساس مهارتی است که والد در تعامل با فرزندش می تواند به دست اورد . بنابراین طول درمان در خانواده ها با هم متفاوت است  .PCIT زمانی به نتیجه میرسد که  والدین هم در مهارت های تعامل کودک  مدار CDI و هم در مهارت های تعامل والد مدار PDI به مهارت برسند و رفتار کودک به حالت طبیعی برسد.

دوره معمول درمان

در مان PCIT  همیشه با یک جلسه ارزیابی پیش از درمان آغاز می شود و در آن  با یک مصاحبه ، اطلاعاتی درباره پیشینه و مشکلات حاضر خانواده و کودک  جمع آوری میگردد. پرسشنامه هایی اجرا می شوند و درمانگر نمونه ای از چگونگی رابطه والدین و کودک با همدیگر را مشاهده و ارزیابی می کنند.

در اولین جلسه اموزشی درمانگر فقط با والدین بدون حضور کودک ملاقات میکند و به آنها اصول CDI را آموزش می دهد، در این جلسه  سخنرانی آموزشی، بحث و گفت و گو ،سرمشق سازی زنده و نقش گذاری استفاده میگردد. والدین باید شرکت کنندگان فعالی باشند که سوالاتشان را پرسیده، چگونگی روند درمان را پردازش کنند  و از اصول فرزندپروری خودشان صحبت کنند.

بعد از اینکه درمانگر مهارت های CDI  را به والدین آموخت  ، والدین و کودک را  با همدیگر ملاقات میکنند. تعداد  جلسات مورد نیاز برای این بخش از اموزش  به این بستگی دارد که والدین با چه سرعتی قادر به آموختن مهارت ها ی بازی درمانی و درک ماهیت مشکلات فعلی کودک باشند. اما بیشتر خانواده ها بعد از تقریبا ۴ جلسه آموزش برای رفتن به مرحله انضباطی یا همان آموزش تعامل والد مدار آماده میشوند. پس از کسب مهارت والدین در اجرای CDI والدین  بدون  حضور کودک  به منظور یادگیری اصول مرحله انضباط درمان دوباره در جلسه ای درمانگر را ملاقات میکنند . جلسه آموزش تعامل والد مدار یا  PDI شامل اطلاعات آموزشی،  بحث و گفت و گو و نقش گذاری است. در جلسات بعد والدین دوباره همراه با کودکان برای چندین جلسه آموزش مهارت های مستقیم دیده میشوند.

درمان با جلسه درجه بندی که در آن همه مشکلات موجود رفع شده اند یا به صورت قابل توجهی بهبود یافته اند نتیجه گیری میشود. بر اساس درجه بندی به عمل امده ، کودک جایزه ای جهت تایید موفقیتشان دریافت میکنند. ما دریافته ایم که بیشتر خانواده ها پس از تقریبا ۶ جلسه ی انضباطی به اهداف درمانی شان دست مییابند.

معمولا یک جلسه حمایت کننده پس از سه ماه از پایان دوره تنظیم میشود اما درصورت نیاز ممکن است زود تر نیز برگذار شود. ممکن است جلسات تثبیت کننده اضافه جهت افزایش ماندگاری مهارت های والدین و یا بیان مشکلاتی که کودک در زمان رویارویی با چالش های جدید در مرحله رشد رو برو میشود نیز در نظر گرفته شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.